2,5 TDI 130, turbodropp.
-
Herrmann Hedning
2,5 TDI 130, turbodropp.
Hei
Har kjøpt en -04 modell multivan, og på hjemturen mista eg all kraft i motor. måtte ned i 2 gir i bakkene. Eg stoppa, og ringte selger, me trodde det var turbo havari. Men da eg starta motoren igjen, så var den heilt normal igjen, og funka heilt hjem. Fikk ingen feilmeldinger eller noe. Noen som har anelse om hva det kan være?
Har kjøpt en -04 modell multivan, og på hjemturen mista eg all kraft i motor. måtte ned i 2 gir i bakkene. Eg stoppa, og ringte selger, me trodde det var turbo havari. Men da eg starta motoren igjen, så var den heilt normal igjen, og funka heilt hjem. Fikk ingen feilmeldinger eller noe. Noen som har anelse om hva det kan være?
-04 T5 Multivan 2,5 TDI 130 (familiebilen)
-01 BMW 530 dAT (for salg)
-00 Hyundai Atos (for salg)
-01 Aprilia Mille R (Heaven on two wheels)
-05 Vespa 50 ccm scooter (effektiv i køtrafikk)
-06 Trøsykkel (effektiv pubtransport, ihvertfall en vei)
-
Herrmann Hedning
Ja, det er det eg og trur, at det er turboen som er på vei te å ta kvelden. dersom det hadde vært turboslangen, skulle den ikke blitt bra igjen.
-
Martin Sandvik
- -

- Car: 2010 Multivan T5
- Phone: 40204030
Er den trimmet? evt om den går i nød program.
Bruk mail martin@vwbus.no Jeg svarer ikke PM
https://www.facebook.com/koolart.no
http://www.koolart.no http://www.finn.no/butikk/vwbus/
https://www.facebook.com/koolart.no
http://www.koolart.no http://www.finn.no/butikk/vwbus/
-
Herrmann Hedning
Nei, ikke trimmet, såvidt meg bekjent. Ingen feilmeldinger har komt opp. For meg virket det som om turboen kilte seg, og når eg fekk kjølt den av litt, så løsna den.
Hei og gratulerer med ny bil!!
Hadde et lignende problem på min 04 mod 130 man.
Feilmelding med VAG com, overskredet grense verdi for turbo trykk. Mulige feilkilder, luftmassemåler, turbotrykkgiver(?) og eller turbo. Dette var en garanti sak, forhandler byttet luftmassemåler, ingen bedring, så turbotrykk giver(?), ingen bedring. Tror de og prøvede å rense turboen med ett vidundermiddel som ble fylt på drivstoff tanken. Høsten 07 ble turboen byttet, siden har jeg ikke hatt problemer med dette.
Feilen oppsto når motoren drog tungt på lavt turtall i stigninger med mye last eller campingvogn. Når en da gira kjapt ned for å prøve å holde farten oppe gjekk den i nødprogram. Første gangen dette skjedde ble det jo stor ståhei, men lærte meg jo det at det bare var av med tenninga og starte motoren igjen, så var det tut og kjør igjen. Men selvsagt litt kjedelig og drive på med i lengden. Fant og ut at om jeg gira ned litt tidligere så turtallet ikke ble så lavt i stigningene unngikk jeg problemet.
Hadde et lignende problem på min 04 mod 130 man.
Feilmelding med VAG com, overskredet grense verdi for turbo trykk. Mulige feilkilder, luftmassemåler, turbotrykkgiver(?) og eller turbo. Dette var en garanti sak, forhandler byttet luftmassemåler, ingen bedring, så turbotrykk giver(?), ingen bedring. Tror de og prøvede å rense turboen med ett vidundermiddel som ble fylt på drivstoff tanken. Høsten 07 ble turboen byttet, siden har jeg ikke hatt problemer med dette.
Feilen oppsto når motoren drog tungt på lavt turtall i stigninger med mye last eller campingvogn. Når en da gira kjapt ned for å prøve å holde farten oppe gjekk den i nødprogram. Første gangen dette skjedde ble det jo stor ståhei, men lærte meg jo det at det bare var av med tenninga og starte motoren igjen, så var det tut og kjør igjen. Men selvsagt litt kjedelig og drive på med i lengden. Fant og ut at om jeg gira ned litt tidligere så turtallet ikke ble så lavt i stigningene unngikk jeg problemet.
