Hvordan slå av den automatiske dieselvarmeren ?
Hvordan slå av den automatiske dieselvarmeren ?
På bilen vår er det en dieselvarmer som starter av seg selv når utetemperaturen blir under et visst antall grader. Dette er til tider veldig irriterende på små turer på 5- 10 minutters varighet. Vet at de på t4 brukt å montere en bryter på denne. Går det på T5 og? Eller kan jeg styre dette med panelet i taket på noe vis ? Noen som har erfaring med dette ?
Mvh Pickupman
-
Martin Sandvik
- -

- Car: 2010 Multivan T5
- Phone: 40204030
Har du timer i taket så kan du styre dette derfra
Bruk mail martin@vwbus.no Jeg svarer ikke PM
https://www.facebook.com/koolart.no
http://www.koolart.no http://www.finn.no/butikk/vwbus/
https://www.facebook.com/koolart.no
http://www.koolart.no http://www.finn.no/butikk/vwbus/
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
-
Der Postmeister
- -

Hei!Martin Sandvik wrote:Har du timer i taket så kan du styre dette derfra
Jeg har '05 T5 105 TDI med timer i taket (fabrikk montert) samt tr. løs fj. kontroll. Jeg har samme problemet med at kjørevarmeren går mer eller mindre konstant så lenge utetemperaturen er under ca 8-10 grader.
I min T5 er det ikke noe i menyen på timeren som lar deg skru av kjørevarmeren. Vet at både MB og BMW har en egen knapp/ meny som deaktiverer varmeren.
Ble tidlig i høst bekymret for at varmeren skulle starte og stoppe seg ihjel da den sikkert starter og stopper 20-30 ganger på en typisk dag (mye småkjøring), når den egentlig bare trenger å gå ved kaldstart og opvarmingen om morgenen som jeg fint kunne styrt selv via displayet.
Om jeg f.eks stopper for å fylle diesel hører jeg varmeren går i det jeg skrur av motoren, når jeg 5 min senere kjører videre (motortemp 90 grader) går varmeren på nytt neste gang jeg stopper bilen. Ergo helt unødvendig.
Jeg har spurt litt på Møller E-18 om det var mulig å koble ut kjørevarmer delen, og har så langt fått til svar at dette ikke er mulig da det og sette en bryter på direkte på varmeren eller drivstoffpumpa vil føre til at varmeren går i lås etter 5 startforsøk og må låses opp via diagnose verktøy.
Nå denne uka har varmeren min konket ut og nekter å starte akkurrat som jeg fryktet ville skje.
Enn så lenge er det garanti på bilen, men jeg må si jeg frykter kostnadene av at dette vil skje igjen i fremtiden så lenge varmeren starter og stopper 1000 vis av ganger i løpet av en vinter helt unødvendig.
Noen med litt insikt som har noen ideer om hvordan man kan få koblet kjørevarmeren uten at det kommer feilmeldinger og at den går i lås?
:idea:
Mvh. SAP
-
Der Postmeister
- -

Det kan vel også komme av at T5 veier vesentlig mye mer enn en T4vwtana wrote:Rune, du jobber visst med dette?
Kan det være varmeren som gjør at min T5 2005-modell 2,5 TDi/130hkv (150.000km) bruker mer diesel enn min forrige T4 1997-mod. 2,5 TDi/102hk som har utkoblet varmer?
Min T5 Multivan veier 2350 kg tom. Like mye som en Tahoe!
Mvh Pickupman
Det tror jeg bestemt.vwtana wrote:Rune, du jobber visst med dette?
Kan det være varmeren som gjør at min T5 2005-modell 2,5 TDi/130hkv (150.000km) bruker mer diesel enn min forrige T4 1997-mod. 2,5 TDi/102hk som har utkoblet varmer?
På min T5 105 ligger jeg på ca 0,75 på blandet kjøring om sommeren. I fjor vinter lå jeg på tett oppunder literen på identisk kjøring, men da gikk jo varmeren 95% av tiden. Skal bli spennende å se nå til vinteren når varmeren kan kobles ut når den ikke er ønsket...
Tror forbruket vil gå endel ned samt at varmeren blir spart for masse, masse unødvendige starter og gangtimer.
Mvh. SAP
Interessant problemstilling da jeg skal inn i min første vintersesong selv nå med T5 og webasto.
Du får holde oss oppdatert på hva du finner ut sap_2000.
Leste på et tyskt forum (t5-board) og der var det en som hadde gjort noen tester på dette. Han kom frem til at bilen brukte mindre diesel vinterstid når varmeren var i drift. Han antok det var fordi motoren aldri kom opp i riktig arbeidstemperatur og dermed var mindre effektiv. Nå bør det jo nevnes at tysken min ikke er helt skuddsikker så jeg kan jo ha oversett enkelte momenter i innlegget...
Du får holde oss oppdatert på hva du finner ut sap_2000.
Leste på et tyskt forum (t5-board) og der var det en som hadde gjort noen tester på dette. Han kom frem til at bilen brukte mindre diesel vinterstid når varmeren var i drift. Han antok det var fordi motoren aldri kom opp i riktig arbeidstemperatur og dermed var mindre effektiv. Nå bør det jo nevnes at tysken min ikke er helt skuddsikker så jeg kan jo ha oversett enkelte momenter i innlegget...
'07 VW T5 California, 174HK tip.
-
sandman
- -

