Syncro - Hjulomkrets
-
Syncroeier
- -

- Car: T3 Syncro DJ '88
Syncro - Hjulomkrets
Bare lurte på hvor pirkete dette 4x4 systemet er, jeg tok som nevnt livet av et av sommerhjulene mine i sommer, men fikk tak i et annet med tilsvarende dimensjon på lik felg..
Den Viskosekoblingen stivner seg til hvis hastigheten er forskjellig på hjulene, hvor mye avvik kan det være(målt med målebånd rundt hjulene) før det begynner å stresse viskoen?
Ikke sikker på om det var samme merke, det dekket jeg kjøpte inn..
Den Viskosekoblingen stivner seg til hvis hastigheten er forskjellig på hjulene, hvor mye avvik kan det være(målt med målebånd rundt hjulene) før det begynner å stresse viskoen?
Re: Syncro - Hjulomkrets
[quote="Syncroeier"]Bare lurte på hvor pirkete dette 4x4 systemet er, jeg tok som nevnt livet av et av sommerhjulene mine i sommer, men fikk tak i et annet med tilsvarende dimensjon på lik felg..
Du kan IKKE ha noe som helst avvik i det hele tatt. Dette vil i så tilfelle stresse hele systemet med girkasseras som resultat. Dette fordi differansen i hastighet således taes opp i girkassen.
Jeg går ut ifra at viskosen din er noen år gammel så da skal det ikke mer enn en kjøretur på 1,5 - 2 timer før den fastner og dermed gir konstant 4x4. Men om det dekket du refererer til har samme dimensjon som de øvrige , er det ikke noe problem å bruke dette. Merke SKAL i denne sammenheng ikke ha noen betydning.
Eskild
Du kan IKKE ha noe som helst avvik i det hele tatt. Dette vil i så tilfelle stresse hele systemet med girkasseras som resultat. Dette fordi differansen i hastighet således taes opp i girkassen.
Jeg går ut ifra at viskosen din er noen år gammel så da skal det ikke mer enn en kjøretur på 1,5 - 2 timer før den fastner og dermed gir konstant 4x4. Men om det dekket du refererer til har samme dimensjon som de øvrige , er det ikke noe problem å bruke dette. Merke SKAL i denne sammenheng ikke ha noen betydning.
Eskild
Eskild Serigstad
Maskiningeniør
2000 Ford Excursion Arctic Truck 315, 7,3 TDI, dailydriveren
Maskiningeniør
-
Syncroeier
- -

Da skal jeg for morro skyld måle de hjulene jeg har, men det blir nok til at jeg kjøper nye hjul til sommern..
Hvordan funksjonstester jeg viskosekoblingen kjappt og greit? Jeg har jekket opp baken på bilen, og den drar seg fram fordet, så den overfører kraft, og ett oppjekket hjul kan snurres saaakte rundt, så den kjennes jo frisk ut.. men hvordan sjekker jeg at den IKKE overfører kraft når den ikke skal det? hmm..
Har noen erfaring med det part-time-4wd systemet som man får kjøpt? vurderer å bytte til dette for å spare litt bensinforbruk..
evt. positive\negative sider? har lest litt på nettet, men det er intressant med personlige erfaringer..
Hvordan funksjonstester jeg viskosekoblingen kjappt og greit? Jeg har jekket opp baken på bilen, og den drar seg fram fordet, så den overfører kraft, og ett oppjekket hjul kan snurres saaakte rundt, så den kjennes jo frisk ut.. men hvordan sjekker jeg at den IKKE overfører kraft når den ikke skal det? hmm..
Har noen erfaring med det part-time-4wd systemet som man får kjøpt? vurderer å bytte til dette for å spare litt bensinforbruk..
evt. positive\negative sider? har lest litt på nettet, men det er intressant med personlige erfaringer..
Om du får sjansen en gang i et sandtak så vil du oppdage om du ser godt etter at: hjulene bak graver seg tidliggere ned enn de forran.Syncroeier wrote:Da skal jeg for morro skyld måle de hjulene jeg har, men det blir nok til at jeg kjøper nye hjul til sommern..
Har ikke personlig erfaring med dette, MEN skal kjøpe et slikt sett en gang i første halvdel neste år, så vi kan jo avtale å hente dette hjem sammen om du vil, så kanskje vi sparer noen kroner. Dette sammen med viskosekoblingen vil gi en glimmrende kombinasjon. Man unngår at viskosen og mellomaksel hele tiden følger med rundt sammen med girkassen.Dermed unngår man at væskens viskositet og lammelene i viskosehuset forringes for tidlig, slik det har været til nå.
Eskild
Eskild Serigstad
Maskiningeniør
Maskiningeniør
-
Syncroeier
- -

