stereo

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

stereo

Post by Rapidspeed »

monterte kicker forsterker og kasse med 2 12" i.. bakovervendt under kombisetet,,, men får bare en helvetes bass i kofferten og mindre foran... MEN åpner jeg bakluka så er det ikke så gæli foran eller... ka må te...??
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Post by t21500 »

Prøv å flytt sub'en helt bak i bilen, så merker du nok forskjell... ;-)
Pål Strand
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

t21500 wrote:Prøv å flytt sub'en helt bak i bilen, så merker du nok forskjell... ;-)
joda tenkte jo på det da, men litt upraktisk med subkassa midt på gulvet liksom
:shock: :wink:
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
Even
-
-
Phone: 95011694

Post by Even »

Har noe med svingningene å gjøre.Er et problem det der i flere biler.Har faktisk opplevd at du merker bassen like godt når du står forran bilen som når du sitter inni.En mulighet er jo å snu kassen.Har det sånn i golfen,å der er det ubehagelig å sitte i baksete :) Er jo ikke samme i vellen da...
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
Pyro_smurf

Post by Pyro_smurf »

Her får du effekten av lyd i fase motfase... Noen frekvenser vil pga avstanden bli "spist opp", mens andre vil kunne bli forsterket. Jeg kan komme med en lang forlkaring hvis du ønsker, Jeg vil tro at frekvenser mellom 50 og 60 Hz (eller mulig 60 og 70)er mest utsatt for demping, da bolgelengden deres er omtrent i det rette område,
Espen
'97 Caravelle
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

Pyro_smurf wrote:Her får du effekten av lyd i fase motfase... Noen frekvenser vil pga avstanden bli "spist opp", mens andre vil kunne bli forsterket. Jeg kan komme med en lang forlkaring hvis du ønsker, Jeg vil tro at frekvenser mellom 50 og 60 Hz (eller mulig 60 og 70)er mest utsatt for demping, da bolgelengden deres er omtrent i det rette område,
kjør på... om det kan være en løsning på det...
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
Pyro_smurf

Litt om lyd i bil og begrensninger

Post by Pyro_smurf »

Ok skal prøve å lage en kort forklaring på det som er problemet med lyd i bil (spesielt bass). Vi begynner med å bekrefte at bilen er et rom med relativt dårlig lyddemping i veggene. For videre å forenkle litt ser vi på et rent sinus signal på 65 Hz. Jeg regner ped at dere vet fordan en sinus kurve ser ut. Ved 65 Hz er bølgelengden 5,3 meter. Hvis avstanden mellom høytaleren og bakveggen er på 2,15 meter vil det si at Sinalet som reflekterer fra veggen kommer i fase med signalet fra høytaleren og vi opplever lyden som kraftirere. Men hvis signalet vårt plutselig ble halvert til 32,5 Hz da fikk vi at den reflekterte lyden var i motfase med lyden hyøtaleren spilte og vi ville få en kraftig deming av lyden vi hørte. Dette er en teknikk som av og til brukes for støydemping og under riktige forutsetniner kan være velig effektiv. Den enkleste måten å omgå dette på er enten å flytte høytaleren eller og gjøpre bakveggen absorberende.

Håper jeg fikk alt rett nå, sån like før leggetid.
Espen
'97 Caravelle
T3-Freak

Post by T3-Freak »

sett basskassa intil baksetene, med elementene vendt mot bakluka, burde da bli bra lyd da, det jeg har gjort i opel'n til mamma, digg lyd ble det, har prøvd ut mye forskjellig men fikk best lyd/bass når kassa sto inntil baksetet med elementene vendt mot bakluka, er en stv mamma har, og di er jo omtrent som caravellene bare at di er lavere ;P
Christopher Weiseth

caravelle'n min blir nok kul skal dere se ;-)
solrikioo
-
-
Car: Skoda Octavia 2014

Post by solrikioo »

Hehe, det trikset funker dårlig i en T4.
en porta kasse med bassportene mot føreren er det som har funket best for meg.

Har en vanlig lukket kasse nå, og den spiller bra når jeg er baki, men hører ikke stort foran.
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

solrikioo wrote:Hehe, det trikset funker dårlig i en T4.
en porta kasse med bassportene mot føreren er det som har funket best for meg.

Har en vanlig lukket kasse nå, og den spiller bra når jeg er baki, men hører ikke stort foran.
samma som hos meg.. har satt kassa midt på gulvet baki og det hjalp betraktelig. men kan jo ikke ha det sånnover tid...
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
Ole1980
-
-

Post by Ole1980 »

Besteresultatet fikk jeg med kombinasjon av portakasse med portene fremmover og en sub i med elementet bakovere. Men fungere helt greit kun med bandpass kassen som har portene vendt fremmover. Kassen ligger bak baksetet.
Ole Chr Almås
Post Reply