- Car: 2011 VW Multivan T5 Vare 180HK DSG 4-Motion
Kan nå komme med litt informasjon etter å ha testet dette noen dager.
Har foreløpig bare tatt ut sikringen, men kommer til å koble dette opp via en fast bryter senere etter litt mere testing.
Har testet dette flere ganger nå. Tatt ut sikringen før jeg har startet bilen, og varmeren har ikke startet. Det blir ikke presentert noen feilmelding.
Etter stopp av bilen har jeg satt inn sikringen igjen, startet bilen, og varmeren starter opp på vanlig måte uten noen feilmeldinger.
Det ser da ikke ut til at det byr på noen problemer å gjøre det på denne måten.
Har også gått gjennom systemet med VAG-COM og det blir her generert en feilmelding, men dette er kun informasjonsmelding om at det er kommunikasjonsfeil mellom styreenheter og varmeren. Disse er kun til informasjon og har ingenting å si for funksjonaliteten på varmeren eller de andre enhetene.
Så nå skal jeg koble opp dette via en permanent bryter.
Men det er viktig å presisere at varmeren bare må kobles ut når bilen er stoppet, og tenningen er avslått. Dersom dette gjøres når bilen går kan varmeren gå i lås.
Håper flere av dere med dette har fått svar på dette spørsmålet !!
Mvh
Stig Joar Sanden
Har foreløpig bare tatt ut sikringen, men kommer til å koble dette opp via en fast bryter senere etter litt mere testing.
Har testet dette flere ganger nå. Tatt ut sikringen før jeg har startet bilen, og varmeren har ikke startet. Det blir ikke presentert noen feilmelding.
Etter stopp av bilen har jeg satt inn sikringen igjen, startet bilen, og varmeren starter opp på vanlig måte uten noen feilmeldinger.
Det ser da ikke ut til at det byr på noen problemer å gjøre det på denne måten.
Har også gått gjennom systemet med VAG-COM og det blir her generert en feilmelding, men dette er kun informasjonsmelding om at det er kommunikasjonsfeil mellom styreenheter og varmeren. Disse er kun til informasjon og har ingenting å si for funksjonaliteten på varmeren eller de andre enhetene.
Så nå skal jeg koble opp dette via en permanent bryter.
Men det er viktig å presisere at varmeren bare må kobles ut når bilen er stoppet, og tenningen er avslått. Dersom dette gjøres når bilen går kan varmeren gå i lås.
Håper flere av dere med dette har fått svar på dette spørsmålet !!
Mvh
Stig Joar Sanden
Kan bare slenge meg på det sandman sier.
Jeg har også gjort dette endel ganger og det virker helt problemfritt
Et par ting jeg tror er viktig å huske på:
-Ikke dra ut sikringen rett etter at du har skrudd av bilen når varmeren har vært i drift. Varmeren kjøler seg ned etter at den har gått i ca. 3 minutter. Napper man ut sikringen under nedkjølingen kan varmeren bli så varm av restvarmen fra brennkammeret at den fysisk kan bli skadet. Så vent hvertfall ca. 3 minutter før strømmen brytes.
-For de med ur/ styringspanel i taket. Om man glemmer seg og prøver å sette igang varmeren med fj. kontr. eller panelet i taket når sikringen til varmeren er utkoblet... Vil det da bli en feilmelding etc. da styringen til panel/ fj. kontr. sitter på egen sikring virker, men ikke får kontakt med varmeren som er utkoblet?
Jeg har ikke turt å prøve dette da jeg ikke har Vag-Com og kan slette feilkoder.
Kan du, sandman, som har tilgang til Vag-Com sjekke ut dette??
Jeg har også gjort dette endel ganger og det virker helt problemfritt
Et par ting jeg tror er viktig å huske på:
-Ikke dra ut sikringen rett etter at du har skrudd av bilen når varmeren har vært i drift. Varmeren kjøler seg ned etter at den har gått i ca. 3 minutter. Napper man ut sikringen under nedkjølingen kan varmeren bli så varm av restvarmen fra brennkammeret at den fysisk kan bli skadet. Så vent hvertfall ca. 3 minutter før strømmen brytes.
-For de med ur/ styringspanel i taket. Om man glemmer seg og prøver å sette igang varmeren med fj. kontr. eller panelet i taket når sikringen til varmeren er utkoblet... Vil det da bli en feilmelding etc. da styringen til panel/ fj. kontr. sitter på egen sikring virker, men ikke får kontakt med varmeren som er utkoblet?
Jeg har ikke turt å prøve dette da jeg ikke har Vag-Com og kan slette feilkoder.
Kan du, sandman, som har tilgang til Vag-Com sjekke ut dette??
Mvh. SAP
-
sandman
- -