Bjarte Haugnes
x Caravelle 2,5 lang aut 00
Caravelle 2,5 lang man 04
+ (S)liten Corsa 1,4i
x Caravelle 2,5 lang aut 00
Caravelle 2,5 lang man 04
+ (S)liten Corsa 1,4i
-
Herrmann Hedning
Thank you, Bjarte.
Det var jo som ein blåkopi av det som skjedde meg. Eg kjørte forbi ein bil, og girte ned da det kom ein bakke. Trur han eg kjørte forbi blei litt sur, når eg snegla meg over toppen i 40 km/t. Då hadde han vært klistra i hekken min lenge.
Det var jo som ein blåkopi av det som skjedde meg. Eg kjørte forbi ein bil, og girte ned da det kom ein bakke. Trur han eg kjørte forbi blei litt sur, når eg snegla meg over toppen i 40 km/t. Då hadde han vært klistra i hekken min lenge.
-
Herrmann Hedning
Var innom Møller Bil på Forus. De så ingen vits i å sette opp og sjekke feilmelding, for dette kunne skje av og til. Stemmer dette?
Er litt skeptisk, da eg har hørt forskjellig om dette merkeverkstedet.
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
I så fall kryssjekker du med enste merkeverksted du kommer til, rait ?
Meg, f.eks, bruker bevisst ikke Elverum fordi de er noe sære og har et rykte Møller-familien ikke trenger. Men jeg tar da bilen tilbake til Oslo om det er noe jeg trenger vite eller få fiksa som jeg ikke kan ta sjøl.
Anse detta som en anbudsrunde, de som kommer med det rette tilbudet får jobben. Resten ignorerer du.
mvh,
Yngve S
Meg, f.eks, bruker bevisst ikke Elverum fordi de er noe sære og har et rykte Møller-familien ikke trenger. Men jeg tar da bilen tilbake til Oslo om det er noe jeg trenger vite eller få fiksa som jeg ikke kan ta sjøl.
Anse detta som en anbudsrunde, de som kommer med det rette tilbudet får jobben. Resten ignorerer du.
mvh,
Yngve S
Dette er sløvt av Møller Forus! Det tar kort tid å lese av feilmeldinger og det bør de gjøre med en slik feil! Ta en tur over fjorden til Møller Haugesund og du vil oppleve et annet servicenivå!Herrmann Hedning wrote:Var innom Møller Bil på Forus. De så ingen vits i å sette opp og sjekke feilmelding, for dette kunne skje av og til. Stemmer dette?
-
Herrmann Hedning
Har endelig fått tatt diagnose hos Møller Bil Sandnes & Jæren. Der var diagnosen kort og veldig klar: TURBO ER DEFEKT OG MÅ SKIFTES!
Nå er dette ein garantisak, pga. bruktbil garanti etter kjøp, så det er jo greit. Men det er då eg begynna å lura ka i helv..e sånne merkeverksted som Møller Forus bruka som argument for å ta dei prisane så di faktisk gjere. Når dei seie at det er sånn du må regna med av og til. Fekk stort sett greie service hos Møller Sandnes & Jæren, sjøl om madammen holdt på å fyka i tottane på hu eina der, så va litt nebbete.
Nå er dette ein garantisak, pga. bruktbil garanti etter kjøp, så det er jo greit. Men det er då eg begynna å lura ka i helv..e sånne merkeverksted som Møller Forus bruka som argument for å ta dei prisane så di faktisk gjere. Når dei seie at det er sånn du må regna med av og til. Fekk stort sett greie service hos Møller Sandnes & Jæren, sjøl om madammen holdt på å fyka i tottane på hu eina der, så va litt nebbete.
Har vert borti golf tdi med samme problemet. Kobler ut pga av høyt turbotrykk, osv... Vet skoda hadde lignende problemer. Det var wastegate klokka på turboen som var "stucked" pga sot og rust Resultat: skifte turboen fordi vag selger ikke denne løst. Dette er ganske dyrt når garantien er utløpt og en må betale moroa selv. Wastegate klokka kan en kjøpe hos GIK for en billig penge. Vet ikke om dette funker med T5. Kanskje noen kan sjekke opp i dette?
2008 T5 130tdi ct 4motion
-
Herrmann Hedning
Eg får det jo på garantien på denne, siden eg nettopp har kjøpt den hos forhandler. Men det kan nok stemma det du seie, for motoren lader for mye.