'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
OddN
-
-

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Needforspace wrote:Klart mer elegante de originale fra Recaro ja. Synd med de prisene.
Ja, og så må man jo nesten ha fire...
OddN
-
-

Post by OddN »

OddN wrote: Eter fem minutter ser alt like tørt ut. Både toppdekselpakning, bunnpannepakning og oljeslangene til og fra turboen ser ut til å holde tett.
Og det skulle jeg jo ikke ha sagt. Ti minutter senere dukker de første tegnene på at noe ikke er rett opp på garasjegulvet. Svart oljedrypp fra framkanten av toppdekselpakningen. Og når jeg tar tak i kanten på toppdekselet i venstre fremre hjørne kan jeg bevege dette en anelse opp og ned... Det ser rett og slett ut til at det er for mye slakk i festeskruene som holder toppdekselet. Jeg har nye gummipakninger både på undersiden og på oversiden av dekselet, og muttrene kan ikke teites mer for de ligger an mot sekskanten på boltene. Og etter å ha konferert med delefilmen ser det ut til at jeg mangler en "Cup washer" på hver av skruene... Hmm, Kan ikke huske at de var der da jeg demonterte, men tre vanlige skiver med stort nok hull til at de går over sekskanten ordner biffen inntil videre.

Nr 17 på dette bildet ser ut til å være fraværende:

Image
OddN
-
-

Post by OddN »

Legger denne her, sånn at jeg husker hvor jeg har den:

http://www.christian-baeurle.de/Forum/W ... halter.pdf

Oppskrift på hvordan koble universal setevarme på original VAG bryter. Eller evt varmetrådene i Recarosetene mine. Tenker jeg må gjøre dette når jeg går i gang med å trekke om Recarosetene. Alt som egentlig skal til er å feste en ntc-motstand i ryggen på setet, koble ene beinet til jordinga til setevarmen, og det andre beinet kobles til bryteren som vel bør monteres på dashbordet. Har denne bryteren som er fra en Audi 100 (type 44):

Image

Og siden den har dobbel regulering må den nesten stå sånn at begge når den.
Last edited by OddN on 16 Apr 2018, 21:03, edited 1 time in total.
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Post by Buss Marius »

OddN wrote:Så gikk jeg løs på styringa. Tannstanga gikk overraskende lett å løsne og bevæpnet med spesialverktøy gikk jeg løs på foringene. Fort gjort å demontere og enda raskere å sette de nye på plass:

Image
1)Måtte du skru løs alle 4 bolter som holder tannstanga på plass før du kunne bruke spesialverktøyet?
2)Har du byttet foringen på enden av stabbstaget, den som forbinder staget som går ned til nedre bærearm og hvordan fikk du det til? Skar du av "leppa" på foringen? og hvordan fikk du den nye på?
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

OddN er sikkert ikke langt unna, men ja, du må løse alle fire boltene for å få nok klaring. Egentlig er vel hydraulikkrørene en større utfordring, om ikke du har slanger da. Foringene kan presses både fremover og bakover, men det er ikke plass på baksiden uten at du løser boltene og løfter tannstangen opp eller frem. Her er mitt spesialverktøy.

Image
Last edited by Needforspace on 17 Apr 2018, 07:45, edited 1 time in total.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
OddN
-
-

Post by OddN »

Ja vi er noen gode verktøymakere...

Når det gjelder stabstaget så kan jeg ikke minnes at det var noen stor sak å montere foringene.
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Post by Buss Marius »

Da får jeg elde meg inn i verktøymakerlauget jeg også.
Ang foringen til stabbstaget så fant jeg 2 videoer på youtube. Den ene var å dyppe foringen i varmt vann så den ble gjennom varm og så presse den på. den anfdre, fra T3technique var å presse foringen halveis inn i det vertikale staget, så tre den, på skrå på stabstaget. Den siste så enklest ut.
OddN
-
-

Post by OddN »

Buss Marius wrote:Da får jeg elde meg inn i verktøymakerlauget jeg også.
Ang foringen til stabbstaget så fant jeg 2 videoer på youtube. Den ene var å dyppe foringen i varmt vann så den ble gjennom varm og så presse den på. den anfdre, fra T3technique var å presse foringen halveis inn i det vertikale staget, så tre den, på skrå på stabstaget. Den siste så enklest ut.
Når du nevner det så minnes jeg at det var metode to jeg brukte.
OddN
-
-

Post by OddN »

Kort økt i går. byttet ut boltene til bakluka med nye i fasthetsklasse 10.9:

Image

Vet ikke hva de gamle var, men de kjentes relativt myke ut. To av unbrakoskruene som sitter i karosseriet klarte jeg å dra runde i sporet, men ikke verre enn at de kom ut ved hjelp av en T45-torxbit og sleggehammer.

Nå er det jo ikke ubetinget fordeler med hardere bolter, feks strekker de seg jo mindre før de ryker, selv om de først ryker ved høyere belastning. Men jeg håper jeg alt i alt har økt styrken til innfentingen av luka, med tanke på den vekta den skal tåle.

En annen sak jeg har tenkt på er om man kunne hatt noen klosser i nerkant som luka hviler på i lukket stilling for å avlaste hengslene...

Men kanskje jeg overproblematiserer det hele :?
Last edited by OddN on 16 Apr 2018, 21:04, edited 1 time in total.
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Senterbolten i hengslet, har du sjekket den? Med litt slitasje vil den fort bli det svakeste punktet her.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

OddN
-
-

Post by OddN »

Needforspace wrote:Senterbolten i hengslet, har du sjekket den? Med litt slitasje vil den fort bli det svakeste punktet her.
Godt poeng. Har ikke sjekket mer enn at jeg har prøvd å rikke på luka og så sjekke hvor mye dødgang det er. Og det er ikke mye jeg klarer å bevege luka.

Men hva er hengselstanga egentlig? Spennhylse ala gammal Opel dørhengsel eller er den massiv?
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Vet ikke. Håper massiv bolt.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

OddN
-
-

Post by OddN »

Kom på at jeg kunne sjekke ut hva Paulchen sier om last på bakluken. De har jo sykkel/lastestativ som henger på bakluka, med ganske like fester som stigen min.

Deres stativ veier i seg selv ca 12 kg og skal kunne lastes med 70 kg. Da regner jeg med de har beregnet dette med en viss sikkerhetsmargin, og at de hengslene kanskje tåler mer enn vi tror.

Dermed skulle man være rimelig trygg så lenge man holder seg under ca 80 kg bakpå under fart. Stillestående har jo undertegnede (95+ kg) flere ganger klatret i stigen uten tegn til at det er noe som svikter. Også med reservehjulet hengende bakpå. Sånn at den totale belastningen godt kan ha vært i størrelsesorden 125-130 kg.

Reservehjul ca 20 kg, Jerrykanner ca 20 kg per stykk, stige ca 5kg og jerrykanneholder ca 5 kg gir ca 70 kg totalt på bakluka.

Tenker at jeg bare henger på alt når det trengs og at jeg ellers kjører rundt med bare stigen. Med kun den er det ikke noe problem å åpne luka og få den til å holde seg oppe om det skulle være behov for det.
OddN
-
-

Post by OddN »

Og nå har husets andre bil (Touranen) hatt 10årsdag, og i den anledning fått innmontert og innskrevet i vognkortet tre ekstra sitteplasser. Og for riktig å markere dette har den også fått skilt med hvit bakgrunn.

Dermed kan fokus igjen være å klargjøre syncroen til pkk.
OddN
-
-

Post by OddN »

Temperaturen i indre Østfold for tiden frister ikke til aktiv garasjejobbing. Dermed benyttes tiden heller til å fundere over framtidige varmeseter, og hvordan de skal kobles.

Recarosetene har enkleste sort varmeseter, hvor eneste regulering er av/på.

T3'en har jo samme type setevarmebryter som så mange andre VAG-produkter fra 80/90-tallet, en slik dreiebryter:

Image

Men siden jeg jo har varme i begge framsetene må noe gjøres...Både med type bryter(e) og plassering. Jeg kunne ha montert to vanlige T3-brytere, men siden jeg har en slik bryter ifra en Audi 200:

Image

og den originale bryterramma fra en original T3-faderkontroll (til og med i brunt :-) ) er jeg jo nesten nødt til å benytte disse delene.