Det er jeg veldig intressert i! Bare send en mail på perhusas@online.no utpå nyåret når du skal bestille din, så skal jeg prøve å få spart sammen litt peng til da..
Hvis andre syncronauter er intressert, meld deres interesse, så bestiller vi sammen!
Hvis andre syncronauter er intressert, meld deres interesse, så bestiller vi sammen!
HEI...-HAR EN T3 SYNCRO,HAR MERKA AT HJULA FORAN IKKE DRARSyncroeier wrote:Bare lurte på hvor pirkete dette 4x4 systemet er, jeg tok som nevnt livet av et av sommerhjulene mine i sommer, men fikk tak i et annet med tilsvarende dimensjon på lik felg..
OG MISTENKER VISKOSEKOBLINGEN ER DEFEKT,,ELLER TOM FOR OLJE,HVIS DET ER MULIG,HAR NOEN PEILING PÅ DETTA FOR DET HAR IKKE JEG,,PÅ FORHÅND TAKK FOR SVAR.
HEI...-HAR EN T3 SYNCRO,HAR MERKA AT HJULA FORAN IKKE DRAR
OG MISTENKER VISKOSEKOBLINGEN ER DEFEKT,,ELLER TOM FOR OLJE,HVIS DET ER MULIG,HAR NOEN PEILING PÅ DETTA FOR DET HAR IKKE JEG,,PÅ FORHÅND TAKK FOR SVAR.[/quote]
Hei. Nå som kulda har kommet kan du prøve å finne en glatt bakke. Så kan du fra stillestående start prøve å få bilen til å spinne på alle 4, gjør den det så er alt ok, gjør den IKKE det så er viskosekoblingen din utslitt og må byttes. Den er dyr her i Norge. Tror den koster ca 16-17.000,-. I Tyskland kan man få en slik fabrikksny for ca 715,- Euro.
I skrivende stund er det ikke mulig å overhale koblingen eller fylle den med ny væske. Det blir nok en stund ennå før det lar seg gjøre.
Eskild
OG MISTENKER VISKOSEKOBLINGEN ER DEFEKT,,ELLER TOM FOR OLJE,HVIS DET ER MULIG,HAR NOEN PEILING PÅ DETTA FOR DET HAR IKKE JEG,,PÅ FORHÅND TAKK FOR SVAR.[/quote]
Hei. Nå som kulda har kommet kan du prøve å finne en glatt bakke. Så kan du fra stillestående start prøve å få bilen til å spinne på alle 4, gjør den det så er alt ok, gjør den IKKE det så er viskosekoblingen din utslitt og må byttes. Den er dyr her i Norge. Tror den koster ca 16-17.000,-. I Tyskland kan man få en slik fabrikksny for ca 715,- Euro.
I skrivende stund er det ikke mulig å overhale koblingen eller fylle den med ny væske. Det blir nok en stund ennå før det lar seg gjøre.
Eskild
Eskild Serigstad
Maskiningeniør
Maskiningeniør
Hei. Nå som kulda har kommet kan du prøve å finne en glatt bakke. Så kan du fra stillestående start prøve å få bilen til å spinne på alle 4, gjør den det så er alt ok, gjør den IKKE det så er viskosekoblingen din utslitt og må byttes. Den er dyr her i Norge. Tror den koster ca 16-17.000,-. I Tyskland kan man få en slik fabrikksny for ca 715,- Euro.SYNCRO wrote:HEI...-HAR EN T3 SYNCRO,HAR MERKA AT HJULA FORAN IKKE DRAR
OG MISTENKER VISKOSEKOBLINGEN ER DEFEKT,,ELLER TOM FOR OLJE,HVIS DET ER MULIG,HAR NOEN PEILING PÅ DETTA FOR DET HAR IKKE JEG,,PÅ FORHÅND TAKK FOR SVAR.
Eskild[/quote]
hei,takk for svar,har akkurat testa og den spinner bare bak,men har lissom innbilt meg at alt er ok siden den alltid har kommet fram på vanskelige forhold,trudde disse bilene ikke var så fremkommelige uten firhjulstrekken,tok jeg feil da gitt,må vel få tak i en brukt da kanskje hvis det er og oppdrive,hvordan passer denne viskosekoblingen i forhold til andre modeller,,,,har selv en 1991 td som jeg da selvf,har blitt veldig glad i..men dette begynner og koste.
-
Syncroeier
- -

Friskt mot, finner du en Syncro på huggern er det jo bare å få opp ett hjul(med de andre 3 i bakken), og dreie det.. hvis det er tungt, men hjulet dreier saakte rundt så er den iorden, da er det bare å skru den ut(evt. ta ned hele fordelingskassa).. Ikke barebare i kulda selvfølgelig, men det er verdt det! Har akkurat skrudd i girkassa i nesten 10 kalde.. makan til vinterbil!
hei,takk for tilbakemelding,ja makan til vinterbil,har ikke noe greie på detta men du mener hvis hjulet ikke gir noe motstand når du jekker det opp ruller som fy så er den defekt,,men men,,rart en skal bli så utrolig glad i disse bilene...Syncroeier wrote:Friskt mot, finner du en Syncro på huggern er det jo bare å få opp ett hjul(med de andre 3 i bakken), og dreie det.. hvis det er tungt, men hjulet dreier saakte rundt så er den iorden, da er det bare å skru den ut(evt. ta ned hele fordelingskassa).. Ikke barebare i kulda selvfølgelig, men det er verdt det! Har akkurat skrudd i girkassa i nesten 10 kalde.. makan til vinterbil!
-
Syncroeier
- -

og da er de 3 andre hjulene i bakken? Hvis begge hjul på en side er oppe, vil du jo kunne rulle det(og at det andre ruller).. er bare ett hjul fritt, og dette sviver fritt så er noe galt ja..
http://www.autodb.no/cgi-bin/car/prospe ... &username=
Denne bilen har en ulyd i drivverket bak, front systemet var visst iorden.. kjøp denne og bygg den om til bakhjulstrekk, ta frontdiffen over på din bil, selg bilen, problem løst..
Denne bilen har en ulyd i drivverket bak, front systemet var visst iorden.. kjøp denne og bygg den om til bakhjulstrekk, ta frontdiffen over på din bil, selg bilen, problem løst..
Hmm,,tenke tenke,,Syncroeier wrote:og da er de 3 andre hjulene i bakken? Hvis begge hjul på en side er oppe, vil du jo kunne rulle det(og at det andre ruller).. er bare ett hjul fritt, og dette sviver fritt så er noe galt ja..
den er god bygg og boloffi wrote:det bør nevnes at diffen foran skal ha samme utveksling som bak ellers for du trøbbel , det bør sjekkes før du bytter over. ellers må du bare skifte viscoen over![]()