Nr. på kjørelysrelè ? OPPKLART problem. Nå med bilde.

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Sunshine
-
-
Car: SOLGT
Phone: 47886669

Nr. på kjørelysrelè ? OPPKLART problem. Nå med bilde.

Post by Sunshine »

Har mistet automatiske kjørelys. Prøvd å bytte bryteren, men ingen resultat. Kan problemet være releèt ? I så fall, hva er nummeret på det ?
Last edited by Sunshine on 15 Sep 2008, 22:02, edited 2 times in total.
Tommy Solheim
Tlf 478 tommy (86669)

Vw Touran 2,0 TDI
Member of team Syncronaut No 8
Kaffebord installert.

HUSK BILBELTET!
kjell

Post by kjell »

Eg også har mista køyrelyset (parklyset kjem på) - har også skifta lysbrytaren utan at det gjorde susen. Trur mitt forsvann ifbm 100-watts pærer i hovdlysa som gjorde at elektrodelen i tenningslåsen smelta. Har skifta denne - men det gjorde ikkje utslag på køyrelyset..

Eg óg ynskjer å få ordna dette - og fylgjer spent med vidare...
Kjell Arve Bjørnestad
90 15 44 89
brødbilen
-
-

Re: Nr. på kjørelysrelè ?

Post by brødbilen »

Sunshine wrote:Har mistet automatiske kjørelys. Prøvd å bytte bryteren, men ingen resultat. Kan problemet være releèt ? I så fall, hva er nummeret på det ?
hei,,har du sjekka ledninger bak sikringsholderen,kan være brudd i ledning eller irr skjedde på min,,kan jo hende :)

mvh gøran
GØRAN SÆTHER
VW Caravelle 94 Mod

Subaru Forester 09 Mod
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

kjørelysreleet er ett av de ettermonterte releene som ligger OPPÅ sikringsbokse, mener det er hvitt eller grått eller lignende..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Sunshine
-
-

Post by Sunshine »

Har byttet alle relèene i dag, men ingenting skjedde. Det ene som sto oppå boksen tok jeg ut, og når jeg startet bilen var det helt mørkt i fronten. På venstre side av det står det en sikring som går til instrument belysningen...
Har også byttet lysbryteren uten at det hjalp. Det KAN jo være at den "nye" bryteren også er defekt... Mye jobb å bytte stykket som står bak tenningslåsen? Pærene er med standard styrke, men det har tidligere vært VARMT i kontakten til lysbryteren...
Tommy Solheim
Tlf 478 tommy (86669)

Vw Touran 2,0 TDI
Kaffebord installert.

HUSK BILBELTET!
steinn
-
-

Post by steinn »

Sunshine wrote:Har byttet alle relèene i dag, men ingenting skjedde. Det ene som sto oppå boksen tok jeg ut, og når jeg startet bilen var det helt mørkt i fronten. På venstre side av det står det en sikring som går til instrument belysningen...
Har også byttet lysbryteren uten at det hjalp. Det KAN jo være at den "nye" bryteren også er defekt... Mye jobb å bytte stykket som står bak tenningslåsen? Pærene er med standard styrke, men det har tidligere vært VARMT i kontakten til lysbryteren...
Har også hatt problemer med lys, men da var faktisk en av stikkerne bak på sikringsboksen brent. Måtte bytte angjeldende ledning, stikker og sikringsboks! Dette var også i forbindelse med sterkere lys, ektralys montert uten relé i dette tilfelle.
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger

Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
Sunshine
-
-

Post by Sunshine »

Hadde skjønt det om det hadde skjedd i forbindelse med sterkere pærer, ekstralys o.l... Men plutselig ble det borte.... Må vel ta en runde og bare bytte diverse til det virker... I samme slengen skal det på relèsett for å kjøre strømmen direkte, og ikke innom tenning, bryter osv. Hadde dette settet på GL`n og det var aldri noe tull. Det eneste man merker er at "halvlyset" man har når man kjører med automatiske kjørelys forsvinner. Det er vel 75 % eller noe slikt? Og med dette settet har du 100 % med automatiske kj.lys. Og man slipper spenningstap. Ser det tydelig nå at det blir mye bedre lys og jeg holder inne lyshornet litt, i forhold til når det står på fjernlys med bryteren i normal stilling....
Tommy Solheim
Tlf 478 tommy (86669)

Vw Touran 2,0 TDI
Kaffebord installert.

HUSK BILBELTET!
Sunshine
-
-

Post by Sunshine »

Da var det problemet løst:) Ut med sikringsboksen. Fra releèt som er til kjørelysene går det en gul/rød ledning. Denne går innom en kontakt med en motstand i. Denne har hatt det VARMT (som bildet viser). Klipp av begge ledningene FØR kontakten og koble dem sammen. Man mister "halvlyset" som normalt sett er på kjørelysene. MEN: Nå er det kjørelys igjen :)

Image
Tommy Solheim
Tlf 478 tommy (86669)

Vw Touran 2,0 TDI
Kaffebord installert.

HUSK BILBELTET!
Post Reply