En morgen jeg skulle på jobb i romjulen i fjor begynte den gamle JX'en å si ifra om at den nå var på vei ut i pensjon. Plutselig ble den veldig tungstartet og under eksosanlegget la den fra seg store svarte vanndammer etter oppstart. Drakk opp alt kjølevannet gjorde den også.
Bytting av toppakning ble prøvd men, fremdeles boblet det kraftig i ekspansjonstanken. Toppen har tydeligvis sagt takk for seg. Dette var i februar i år. Siden da har godbilen bare blitt stående.
Men etter at det ble klart at Passaten ikke blir godkjent innen danmarksturen 27 juni i år var det bare å hive seg rundt og finne et nytt hjerte til Syncroen. Har hatt et par annonser ute og noen kjøpstråder her og der, men har ikke vært så veldig aktig på letingen før slutten av mai. For ganske nøyaktig en uke siden kom jeg over en 1994 vento tdk rett utenfor Bergen som jeg tok med meg hjem. Var nettopp byttet motor i denne. På gamle motoren løsnet reimhjulet på veiven så forrige eier regnet med at et par ventiler var gåen. Fikk med gamlemotoren også så nå sitter jeg plutselig på 2 stk AAZ motorer i tillegg til en hel vento som selges i deler.
Fant en grei "oppskrift" på motorbytte i en annen tråd her på forumet:
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?t=578
Har ikke kommet så voldsomt langt i prosjektet enda. Har plukket ut motoren fra ventoen, skrudd av turbo og manifolder og gitt den en skikkelig motorvask.low 91 wrote:Heisann !
Når det gjelder motorbytte fra 1,6 til 1,9 er dette ren flytting av deler og ganske enkelt ! Det kreves ingen ombygging i det hele tatt ! Det du tar vare på og flytter over ifra 1,6 til 1,9 er :
Motorfeste flyttes over til 1,9.
Eksosmanifoil ,innsugsmanifoil og bunnpanne !
Komplett svinghjul og blekket mellom motor og gearboks ! Skift simmerringen bak svinghjul samtidig !
Flytt over sugeren på oljepumpa fra 1,6 til 1,9.
Husk og plugge igjen oljereturhullet oppe på 1,9 blokka,da dette ligger i bunnpanna på 1,6.
Flytt over termostathus fra 1,6 da dette ellers vil ta i motorfestet på høyre side !
Flytte over oljefilterholder slik at du slipper å legge om kjøleslanger !
Flytte over turboen fra 1,6,eller justere om vinkel på 1,9 turboen !
Tror det er det meste ! Kan virke mye, men det er klart verdt å gjøre.
Dessuten BØR du montere en intercooler da 1,9 motoren har like mye behov av kaldluft som 1,6 egentlig har ! Også blir den MYE sterkere !
MVH E.Lillemo
Motoren starter lett, går som en klokke. Eneste jeg fant å utsette på den var at den lakk litt diesel fra dysen på sylinderen ved svinghjulet.
Akkurat plukket den ut:

Ren og pen:

Regner med det er dette som er oljereturhullet som skal plugges?

Holder det å bruke en bolt med samme gjenger og bruke kobberpakningen som er der originalt?
Er bunnpannepaking lik på jx og aaz?
Lurer også litt på denne kontakten på pumpen på aaz motoren

Kan ikke huske noen kontakter på pumpen på jx'en? Hvilke signaler sender/mottar denne? Er også to små enpolete kontakter på pumpen, mot bare én på pumpen til jx.
Må jeg overføre endel av det elektriske fra ventoen til caravellen?
Går det ann å bruke peilerøret og oljepåfyllingen fra caravellen til nye motoren eller må jeg opp med motorlokket for å peile og fylle olje i fremtiden?
Er jo flere her som har gjort det samme og kanskje noen som planlegger å gjøre dette, og som kan bruke denne tråden som inspirasjon/læring.
Dukker sikkert også opp noen spørsmål etterhvert.
Tips fra dere som har vært gjennom dette tidligere mottas med stor takk!
Hvor lang tid jeg kommer til å bruke på dette er foreløpig uvvist. Jobber endel neste uke, men har et håp om å være ferdig i løpet av uken. Må i allefall være ferdig til den 27, helst litt før så jeg får testet at alt fungerer optimalt.
Avslutter med et bilde av turbilen: