Er det noen her som har peiling på disse bensinvarmerene som sitter baki caravellen?
Min begynner å dure og gå, når jeg vrir om den grønne knappen på dashbordet. Men den varmer ikke/tenner ikke..
noen som har noen tips om hvor jeg bør begynne??
Petter'n.
bensinvarmer..
Start motoren, start varmen og rus motoren litt i 5 minutter mens den tenner. Hvis du ikke får varme da (og det kan ta litt tid så vær tålmodig) da må glødeluggen sjekkes/fornyes. Sjekk først at bensin kommer frem til apparatet, du skal kunne høre en tikkelyd. Hvis ikke så er bensinpumpa defekt eller kablene har brudd.
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
Du begynner jo å bli en kjenner av alle T-modellene! Hehe!solrikioo wrote:Hehe, var noe sånt jeg egentlig skrev i første posten min. Men angret meg og tok det bort. Da vet jeg det også. Hehe
Men nå antar jeg jo bare at vi snakker om en BA6/DA6 siden det ikke er nevnt et ord om annet enn de som kom originalmontert.
Det er ren gjetting siden så få opplysninger om bilen er nevnt.
Jeg har vært borti feil på releer, pumper, glødeplugger, overopphetningsbrytere, tempsensorer osv, og etter noen år kan det være både det ene og det andre.

Er jo helt grønn på disse bilene.. Ikke minst bensinvarmeren. he he.. Men.. har noen spørsmål til. Har nå prøvd å fyre den opp igjen, men det blåser bare kaldt. Den røde sikringen er jeg litt usikker på. Den var litt lealaus, men så ut til at den stod inne. Tikker og holder på nedi den boksen der.
En annen ting, er at jeg vet jo ikke hvordan man bruker den grønne bryteren. Skal den trykkes inn og vri til pos.1 og vente der til den tenner? eller skal den bare vries til venstre og resten ordner seg selv?
Siste ting er: Skal denne kunne brukes uten at bilen går? Eller skal den brukes med bilen i gang evt. tenning på?
Hørtes ut som at det starter en vifte til nedi der, når jeg vrir på tenningen/ starter bilen..
He he.. Dette ble mye på en gang. Men håper på å få litt varme på morran..
Takk for svar så langt.
Petter'n.
En annen ting, er at jeg vet jo ikke hvordan man bruker den grønne bryteren. Skal den trykkes inn og vri til pos.1 og vente der til den tenner? eller skal den bare vries til venstre og resten ordner seg selv?
Siste ting er: Skal denne kunne brukes uten at bilen går? Eller skal den brukes med bilen i gang evt. tenning på?
Hørtes ut som at det starter en vifte til nedi der, når jeg vrir på tenningen/ starter bilen..
Takk for svar så langt.
Petter'n.
Er den røde sikringen lealøs når du prøver å slå den andre veien? Har den slått ut, slår du den inn igjen som en vippebryter og merker et knepp når den går i posisjon.wide5 wrote:Er jo helt grønn på disse bilene.. Ikke minst bensinvarmeren. he he.. Men.. har noen spørsmål til. Har nå prøvd å fyre den opp igjen, men det blåser bare kaldt. Den røde sikringen er jeg litt usikker på. Den var litt lealaus, men så ut til at den stod inne. Tikker og holder på nedi den boksen der.
Takk for svar så langt.
Petter'n.
Tikkinga er sikkert fra drivstoffpumpa, og vifta di går tydeligvis siden det blåser kaldt. Sjekk plugg og prøv å få blåst gjennom varmeren med trykkluft for å få ut støv og dritt som ligger i brennkammer. Gjør ren tempføler(den med den lange glass-staven) og overopphetnigssikringa(den lille knapp-formede dingsen på toppen).
Det er sikkert ikke store feilen, og med dette er du et godt stykke på vei.
Sjekk instruksjonboka for bruk av varmeren. Husker ikke nøyaktig hvordan den knappen virker, men mener det skal holde å bare vri rundt når motor går. Trykker du den inn og vrir, aktiverer du et urverk som gjør at du kan bruke den "på timerfunksjon". Mener å huske at det var slik.
Takker for god hjelp.
Får sjekke litt i morgen. Den røde sikringen får jeg liksom ikke slått inn. den bare dingler frem og tilbake. helt løs liksom.. Ikke det typiske kneppet som kommer når noe slår inn.
Hører tydelig at vifta går, og det blåser som f.. ved beina. He he..
da er det bare å fikle litt videre, så får jeg den nok til..
Takker..
petter'n.
Får sjekke litt i morgen. Den røde sikringen får jeg liksom ikke slått inn. den bare dingler frem og tilbake. helt løs liksom.. Ikke det typiske kneppet som kommer når noe slår inn.
Hører tydelig at vifta går, og det blåser som f.. ved beina. He he..
da er det bare å fikle litt videre, så får jeg den nok til..
Takker..
petter'n.