Skal du få ut nok olje til å male bakluka svart så må du vel nesten skru av hele toppdekselet?vidar eiane wrote:Bilen ryker godt ved pådrag.Noe av dette skyldes nok en meget slitt turbo. Som beskrevet i en annen tråd synes jeg det ryker unaturlig mye ifra åndingen på toppdekselet. Så den er nok slitt sliten hele motoren selv om 192 k ikke er allverdens. Så oljeforbruk før denne bakluka ulykka skjedde var det...
At toppdekselet svetter litt er tilfelle hos meg. Men ikke disse mengdene som min sliter med.
Åndeslangen fra toppdekselet går vel inn i innsugssystemet før turboen. Hvis all olja kom den veien ville den nok blitt med inn i forbrenningskammeret. Hvis dette skjer på en dieselmotor så blir den ikke spesielt enkel å stoppe, for da begynner motoren å gå på olja istedenfor diesel. Men som Tæff sier er det mulig at det ekstra trykket i veivhuset er årsak til lekkasjen. Hvis det er en simmering som har kommet ut, så kan det være at trykket i veivhuset har vært med på å blåse den ut.
Nesten 200000 km på en JX er faktisk en god del. Det finnes motorer som har gått mye lenger enn 200 med godt stell, men de har ofte hatt noen litt store reparasjoner. Da jeg kjøpte min på 82000 var det en stor sprekk i toppen. Disse motorene er nok litt for små i forhold til oppgaven, så motoren må kjøres ganske hardt for å få kjørt bilen normalt. I tillegg er jo monteringa litt ugunstig i forhold til kjøling.