Turboproblematikk - igjen
Turboproblematikk - igjen
Skiftet den gamle turboen, da den lekket olje. Den "nye" ble montert og har vært tørr i mange dager. Økte turtallet såpass at turboen "slo inn"(?) i dag, men det som skjedde var at den ga fra seg en lyd som hørtes ut som luft fra en overtrykksventil (det kom "poffe-lyder" støtvis). Motoren rykket lett i samme takt.
Mener å huske at vi reagerte på at skovlene i turboen virket en del tregere enn den gamle.
Etter å ha kommet hjem så jeg at det var noe olje på slangen fra filter til turbo. Oljen hadde kommet fra (her må dere unnskylde den amatørmessige beskrivelsen) en slags ventil på enden av delen som turboslangen går inn på motoren.
Spørsmål 1: Skal turboen lyde slik?
Spørsmål 2: Hvorfor går den støtvis?
Spørsmål 3: Hva heter "ventilen" som oljen kommer fra og hva er galt?
Svar mottas med stor takk!
Mener å huske at vi reagerte på at skovlene i turboen virket en del tregere enn den gamle.
Etter å ha kommet hjem så jeg at det var noe olje på slangen fra filter til turbo. Oljen hadde kommet fra (her må dere unnskylde den amatørmessige beskrivelsen) en slags ventil på enden av delen som turboslangen går inn på motoren.
Spørsmål 1: Skal turboen lyde slik?
Spørsmål 2: Hvorfor går den støtvis?
Spørsmål 3: Hva heter "ventilen" som oljen kommer fra og hva er galt?
Svar mottas med stor takk!
Martin
Det du hører er mest sannsynlig at "wastegaten" slipper ut luft. Det kan tyde på at denne er stilt litt lavt da denne regulerer ladetrykket ditt. Prøv å stramme den litt og se hvordan det høres ut da. Har opplevd akkurat det samme selv.
Sjekk om det er olje inne i slangen.
Sjekk om det er olje inne i slangen.
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!
88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger
Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger
Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
-
Rapidspeed
- -

- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170
åpne motorlokket ditt og se på innsuget ditt, nær deg er det montert en overtrykksventil. på toppen av den er det spor til en flat skrutrekker... skru den helt inn, kan være litt trang men skru den helt inn og prøv bilen igjen.Martin wrote:"Wastergate"? Hva er det, hvor ligger den og hvordan stramme? Hvilken slange tenkte du på? Oljen kommer fra denne "ventilen" på blokka.
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Jan..
-
Rapidspeed
- -

øøøø.. det ligger på venstre side når du står bak bilen og ser ned i motorrommet.Martin wrote:Nå blir det mange spørsmål her; men innsuget, hvor ligger det?
Har kikket litt på tidligere posta, men greier ikke helt å lokalisere det..
-19 Tesla model 3 LR
Jan..
Jan..
Wastegaten er en overtryksventil der skal sikre at turboen ikke sender for mye luft ind i motoren. Blir det for stort tryk slipper den ut luft. Det er sikkert det du har hørt som POF-POF. Motoren vil rykke da det nu ikke er så stor kompresjon.
Wastegaten sitter på innsuget klemt inne mellom luftfilter og motor (ventildeksel) En svart plastikdåse. Som Rapispeed skriver finns det i toppen spor til en flat skruetrekker. Den kan være svær å se for smuts.
Wastegaten sitter på innsuget klemt inne mellom luftfilter og motor (ventildeksel) En svart plastikdåse. Som Rapispeed skriver finns det i toppen spor til en flat skruetrekker. Den kan være svær å se for smuts.
Vennlig helsing Jørgen S
Snakker vi om bensin- eller dieselmotor her?Wastegaten sitter på innsuget klemt inne mellom luftfilter og motor (ventildeksel) En svart plastikdåse.
Det som beskrives overnfor gjelder vel egentlig pop-off-ventilen, og ikke wastegate? Wastegate sitter på selve turboen, og slipper eksosen forbi turboen. Altså, ikke luft. Denne åpner når du når maks ladetrykk, og styres altså av ladetrykket ut fra turboen.
Du skal normalt ikke høre eller merke noe forskjell på motoren når wastegate åpner (Hvis du ikke har eksosanlegg, så vil du høre mere brumming når waste-gare er åpen). På en bensinmotor vil du høre at pop-off'en slipper ut overtrykket.
mvh
HC
Tidligere eier av 1991 VW T3 Syncro "Sturmwagen"
-hans christian-
Member of Team Syncronaut.
-hans christian-
Skal se om jeg ikke finner den, og prøve bilen på nytt i dag. Det er en diesel bil.
Først trodde jeg det var turbo turbinen som ikke gikk ordentlig rundt, og skapte motstand for eksos/luft ut av turboen.. Da jeg bytta turbo, syns jeg nemlig turbinen satt ørlite hardere fast en den gamle.
Løper ut og prøver på nytt:)
Først trodde jeg det var turbo turbinen som ikke gikk ordentlig rundt, og skapte motstand for eksos/luft ut av turboen.. Da jeg bytta turbo, syns jeg nemlig turbinen satt ørlite hardere fast en den gamle.
Løper ut og prøver på nytt:)
Martin
Er det luftslangen fra turbo til motor (innsug) det er olje på (eller i)?
I så fall kan det tyde på at det er slitt lager i turboen, og olje kommer inn i innsuget via turboen.
Har du mulighet til å ta et bilde av denne ventilen du nevner? det kan jo ende det er en EGR-ventil (exhaust gas return). -forutsatt at det sitter f.eks en 1,9tdk eller tdi i bilen. Er ikke sikker på om det er noe slitk på 1,6.
mvh
HC
I så fall kan det tyde på at det er slitt lager i turboen, og olje kommer inn i innsuget via turboen.
Har du mulighet til å ta et bilde av denne ventilen du nevner? det kan jo ende det er en EGR-ventil (exhaust gas return). -forutsatt at det sitter f.eks en 1,9tdk eller tdi i bilen. Er ikke sikker på om det er noe slitk på 1,6.
mvh
HC
-hans christian-
-hans christian-
Folkens, dere må sannelig slutte å kalle overtrykksventilen på innsuget for 'wastegate', wastegaten hører turboen til og har en annen funksjon. POF-POF lyden egentlig bekrefter at turboen virker og vel så det, så da er det bare å justere overtrykksventilen ELLER stenger den helt med et eller annet dersom fjæren i ventilen er blitt så slapp at det slipper ut ladeluft. Kan også hende at ladetrykket fra turboen er for høyt, men det er sånn de fleste vil ha det siden man får litt mer 'performance'..........
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
-
Rapidspeed
- -

