Har en T4 2,5 TDI med automat som har begynnt å riste i 4 gir ved lavt turtall, pratet med ett par verksteder ang hva jeg skal gjøre. Det blir overhaling av kasse, dyrt men det må jo være i orden.
Så spør jeg om montering av oljekjøler og begge de jeg har pratet med sier att det ikke er noen vits og att de ikke får det skikkelig tett? og jeg leser jo inne her att mange har satt på dette med bra resultat.
Pratet med en på RATS, og han mente siden jeg skal trekke vogn kunne jeg bare glemme å bruke Vellen!
Hvem har erfaing med dette, kunne vi tatt en prat? Send meg en PM med telfonnummer så ringer jeg opp igjen, er ganske frustrert over dette....
Tomas Torgersbråten
- 95 Volvo 945 "sluk'ern"
- 02 VW Caravelle 2,5 tdi. Stjålet og har sikkert blitt en flottfamiliebil i Polen.
- 86 Subaru L1800, som bare står det....
Jeg vurderte utvendig kljøler. Halden og Oslo Automatgir anbefalte det. Rats anbefalte ikke.
Jeg snakket med Setrab fabrikken i Sverige om det og han anbefalte å montere den største kjøleren det var plass til.
Men det finns ikke plass i bilen.
Morten på Oslo Automatgear sa det var vannskelig og få det skikkelig og att det att det ikke var nødvendig.
Husker du hvem du pratet med der?
Tomas Torgersbråten
- 02 VW Caravelle 2,5 tdi. Stjålet og har sikkert blitt en flottfamiliebil i Polen.
Får høre med dem igjen, skal bare sjekke litt muligheter i Tyskland først
Tomas Torgersbråten
Det var fristende å montere men hvor skulle jeg montere kjøleren? Det er ingen plass om jeg ikke sette på en annen støtfanger og den slags har jeg ikke sansen for.
oki, så det er ikke plass foran radiatoren nei...hvor har de andre plasert den da.
Er det forskjell på kort og lang snute og kanskje?
Tomas Torgersbråten
Bak grillen har jeg en radiator, konsensatoren til klima og kjøleren til servostyring. Det er ikke mange millimetre igjen med plass.
Det ble anbefalt å montere bak kjøleviftene....men det går ikke på en VR6.
Eneste plass jeg finner er i støtfangeren og da må jeg lage noen hull for å slippe gjennom luft eller montere kjøler med vifte.
Off, mest lyst til å selge hele stasen og kjøpe meg manuell. så slipper jeg mer av det tulle der.
Tomas Torgersbråten
Kjøp manuell. Det skal jeg. Har gitt opp prosjektet med å ettermontere kjøler. Utfordringen lå i å finne riktige bolter til kjøleren, eventuelt rette koblinger til slanger.
TESS har delene, men må ha den gamle kjøleren med bolter for å finne riktig i sortimentet. Og deretter er det bare å finne frem stikksag og sage plass i støtfangeren fremme til en kjøler.
Vurderte å montere inn kjøler fra en Caterpillar gravemaskin, med vifte ++ termostatstyrt slik at oljen ikke sirkulerte i den ekstra kjøleren før temperaturen på oljen var ca 45 grader.
Det finnes et alternativ til. Den originale kjøleren blir avkjølt av kjølevannet til motoren. Om man lager en egen sløyfe til dette vannet, som ikke er tilknyttet vannet i motoren, skulle man vel klare å senke temperaturen på oljen i girkassen.
Istedet har jeg bestemt meg for å kjøpe en nyere T4, med manuell, syncro og klima.....
Lykke til!
Stein
Stein Larsen
Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT
Noen her inne som trekker vogn (normal size 5-6m ) med automat bil?
Tomas Torgersbråten
Pokker heller, kjøpe fabrikny kasse.... trekke maks tillatt hengerlast hele tiden bare på trass, så den ryker innenfor garanti tiden
Så får jeg ny kasse hvært år eller noe...lurt
Tomas Torgersbråten
Tenkte noe slikt jeg også. Men kassa holdt jo.... Har kjørt ca 130 000 på denne kassa nå. Og ikke noe feilgiring eller lignede. Prøv å bytt olje og sil, hotflush(søk på forumet) og deretter koble ut strømmen(batteriet) i noen timer.
Jeg gjorde dette en gang, og før det hadde jeg endel feilgiring på kassa, etter det har den oppført seg eksemplarisk. Har noen mistanker om at den har blitt tillært feil kjøremønster, og at tiden uten strøm nullstillte dette.
Kjøpte kasse og fikk montert av Møller i 2004. Da hadde jeg 5 års garanti eller 100 000km avhengig av hva som kom først. HA, 100 000 tar bare litt over året å kjøre når jeg bruker Caravellen daglig.
Kassa jeg har nå skal vistnok være forsterket med teflon-glideflater. Ikke vet jeg, men det ser ut til at det fungerer.
Til informasjon: For de amerikanske utgavene av T4 er det påkrevd at olje skiftes på automatkassen hver 30000miles, ca 45-50000 km. Dette står i servicemanualen til de amerikanske Eurovans.
Stein
Stein Larsen
Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT
Skal sjekke ut det der, også blir det å legge den ut for salg.
Må ha bil til å kunne ha på henger og vogn.
Hvordan er prisene på T5 04-05 mod. i tyskland, kan det lønne seg å importere?
Tomas Torgersbråten