Etter å ha studert koblingsskjema for både T3 og Audi ser det ut til at dette er relativt enkelt. Original T3 bryter ser slik ut på baksiden:

Image

Og original Audi "dobbelbryter" ser slik ut:

Image

Som vi ser er de fleste tilkoblingene de samme. "K" hos Audi korresponderer med 58b hos VW og er instrumentlystilførsel. 15 og 31 er hhv tenningspluss og jord, og er på begge, riktignok på forskjellig plass. 86 er plusstilførsel fra bryter til rele, og "P" er regulert signal fra bryter til rele. Det er to av hver av disse på Audibryteren, men det er såpass logisk at suffix -F betyr Fahrersitz, og suffix "B" betyr naturligvis Beifahrersitz.

Så da tar jeg utgangspunkt i et originalt T3-ledningsnett, og kompletterer dette med de to ekstra kablene som skal til for å få et ekstra sete. Har vel et delvis komplett T3-varmeseteledningsnett jeg kan bruke til dette (så blir også fargekodene på kablene rett). Jeg må bytte om på kablene i bryterpluggen, sette inn de to ekstra kablene fra bryter til rele nr to, og jeg må legge opp tenningspluss til begge relesoklene. Da får jeg tre kabler ut fra hvert rele som skal til sine respektive seter.

Og siden det originalt ikke er regulering på Recarosetene, har de heller ikke noen termostat. Jeg fant et tips på en tysk side om at en termistor (NTC) av denne typen var tilnærmet lik den originale:

Image

Kostet noen få Euro for en pakke med ti :-)

Disse må festes i ryggen på setene og kobles til hhv jord og varmeseterele.

Og da er det bare å vente på litt mildere vær...
Last edited by OddN on 16 Apr 2018, 21:05, edited 1 time in total.
OddN
-
-

Post by OddN »

Recarosetene ryker nok ut før pkk, en ting mindre de kan henge seg opp i der. Og så kan jeg i ro og mak modifisere setevarmen, og kanskje til og med prøve meg på å sy nye trekk i korrekt beige Multivanstoff. Bør nok få det bestilt mens Günzl fremdeles har dette på lager.
OddN
-
-

Post by OddN »

Og så har jeg begynt å bytte vindusheisene. I 10 minus blir garasjeøktene relativt korte, men jeg har i allefall fått ene siden ferdig. Ut med elheisen, inn med manuellheis, og ny plast før dørtrekket kom på plass:

Image

Mener jeg har sett ett sted noen som hadde teppe nederst på døra, der det nå vises lakkert metall. Go Westy (og andre) har en abs-plate som dekker over en del av metallet, men jeg mener å ha sett en større plate dekket med gulvteppe der (og da tenker jeg ikke på høytalerkasser):

Image

http://www.gowesty.com/product/trim-pan ... ick-panels

Inspirert av andre VWer i samme æra:

Feks Golf GLS:

Image
Last edited by OddN on 16 Apr 2018, 21:05, edited 1 time in total.
OddN
-
-

Post by OddN »

Igang med førerdøra. Elheisen er ute og manuellheisen er på plass. Eller rettere sagt nesten på plass. Vet ikke helt hva jeg var gjort galt, jeg får sveivet vinduet ned helt ok men når jeg svever opp bikker vinduet forover i overkant og kiler seg. Mulig det bare er litt justering som skal til men det får bli en annen dag. Nok nå. :?
OddN
-
-

Post by OddN »

Men sånn innimellom har jeg puslet litt med noen skinnbiter...

Bestilte for lenge siden rattrekk og instrumenthus i brunt skinn og nå har jeg fått de montert. Rattrekket var en anelse for stort selv om det ble bestilt etter mål, så det er jeg fristet til å gjøre på nytt. Og så må senteret trekker i samme type skinn. På bildet er det trekt med brun skai, riktignok fra Günzl og det skal være original T3-brunt, men den matcher ikke skinnet. Det er ikke riktig så ille som det ser ut med blitz, men nok forskjell til at jeg ikke er helt fornøyd. Men jeg syns at skinnet matcher resten av dashen rimelig bra.