nei nei.. nå rører du sammen noe helt annet.HC wrote:Snakker vi om bensin- eller dieselmotor her?Wastegaten sitter på innsuget klemt inne mellom luftfilter og motor (ventildeksel) En svart plastikdåse.
Det som beskrives overnfor gjelder vel egentlig pop-off-ventilen, og ikke wastegate? Wastegate sitter på selve turboen, og slipper eksosen forbi turboen. Altså, ikke luft. Denne åpner når du når maks ladetrykk, og styres altså av ladetrykket ut fra turboen.
Du skal normalt ikke høre eller merke noe forskjell på motoren når wastegate åpner (Hvis du ikke har eksosanlegg, så vil du høre mere brumming når waste-gare er åpen). På en bensinmotor vil du høre at pop-off'en slipper ut overtrykket.
mvh
HC
-19 Tesla model 3 LR
Jan..
Jan..
Jeg har greid å bale på meg mer trøbbel.
Kjørte til jobb i dag tidlig og syns det var litt dårlig driv i bilen over en bru. Etter jeg var ferdig på jobb stusa jeg over at den gikk litt dårlig. Jeg kjørte ut på veien, og den begynte å fuske. kikket bak og en del røyk/eksos var og se (ikke mørk). Så stoppet den helt og bannet litt før jeg trilla inn på et passende sted.
Får vrid om nøkkelen og hører at den prøver, men kommer ikke lenger enn det...
Så jeg har påskaffet meg mer en turbo trøbbel her
Kjørte til jobb i dag tidlig og syns det var litt dårlig driv i bilen over en bru. Etter jeg var ferdig på jobb stusa jeg over at den gikk litt dårlig. Jeg kjørte ut på veien, og den begynte å fuske. kikket bak og en del røyk/eksos var og se (ikke mørk). Så stoppet den helt og bannet litt før jeg trilla inn på et passende sted.
Martin
-
Rapidspeed
- -

høres ut som toppen,..Martin wrote:Jeg har greid å bale på meg mer trøbbel.
-19 Tesla model 3 LR
Jan..
Jan..
Dere har fullstendig rett. Vi roter sammen Wastegate og overtryksventil (pop-off ventil.) Når Martin har taget en turbo frem som sikkert har ligget lenge er det høiest sannsynligt at Wastegaten PÅ TURBOEN hvor den ganske riktigt sitter for enden af det lille metalrør, har sat seg fast gr gammel sot. Den kan løsnes helst i varm tilstand med nogle små slag med en hammer.
MEN Den beskrevne pof-pof lyd vil jeg helt sikkert sige kommer fra den sorte ventil på innsugningen, netop fordi wastegaten sitter fast.
Jeg skal unnskylde forvirringen
MEN Den beskrevne pof-pof lyd vil jeg helt sikkert sige kommer fra den sorte ventil på innsugningen, netop fordi wastegaten sitter fast.
Jeg skal unnskylde forvirringen
Vennlig helsing Jørgen S
Jeg opplevde for mange år siden (på 1,6td) noe tilsvarende. Dårlig driv, kakling fra motoren, ugjevn gange, og noe røyk (hvit). etter at jeg stoppet motoren så fikk jeg ikke start igjen. Starteren klarte ikke å trekke den rundt, og det virket somom den stoppet mot noe.
Ganske riktig. Det var da et forkammer som harre ramla ut av toppen og ned i sylinderen...
Kan du trekke veivakslingen rundt?
mvh
HC
eidt:
Denne mangler nok på min bil, for jeg kan ikke huske å ha sett den. Dessuten, da wastegaten min hang seg i lukket tilstand økte ladetrykket til over 2 bar uten at noen ventil åpnet. Derimot revna innsugsslangen.
Ganske riktig. Det var da et forkammer som harre ramla ut av toppen og ned i sylinderen...
Kan du trekke veivakslingen rundt?
mvh
HC
eidt:
Aha!!! Så det er derfor jeg ble forvirra rundt dette... Denne svarte saken er altså en sikkerhetsventil? (og ikke en pop-off)MEN Den beskrevne pof-pof lyd vil jeg helt sikkert sige kommer fra den sorte ventil på innsugningen, netop fordi wastegaten sitter fast.
Denne mangler nok på min bil, for jeg kan ikke huske å ha sett den. Dessuten, da wastegaten min hang seg i lukket tilstand økte ladetrykket til over 2 bar uten at noen ventil åpnet. Derimot revna innsugsslangen.
-hans christian-
-hans christian-