- Car: 2011 VW Multivan T5 Vare 180HK DSG 4-Motion
Har fått informasjon om at varmeren i T5 er styrt via andre følere enn bare utetemperatur, i motsetning til T4 der det gitt an å koble inn en bryter i kretsen for utetempføleren.
Det er derfor det har vært så vanskelig å få tak i noen som har kunnet gi korrekt informasjon om hvordan vi skulle gå frem for å få koblet ut varmeren på T5.
Når det gjelder dette med innkobling via ur mens varmeren er fysisk frakoblet med bryter har jeg ikke fått testet dette, men det kan jeg selvsagt gjøre så fort jeg får anledning.
Er ikke sikker på om dette vil gjøre noen forskjell, for det er displayet i taket som genererer en av feilmeldingene om at det er kommunikasjonsbrudd mellom komponenter.
Jeg skal for min del koble opp en krets som ikke gjør det mulig å slå av eller på varmeren med mindre bilen er stoppet og tenningen er avslått. Samt at varmeren kobler seg inn igjen etter hver gang jeg slår av tenningen, slik at den er klar for å startes med ur eller fjernkontroll.
Dette vil bety at jeg må trykke på en bryter for å slå av varmeren hver gang jeg starter bilen og ikke ønsker at varmeren skal starte.
Dette er ihvertfall en måte som jeg ønsker å gjøre det på.
Mvh
Stig Joar Sanden
Det er derfor det har vært så vanskelig å få tak i noen som har kunnet gi korrekt informasjon om hvordan vi skulle gå frem for å få koblet ut varmeren på T5.
Når det gjelder dette med innkobling via ur mens varmeren er fysisk frakoblet med bryter har jeg ikke fått testet dette, men det kan jeg selvsagt gjøre så fort jeg får anledning.
Er ikke sikker på om dette vil gjøre noen forskjell, for det er displayet i taket som genererer en av feilmeldingene om at det er kommunikasjonsbrudd mellom komponenter.
Jeg skal for min del koble opp en krets som ikke gjør det mulig å slå av eller på varmeren med mindre bilen er stoppet og tenningen er avslått. Samt at varmeren kobler seg inn igjen etter hver gang jeg slår av tenningen, slik at den er klar for å startes med ur eller fjernkontroll.
Dette vil bety at jeg må trykke på en bryter for å slå av varmeren hver gang jeg starter bilen og ikke ønsker at varmeren skal starte.
Dette er ihvertfall en måte som jeg ønsker å gjøre det på.
Mvh
Stig Joar Sanden