Bilen ble kjøpt rett før jul, og skulle i følge selger være i usedvanlig bra stand. Her var det ikke behov for å gjøre noe som helst.
Jeg innser at jeg nok kjøpte mer arbeid enn antatt, for bilen er fremdeles ikke i drift (eller forskriftsmessig stand)...
Nuvel,
Litt pirk må man jo regne med.
Jeg kjøpte bilen etter mye korrespondanse på mail og med bilder etc. Her skulle alt være bra, så det var bare tut og kjør. Dagen før jeg skulle hente bilen fikk jeg beskjed om at eier hadde kjørt på noe som lå i veien, og dermed hadde eksosanlegget ramla av. Dette skulle han prøve å få sveiset før jeg kom. Slik ble det ikke, men jeg fikk da med eksosanlegget så jeg kunne ta dette selv. Da jeg så på bilen var den nok ikke helt så fin som jeg hadde regnet med, men siden jeg nå hadde lest så mye bra om den i disse e-postene stolte jeg på karen, betalte og dro.
Det var noen ulyder i forstilling (mente jeg), men selger beroliget meg med at det nok var plastrøret rundt gearoverføringa som han ikke hadde skrudd fast.
Vel hjemme kjørte jeg til et lokalt sveiseverksted for å få sveiset eksosanlegget. Gubben la seg ned på bakken og slipte rent området som skulle sveise. Deretter krøp han frem og spurte meg: "hvor lenge har du hatt denne bilen egentlig?"
Det viste seg at det ikke var plass til eksospotta. Det var nemlig montert en intercooler der isteden.
Lettere slukøret og litt forbanna reiste jeg hjem for å se på dette. Joda, rør og intercooler og det hele hang i strikk og binders (eller skolisser og patentbånd. Jeg så jo noe av dette da jeg kjøpte den, men det falt meg ikke inn at det ikke skulle være plass til eksospotta på grunn av dette). I tillegg til å fjerne eksospotta var halve batteribrønnen skåret vekk slik at all støtte i denne var borte, og ekspansjonstanken (påfyllingstanken) for kjølevæske lå å slang baki hjørnet innenfor batteriet. Siden det også var satt på et åpent luftfilter var det heller ingen tilbakeføring fra avluftingen av ventildekselet.
Her blir det jobb ja!
Så skulle jeg se litt på den lyden som jeg trodde kom fra forstilling, men som selger sa var dette plastrøret. Jeg fikk meg en overraskelse da jeg oppdaget at den øvre A-armen på høyre side foran var løs. Det var altså fòringer/bolt til caster-justeringa som var utslitt. Mere jobb altså.
Jeg innser jo at det hadde lite for seg å betale mer enn dobbelt så mye for denne bilen som hva jeg skulle betale for et par andre biler jeg så på. Forskjellen var at på de bilene til 12000, 13500 og 15000, så fortalte selgerene om hva som måtte gjøres. Det hadde nok uansett blitt billigere å gå for en av disse...
Men, Nå har jeg nå engang kjøpt denne, så det får bli prosjektet fremover. Bare synd at jeg ikke har fått brukt den noe ennå.
Nå er ihvertfall lyden i styring/hjuloppheng borte, og jeg er snart i mål med å bygge om til korrekt innsug igjen (venter bare på noen deler fra VW). Eksospotta er på plass, så nå kan røret sveises så fort bilen er kjørbar.
Får bare håpe jeg ikke får meg enda flere overraskelser når bilen skal inn til PKK (Den skulle ha vært inne i februar, men som sagt: den er jo ennå ikke kjørbar)
mvh
HC