Kupélys kort blink hvert 20. sekund.

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
oak
-
-

Kupélys kort blink hvert 20. sekund.

Post by oak »

Oppdaget noe rart i min California i går. Satt i passasjersetet for å montere et MP3 interface til bilens RNS2 navigasjon. Satte på lyset i taket (midtkonsollen foran) mens jeg jobbet da det var mørkt ute. Så vidt jeg kan erindre så lyste det da permanent hele tiden. Dro ut RNS2 navigasjonen, koblet av den store firkantede "quad"-kontakten og plugget inn MP3-interfacet samt skrudde GND ledningen til RNS2 sitt chassis. Skrudde på RNS2'en og alt virket perfekt. Eneeste unormale jeg la merke til var at det et dukket opp et skjermbilde som ba om å oppgi en PIN kode i displayet, men denne forsvant omtrent like raskt som den kom opp.

Men så la jeg merke til noe rart. Hvert 20. sekund nøyaktig så klikker det i et relé i dashbordet, og taklyset gjør et lite blink (dvs. det er av i brøkdelen av et sekund). Dette er helt uavhengig av om tenning står på eller om RNS2 står på.

Noen som har en idé om hva dette kan være? Er det en "feilmelding" av et eller annet slag eller skal det rett og slett være sånn?

mvh.
OAK
'07 VW T5 California, 174HK tip.
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Satt du i bilen med lyset slått på manuelt, eller hadde du døra åpen?
Hadde du nøkkelen i tenninga?

Kupelyset står kanskje normalt på i 20 sekunder når du lukker dørene med nøkkelen i lomma? Har du sjekket dette?

Jeg mener å huske at kupelysene på T5'ene vi har hatt inne på jobben lyser ei viss tid etter siste døra er lukket. Kan det være slik at lysautomatikken går om igjen for å sjekke at lysene skal/kan slukkes?
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
oak
-
-

Post by oak »

Ja lyset var slått på manuelt, og døra var lukket. Dvs. jeg gikk jo ut og inn innimellom. Nøkkelen var ikke i tenninga.

Kan ikke huske å ha merket dette tidligere. Har f.eks. sittet og lest en del til den belysningen og da ville jeg merket det. Den pleier dog å slå seg av etter en god stund (tipper 15-30 minutter eller mer). Da er det bare å slå den av/på så har du en ny periode med lys.
'07 VW T5 California, 174HK tip.
sandman
-
-
Car: 2011 VW Multivan T5 Vare 180HK DSG 4-Motion

Post by sandman »

Jeg har også merket at dersom kupelyset blir stående på over en viss tid begynner det å blinke sånn som du beskriver. Jeg har heller ikke funnet noen god forklaring på hva som gjør det.

Jeg har en 07 Caravelle.

Mvh
Stig Joar Sanden
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

oak wrote:Ja lyset var slått på manuelt, og døra var lukket. Dvs. jeg gikk jo ut og inn innimellom. Nøkkelen var ikke i tenninga.

Kan ikke huske å ha merket dette tidligere. Har f.eks. sittet og lest en del til den belysningen og da ville jeg merket det. Den pleier dog å slå seg av etter en god stund (tipper 15-30 minutter eller mer). Da er det bare å slå den av/på så har du en ny periode med lys.
Hmmmm.....
Jeg er ikke mye sikker på noe som helst her, men tror definitivt ikke det er noe feil med bilen her:? :?
Det skal da også sies at stoppeklokke ikke er normalt "verktøy" når jeg ser på nye biler. :wink:

Tikkinga fra et tidsrele tror jeg er at bilen "sjekker" om lyset skal slukke og bestemmer seg gang på gang for at her har sjefen=du bestemt at lyset skal stå på.
Det at lysene står på ei viss tid(som 20 sek.), er nok resultat av ting som Fritz i Hannover allerede har tenkt på på vegne av sine kunder.:wink:
Jeg tror bilene har dette ferdig programmert i ulike sekvenser.

Jeg skal prøve å få sjekket dette til uka.
Jeg har et par nye T5 stående på jobben. Dog håper jeg et dette ikke er noe forhandlerne koder inn, da bilene ennå ikke har vært hos forhandler til klargjøring. :wink:
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
krabben

Re: Kupélys kort blink hvert 20. sekund.

Post by krabben »

Gammel tråd, men opplever det samme. Noen som kan erindre en forklaring på fenomenet ?
Magne T-5
Car: T-5 05

Re: Kupélys kort blink hvert 20. sekund.

Post by Magne T-5 »

Har en T-5 fra 2005 ,og har samme erfaring som her beskrives.
Det var det samme med min forrige bil også(Sharan,2005)

Magne T-5
Post Reply