Sånt polstret senter har enkelte T3er i USA, sort er relativt vanlig, og det hadde også Caraten her hjemme. Jeg har en slik sort Carat-hornknapp, men det blir ikke helt det samme når resten er brunt. Jeg har til nå ikke funnet et brunt til salgs, så da må man jo lage der selv...

Image

Image
Last edited by OddN on 16 Apr 2018, 21:06, edited 2 times in total.
OddN
-
-

Post by OddN »

Selv på et originalt brunt Vanagon ratt er det ikke 100% fargematch på rattsenteret, så kanskje jeg bare skal la det være inntil videre.

Image

Skal visst være litt sånn "fifty shades of brown" dette her :?

Og så ser det bedre ut når VW emblemet vises.
OddN
-
-

Post by OddN »

OddN wrote:Igang med førerdøra. Elheisen er ute og manuellheisen er på plass. Eller rettere sagt nesten på plass. Vet ikke helt hva jeg var gjort galt, jeg får sveivet vinduet ned helt ok men når jeg svever opp bikker vinduet forover i overkant og kiler seg. Mulig det bare er litt justering som skal til men det får bli en annen dag. Nok nå. :?
Det var " bare litt" justering som skulle til...

Da jeg strammet den nedre skruen til føringsskinna har nok skinna vridd seg såpass at plastklossene ikke lengre holdt seg i sporet sitt. Når alt var på plass, og skruen strammet samtidig som jeg holdt skinna i rett stilling gikk alt mye bedre. Litt finjustering på de to skruene som holder glasset til mekanismen og nå fungerer alt som det skal.

Så nå er også det dørtrekket på plass.
4x4syncro
-
-
Car: 1991 caravelle syncro 90 Coach Automat
Phone: 95294695

Post by 4x4syncro »

Var en liten tur innom for å se på denne berømte bilen :D og må si jeg fikk lyst til å montere hevetaket mitt med en gang jeg kom hjem. Masse bra arbeid som er lagt ned i denne :D gleder meg til 1mai treffet på hotshop :D 8)
Åsmund

T3 Caravelle Coach 1990 Automat
T3 Caravelle Syncro 1991
T1 transporter 1953
T2 transporter 1969
OddN
-
-

Post by OddN »

Takk for besøket.

Vi lager syncro-camp på Hot Shop til våren :-)
OddN
-
-

Post by OddN »

Radio... Ja noe må jeg jo putte i det gapende hullet i dashbordet. Men hva?

Det er vel bare å godta at kongeriket skal lytte på dab-signaler og innrette seg deretter. Mange brukbare kanaler, og mye å velge i, gjør det til et ok alternativ. Og så lar jeg diskusjonen om hvordan denne teknologien har blitt tredd ned over hodene våre ligge...

Når jeg vil velge selv nøyaktig hvilken låt jeg vil høre så er det Spotify som gjelder her i huset (og i bilen for den saks skyld). Det har plutselig gått opp for meg at cdplatene vi hadde med på flyttelasset ikke er rørt siden vi flyttet for et år siden. Så cd spiller i bilen er plutselig blitt litt "gammeldags".

Og siden jeg bestandig har ment at tyske biler skal ha Blaupunkt radio (bortsett fra Mercedes som helst skal ha Becker-radio) så har jeg funnet denne:

Image

http://www.blaupunkt.com/en/nc/products ... gle/15917/

Ren radio (dab +fm), hands free og full kontroll over Androidmobilen høres bra ut. Ingen cdspiller og dermed kompakt dybde. Noen som har prøvd? Betyr det at jeg kan bruke Spotify på telefonen og styre det hele fra radioen? Eller må jeg fremdeles trykke på telefonen for å skifte låt osv...

Har også sett på sånne flipscreen din-radioer uten helt å finne den rette...
aageaassved
Car: t4 1992 2,4

Post by aageaassved »

skifte sang m å dreie på ene hjulet på spilleren
Post Reply