Ut med motor, inn med ny.

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
perk
-
-

Ut med motor, inn med ny.

Post by perk »

Holder på å bytte motor. Har liten erfaring og jobber seint, så trenger noen tips.

1. Har koblet fra elektriske ledninger, drivstoff og vannslanger.Løsnet beholder til servoen. Har igjen å løsne alle boltene rundt girkassen og ta ut startmotor. Noe mer som må kobles fra før jeg løfter litt på motoren og tar av motorfesteboltene?

2. Har motovarmer på den gamle motoren som jeg gjerne vil ha over på den nye. Hvordan kobler jeg fra? Har forstått at det er et varmeelement som går inn i bunnpluggen. Stemmer det? Skal den skrues rett ut? etc etc etc.

Må se det for meg for at ting skal gå så kjapt som mulig.

Kom gjerne med en liste over ting jeg må huske på.

Det er en 1.6TD(syncro)
Asbjørn Sundal
Uten VW for tiden (kjører Skoda)
vidar eiane
-
-

Post by vidar eiane »

Du må løsne slangen(e) til servopumpa.
Dobbelsjekk at alle boltene er vekke rundt motor/gir. Jeg hadde glemt noen småbolter som holder blekket på plass, slet som et helvete med å splitte motor og gir.
Nå det kommer til motorvarmer så tror jeg ikke selve kolben blir lett å flytte over, men dette kan jeg ikke nok om. Jeg bare koblet ut støpselet ved luftfilteret og skippet hele motorvarmen.
perk
-
-

Post by perk »

Servopumpen er jeg ikke sikker på hvor er, men ser ingen ledninger som er festet noen steder nå.
Asbjørn Sundal
vidar eiane
-
-

Post by vidar eiane »

Servopumpa sitter på reimene som sitter i bakkant. Som foreks vannpumpe,dynamo osv. Hvis du har servo da...
Hvis du tenker deg at du ser mot bilen bakfra vil du på høyre side av motoren se servopumpa rett bak eksospotta.
perk
-
-

Post by perk »

Aha. Selvsagt. Der er jo koblet rett på servoreimen antar jeg.
Asbjørn Sundal
WhiteSpot
Phone: 47660596

Post by WhiteSpot »

Løsne servopumpa fra motoren og la denne være igjen i bilen med slangene på så slipper du å søle servoolje og problemer med lekkasjer etterpå. Du skal vel flytte pumpen over på den andre motoren uansett?
Oddbjørn Hølland
-VW Caravelle Coach 1,9TDI -90
-VW Doka Syncro 112i -89
perk
-
-

Post by perk »

Går ikke servoreimen rett på pumpen da? I så fall står pumpen på den nye motoren
Asbjørn Sundal
WhiteSpot
Phone: 47660596

Post by WhiteSpot »

Ja, servoen har egen reim fra veiven. Mener bare det er enklere å la pumpa du har i bilen bli værende der(vis du har servo i bilen da!) og heller skru denne på den nye motoren når den henger i bilen enn å løsne oljeslanger og lage mye unødvendig søl osv.. Har ihvertfall gjort det slik selv.
Oddbjørn Hølland
-VW Caravelle Coach 1,9TDI -90
-VW Doka Syncro 112i -89
vidar eiane
-
-

Post by vidar eiane »

godt innspill :) Mer enn hva jeg tenkte på når jeg gjorde jobben en god måned siden ...
perk
-
-

Post by perk »

Men dette betyr at jeg må skifte viftereim når den nye motoren er montert? Den nye motoren er komplett som den står nå (med servopumpe montert)
Asbjørn Sundal
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

det er ditt minste problem asbjørn.. en reim er en bagatell i forhold til dette med pumpa som sparer deg for endel jobb..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
perk
-
-

Post by perk »

Gikk greit. Ikke noe særlig søl (littergran, men det tok vi med oljematter og bark). Motoren er på plass :)
Asbjørn Sundal
Post Reply