T4 - hva nå ?

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Espen wrote:
Indian wrote:Diesel blir stemplet som den største skurken i disse miljøtider....og avgiftene stiger deretter.
De som kjøpte dieselbiler nylig pga nedsatt avgifter sitter med skjegget i postkassen. Ytterligere straffetiltak kommer mens myndighetene har gått i tenkeboksen for å finne på noe nye oppfinnsomme avgifter.
Sammenligner jeg min Caravelle diesel med min fars Caravelle bensin skal jeg love deg at avgiftene utgjør betydelig mindre rent økonomisk en de 0.4 liter den bruker mer pr. mil...
Jeg får ikke det til å stemme med forbruket på 0.4 liter/mila med en så tung bil og gammel diesel motor sammlignet med en ny Passat.
En VW Passat 2,0 TDI Highline DSG bruker 0.52/0.82/0.63 landevei/by/blandet kjøring.
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Indian wrote:
Espen wrote:
Indian wrote:Diesel blir stemplet som den største skurken i disse miljøtider....og avgiftene stiger deretter.
De som kjøpte dieselbiler nylig pga nedsatt avgifter sitter med skjegget i postkassen. Ytterligere straffetiltak kommer mens myndighetene har gått i tenkeboksen for å finne på noe nye oppfinnsomme avgifter.
Sammenligner jeg min Caravelle diesel med min fars Caravelle bensin skal jeg love deg at avgiftene utgjør betydelig mindre rent økonomisk en de 0.4 liter den bruker mer pr. mil...
Jeg får ikke det til å stemme med forbruket på 0.4 liter/mila med en så tung bil og gammel diesel motor sammlignet med en ny Passat.
En VW Passat 2,0 TDI Highline DSG bruker 0.52/0.82/0.63 landevei/by/blandet kjøring.
Er vel snakk om 0,4 liter i forskjell på disse bilene.
Espen
-
-
Phone: 95216652

Post by Espen »

Livar wrote:Er vel snakk om 0,4 liter i forskjell på disse bilene.
Riktig. Var egentlig ikke fryktelig relevant til diskusjonen, men jeg syns det er viktig å poengtere at diesel kan bli en del dyrere en bensinen uten at det nødvendigvis blir billigere å kjøre en bensinbil som bruker betydelig mer drivstoff.
Espen

Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

Espen wrote:
Livar wrote:Er vel snakk om 0,4 liter i forskjell på disse bilene.
Riktig. Var egentlig ikke fryktelig relevant til diskusjonen, men jeg syns det er viktig å poengtere at diesel kan bli en del dyrere en bensinen uten at det nødvendigvis blir billigere å kjøre en bensinbil som bruker betydelig mer drivstoff.
bingo :!:
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
PIO
-
-

Post by PIO »

gustrid wrote:Må bare henge meg på de som anbefaler VR6. Jeg har kjørt min -97 i et års tid nå, og kan anbefale bilen. Hyggeig støynivå, forbruket er ikke veldig ille ( ca 1.15 på langtur, ca 1.3 i jobbpendling ).

Mulig at jeg er heldigere enn andre, men jeg har ikke antydning til problemer med automaten på min.
Må henge meg litt på jeg også :)
Jeg har riktignok ikke hatt min TDI i mer enn snaut 4 mnd,
men en slik bil kan absolutt anbefales.
Hadde en 2,4 før TDI'en også denne med samme innredning.
Er jo litt trangt i baksetene med denne innredningen,
men det er ikke noe stort problem synes jeg.

Jeg har også automat i min og har i likhet med deg ikke antydning til
problemer med den.
Også er jo automat en DRØM å kjøre da :D
Min bruker ca 0,8 på blandet kjøring og det
kan jeg vel ikke klage på .....
Hilsen
Svein Erik
-
-

Post by PIO »

rapidspeed wrote:skal du trekke vogn så styr unna automaten, eller for syns skyld, styr unna automaten i det hele tatt...
ellers er det knall biler med god plass, har 102tdi som jeg trekker en hobby 610 med..
går greit, men ville nok sliti endel med 2,4d..
Helt enig i at dette er knall biler :D
Når du sier at en skal styre unna automaten ved kjøring med vogn,
er det spesielle ting du tenker på ?
Vet at en del andre biler har problemer med
oljekjølinga ved kjøring i "Drive" på grunn av for mye giring.
Vet det har vært eller er en del problemer med automaten,
men det er jo en DRØM å kjøre med automat da :D
Hilsen
Svein Erik
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

er i utgangspunktet tilhenger av automat jeg og, men tør rett og slett ikke velge vw med automat.. har vært i drosjenæringen siden -97 og har tilgode å se en vw/audi som takler 350000/400000 km uten større problem med automaten.. bmw/benz derimot, aldri noe problem litt på benzen med el men ikke mekanisk.
på toppen kommer det på t4 at kassa er en smule underdimensjonert og dårlig kjølin, og gjennomsnittlig levetid ligger på mellom 100000 til 180000 km avhengig av kjørestil og med/uten henger.. og når du må ut med minimum 25 store laken når noe skjer på norsk jord så får jeg bare innfinne meg med å røre i grauten, noe jeg helst ville sluppet.. så sier bare LENGE LEVE AUTOMAT... men ikke i T4.. dessverre.. :evil:
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
PIO
-
-

Post by PIO »

rapidspeed wrote:er i utgangspunktet tilhenger av automat jeg og, men tør rett og slett ikke velge vw med automat.. har vært i drosjenæringen siden -97 og har tilgode å se en vw/audi som takler 350000/400000 km uten større problem med automaten.. bmw/benz derimot, aldri noe problem litt på benzen med el men ikke mekanisk.
på toppen kommer det på t4 at kassa er en smule underdimensjonert og dårlig kjølin, og gjennomsnittlig levetid ligger på mellom 100000 til 180000 km avhengig av kjørestil og med/uten henger.. og når du må ut med minimum 25 store laken når noe skjer på norsk jord så får jeg bare innfinne meg med å røre i grauten, noe jeg helst ville sluppet.. så sier bare LENGE LEVE AUTOMAT... men ikke i T4.. dessverre.. :evil:
Hallo !
Takk for hyggelig svar :)
Jeg måtte bare spørre, fordi jeg vet altfor lite om dette med automatkasser :?
Kassa mi har vært overhalt, det er litt over 1/2 år siden.
Har igjen nesten 1 1/2 år på garantien og håper den holder
lang tid over garanti-tiden også.
Min har aldri vært kjørt med henger eller vogn.
Det var ikke hengerfeste på den da jeg skulle kjøpe den.
Det er, som du sier, veldig kostbart å få gjort noe med automatkassene,
håper jeg slipper unna disse kostnadene på lang tid ennå hvertfall :?
Hilsen
Svein Erik