Dempere og foringer bak...

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
vidar_78
-
-
Car: 2012 VW Caravelle T5b 2.0 TDI 114hk

Dempere og foringer bak...

Post by vidar_78 »

Hei,

Jeg har en "ulyd" bak på bilen, som fremtrer når jeg kjører sakte på ujevnt underlag. Litt som skramlig/klonking på en måte. Trodde lenge det var eksosanlegg som var borti noe annet under bilen, men det er det ikke.

Så ut over dette kan jeg ikke komme på noe annet enn dempere og foringer bak, som mulig årsak. Hvilke "symptomer" vil slitte dempere og foringer bak gi? Er det en måte å kontrollere disse delene på, slik at jeg ikke skifter brukbare deler og beholder "ulyden"?
Kan avlastningsventilen på bremsene bak skape sånne lyder?

Har også tenkt på hjullager, men jeg tror ikke det er det som er problemet.

Fint om noen kunne komme med synspunkter på dette.... :D

-Vidar
Vidar Øverås
Nyjord-vegen 48
2012 Caravelle 2.0 TDI 114HK
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Veldig vanskelig å svare på uten å ha hørt lyden. Utfra beskrivelsen er det vel ikke en lyd som er veldig vanlig fra en støtdemper, men kanskje hvis innfestingen er slakk? Prøv å ta tak i støtdemperen når bilen står på hjula, og se om du kan bevege den opp og ned. Hvis du tenker på foringene mellom karosseriet og bærearmen så tviler jeg på det, hvis det er en klonkelyd så må det nok være mye slakk, ellers ville det nok vært mer knirking. Men prøv om du kan bevege hjulet ut og inn når du jekker opp bilen. Vil tro at dette i såfall ville resultere i både litt interessant slitasje på bakhjula og en smule spennende kjøreegenskaper.

Det kan ikke være noe som ligger løst inni bilen? F.eks. inni et av siderommene bak hvis det er en Caravelle. Lyder kan forplante seg voldsomt.. Jeg husker jeg var borti en kraftig skranglelyd i dashbordet på en T4 en gang. Når du satt i førersetet med motoren på tomgang hørte du tydelig at det kom fra høyre side av dashbordet, bak hanskerommet. Da jeg åpnet døra på høyre side og bøyde meg inn så kom lyden plutselig fra varseltrekanten som lå og vibrerte under passasjersetet. :)

Slenger ut et par andre forslag. Det er ikke sikkert det er i nærheten, det blir bare vill gjetting. Ei knekt bakfjær kan lage lyd. Fjærbrudd er ikke så uvanlig på T4. Er det noen form for varmeskjold over eksosanlegget? Slikt kan løsne og lage lyd. Sitter reservehjulsholderen skikkelig fast? Jeg vet ikke om felgen kanskje kan slå mot holderen eller karosseriet hvis hjulet er tomt for luft? Sannsynligvis ikke..
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Post by t21500 »

løse hjulbolter?
Pål Strand
Okken Bom

Post by Okken Bom »

Jeg var borti noe slikt. Hadde klunking bak i lav hastighet, og regnet med en dyr reperasjon, men så viste det seg at det var noen steiner som hadde lurt seg innenfor mansjetten på mellomakslingen der klamandusen til syncroen sitter.
Har du syncro, kan det være greit å kikke der.

Det var iallefall billig å ta bort steinene :-)
Han spiller på en øse, en øse.......

'95 2,4D kort Syncro
Post Reply