Ut med motor, inn med ny.
Ut med motor, inn med ny.
Holder på å bytte motor. Har liten erfaring og jobber seint, så trenger noen tips.
1. Har koblet fra elektriske ledninger, drivstoff og vannslanger.Løsnet beholder til servoen. Har igjen å løsne alle boltene rundt girkassen og ta ut startmotor. Noe mer som må kobles fra før jeg løfter litt på motoren og tar av motorfesteboltene?
2. Har motovarmer på den gamle motoren som jeg gjerne vil ha over på den nye. Hvordan kobler jeg fra? Har forstått at det er et varmeelement som går inn i bunnpluggen. Stemmer det? Skal den skrues rett ut? etc etc etc.
Må se det for meg for at ting skal gå så kjapt som mulig.
Kom gjerne med en liste over ting jeg må huske på.
Det er en 1.6TD(syncro)
1. Har koblet fra elektriske ledninger, drivstoff og vannslanger.Løsnet beholder til servoen. Har igjen å løsne alle boltene rundt girkassen og ta ut startmotor. Noe mer som må kobles fra før jeg løfter litt på motoren og tar av motorfesteboltene?
2. Har motovarmer på den gamle motoren som jeg gjerne vil ha over på den nye. Hvordan kobler jeg fra? Har forstått at det er et varmeelement som går inn i bunnpluggen. Stemmer det? Skal den skrues rett ut? etc etc etc.
Må se det for meg for at ting skal gå så kjapt som mulig.
Kom gjerne med en liste over ting jeg må huske på.
Det er en 1.6TD(syncro)
Asbjørn Sundal
Uten VW for tiden (kjører Skoda)
Uten VW for tiden (kjører Skoda)
-
vidar eiane
- -

Du må løsne slangen(e) til servopumpa.
Dobbelsjekk at alle boltene er vekke rundt motor/gir. Jeg hadde glemt noen småbolter som holder blekket på plass, slet som et helvete med å splitte motor og gir.
Nå det kommer til motorvarmer så tror jeg ikke selve kolben blir lett å flytte over, men dette kan jeg ikke nok om. Jeg bare koblet ut støpselet ved luftfilteret og skippet hele motorvarmen.
Dobbelsjekk at alle boltene er vekke rundt motor/gir. Jeg hadde glemt noen småbolter som holder blekket på plass, slet som et helvete med å splitte motor og gir.
Nå det kommer til motorvarmer så tror jeg ikke selve kolben blir lett å flytte over, men dette kan jeg ikke nok om. Jeg bare koblet ut støpselet ved luftfilteret og skippet hele motorvarmen.
-
vidar eiane
- -

Ja, servoen har egen reim fra veiven. Mener bare det er enklere å la pumpa du har i bilen bli værende der(vis du har servo i bilen da!) og heller skru denne på den nye motoren når den henger i bilen enn å løsne oljeslanger og lage mye unødvendig søl osv.. Har ihvertfall gjort det slik selv.
Oddbjørn Hølland
-VW Caravelle Coach 1,9TDI -90
-VW Doka Syncro 112i -89
-VW Caravelle Coach 1,9TDI -90
-VW Doka Syncro 112i -89
-
vidar eiane
- -

-
Rapidspeed
- -

- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL