lang tid før varme/temp
-
112wboxer
- -

- Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)
lang tid før varme/temp
har hatt 112en i 2 år men stort sett brukt den når det er varmt, har til og
med hatt den i Spania i 6 mnd(40+) er første gang jeg bruker om
vinteren, tar lang tid før temp/varmluft kommer, termostat og allt
i orden, ....har en ide om at varmesystemmet (lange slanger)
kjøler for mye om vinteren eller?, det er viktig at motoren varmes opp hurtigst mulig, dette har igjen innvirkning på bensin forbruk, for kald olje
over lengre tid....
Noen som har en erfaring med dette?
har lurt på å isolere varmeslangene, de henger jo i friluft under bilen...
med hatt den i Spania i 6 mnd(40+) er første gang jeg bruker om
vinteren, tar lang tid før temp/varmluft kommer, termostat og allt
i orden, ....har en ide om at varmesystemmet (lange slanger)
kjøler for mye om vinteren eller?, det er viktig at motoren varmes opp hurtigst mulig, dette har igjen innvirkning på bensin forbruk, for kald olje
over lengre tid....
Noen som har en erfaring med dette?
har lurt på å isolere varmeslangene, de henger jo i friluft under bilen...
-
112wboxer
- -

ca 20-30min før man kan si at det kommer bra varme....
har lurt på å prøve følgende, bytte ut varmeapparatrørene fremmover
med vanlige kopperrør og så isolere de igjen,..diameteren er stor
på eksisterende rør, kanskje gå ned i dim for å få høyere hastighet
på vannet..
mye arbeid kanskje, men det er utrolig viktig at motoren blir hurtig varm
oljen fungerer best ved ca 80grader, før det skal du ta det med ro!!
har sett endel motorer (112hk) m knust blokk, kanskje en av grunnene
er nettopp dette?
har lurt på å prøve følgende, bytte ut varmeapparatrørene fremmover
med vanlige kopperrør og så isolere de igjen,..diameteren er stor
på eksisterende rør, kanskje gå ned i dim for å få høyere hastighet
på vannet..
mye arbeid kanskje, men det er utrolig viktig at motoren blir hurtig varm
oljen fungerer best ved ca 80grader, før det skal du ta det med ro!!
har sett endel motorer (112hk) m knust blokk, kanskje en av grunnene
er nettopp dette?
har du en termostat som fungerer som den skal så er vel mye gjort...det er vel det som er tanken med den, å ikke slippe igjennom kjølevannet før det har oppnådd riktig temp. Kjølevannet vil jo sirkulere bare rundt i motor'n så lenge det er "kaldt" . Det går jo selvfølgelig ann å prøve det, du vil sikkert få raskere sirkulasjon på vannet med tynnere dim.
Ok, den tar litt tid før alt blir gjennomvarmt men om det tar noe særlig mer enn 5-10 min før du har brukbar varme i varmeapparatet så er det noe som er feil. Har hatt et par og en kompis som har 2. Fikk dette problemet på den første når den gikk mot sine siste dager.
Det er ikke rør diameteren og gjør du som du beskriver bør du i ale fall sette på de originale om sommeren.
Om du vil teste effekt av tynne rør så kan du bare sette en slangeklemme på et passende sted og skru til.
Må være en termostatgreie, du kan vel kjøpe en som åpner senere?
Det er ikke rør diameteren og gjør du som du beskriver bør du i ale fall sette på de originale om sommeren.
Om du vil teste effekt av tynne rør så kan du bare sette en slangeklemme på et passende sted og skru til.
Må være en termostatgreie, du kan vel kjøpe en som åpner senere?
-
112wboxer
- -

hmm..ok, takker for svar, retter vel egentlig søkelyset på konstruksjonen
av det hele med tanke på motor/mange slanger..Haynes skriver/mener
at dette ble aldrig ferdigutviklet når vannboxeren kom,
meningen m tynnere rør er og å få ned vannmengden, altså mindre mengde vann å varme opp før termostaten åpner, man kan sammenlikne med en annen bil m motoren foran, kortere avstand til varmeapparatet,
en annen ting er mengde vann totalt (17.5l) og stor radiator for å kjøle en relativt liten motor, har som tidligere nevnt kjørt bilen i Spania i 40grader+
det var aldrig noe problem og termoviften slo av og til inn i kø kjøring
så kjøling er det nok av...når allt er i orden..
av det hele med tanke på motor/mange slanger..Haynes skriver/mener
at dette ble aldrig ferdigutviklet når vannboxeren kom,
meningen m tynnere rør er og å få ned vannmengden, altså mindre mengde vann å varme opp før termostaten åpner, man kan sammenlikne med en annen bil m motoren foran, kortere avstand til varmeapparatet,
en annen ting er mengde vann totalt (17.5l) og stor radiator for å kjøle en relativt liten motor, har som tidligere nevnt kjørt bilen i Spania i 40grader+
det var aldrig noe problem og termoviften slo av og til inn i kø kjøring
så kjøling er det nok av...når allt er i orden..
Termostat
Har forsøkt å finne ut hvor termostaten sitter, er det noen som kan hjelpe meg der??? Nå har jeg luftet og luftet etter alle kunstens regler, men det ser ut til at temperaturen blir varm helt "random" - eller tilfeldig om du vil. Kjører normalt og dette ser greit ut. Etter en stund fyker temperaturen opp - fremdeles luft????
Virker også som om det tar tid før jeg kjenner varmen fremme i radiatoren selv etter at den skulle ha blitt varm!..
Virker også som om det tar tid før jeg kjenner varmen fremme i radiatoren selv etter at den skulle ha blitt varm!..
-
Syncroeier
- -

- Car: T3 Syncro DJ '88
Termostaten sitter i et plasthus ca 20cm ut fra indre venstre hjørne av åpningen, og 15cm nedover fra kanten.. var det forståelig?
der er det også en lufteskrue på toppan av det plasthuset..
Per Husaas - 1987\88 Caravelle C Syncro 2.1 "Budget Camper"
Tar du da utgangspunkt i motorrommet?? Trodde den satt inne i et "hus/overgang" mellom blokk og slange for kjølevæske, som normalt sett skulle være montert rett i blokka? Har ikke bilen foran meg her jeg sitter... men skal forsøke å ta en titt.
Fikk forresten ut enda mer luft i går... Kjørte bilen opp i en skråning og satte et visst turtall på maskinen. God og varm, så feis det litt mer luft ut lufteskruen.
Fikk forresten ut enda mer luft i går... Kjørte bilen opp i en skråning og satte et visst turtall på maskinen. God og varm, så feis det litt mer luft ut lufteskruen.