HJELP!! Startproblemer Caravelle 2,4d

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
krismoss

HJELP!! Startproblemer Caravelle 2,4d

Post by krismoss »

Hjelp: :shock: Skal på ferie snart, men Caravellen (95mod, kmst 295`) vår har vært litt lunefull i det siste. Håper noen her inne kan hjelpe meg å finne frem til mulig feil:

Problemet er:

Av og til så starter bilen ikke. Motoren tar ikke etter den en gang. Kan file startmotoren til det er fritt for strøm, ikke antydning til å ville starte. Men plutselig etter noen dager, eller en uke, så kan jeg prøve igjen og vips, bilen starter på første knepp på startmotoren. Kan da virke i ukesvis, men så plutselig er det stopp igjen??? Når bilen starter virker den som normalt.

Har fått antydning at det muligens kan være stoppventil på dieselpumpa som innimellom fusker, eller noe i tenningslåsen...

Noen som har ekspertise, eller har vært borti et lignende problem??
Mvh
Kristian Moss
Troms

VW Caravelle 2,5Tdi 99mod
VW Caravelle 2,4 95modell
VW Golf stv 1,4 2000modell
vw&saab
-
-

Post by vw&saab »

http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?t=13850

Høres ut som du har en liten lekkasje et sted. Hos meg var det lekkasje fra dieselpumpa, dette så jeg hver gang jeg hadde fått start. Da fløt det diesel opp av akslingen hvor gassvajeren går. Sjekk etter fukt der. Hvis ikke så kan det vel være sprekk i forvaminigsventilen slik som foreslått i min tråd. Den ligger på dieselfilteret og er en liten plastbit med to slanger som er klipset på.

Ellers kan det være dårlige returslanger. Om det er hull eller sprekk i returslangene så vil dieselen sige tilbake. Dette gjelder også for lekkasje for dieselpumpa og ventilen.

Når det gjelder tenningslås så er jeg mer undrende. Jeg har hatt problem med min lås, men da var det at bilen ikke brukte starteren. Fikset det med å sikre kontakt ved strips som holdt kontakten på plass :)
Torle
-
-
Car: T4 2002
Phone: 90994928

Post by Torle »

Har vert borti tilsvarende da var det startsperren. "knus" den svarte boksen over start/stopp ventilen på diselpumpa koble strøm rett på start/stopp ventilen - bilen starter hvergang..-.++++++++++++--+
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
krismoss

Post by krismoss »

Takk for raske svar, skal tipse mekanikern om dette.
Mvh
Kristian Moss
Troms

Frode Myrvang

Post by Frode Myrvang »

Heisann!Satt her og lurte litt på problemet ditt!Har vært borti noe av det samme men da var det glødereleet som var synderen! Releet mitt har tulla i hele vår så jeg har måttet ta det ut og inn igjen nestsn hver gang jeg skulle starte :( Men for ei uke sia kvelda starteren og da jeg hadde fått bytta den har den starta uten prob!!Snåle greier!!! :D
Frode
krismoss

Post by krismoss »

En liten oppdatering på status. Fikk bilen tilbake fra lokalverkstedet, som hadde fikset noe dårlige kontakter på dieselpumpa, ledningen nesten eiret av. Bilen starter hver gang nå, men KUN når kaldstart hendelen er ute.

Hvorfor vil ikke bilen starte uten å bruke kaldstarten, selv når det er 20 grader ute?? Kan det være så enkelt at dieselfilteret må byttes??

Kristian
Mvh
Kristian Moss
Troms

Post Reply