'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
OddN
-
-

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Needforspace wrote:Nå må du snart få skilt på den bilen så du får brukt den også! :wink: :D
JA :D

Begynner endelig å føle at det bare er småtterier igjen nå...
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Mye mer enn småtterier igjen på min men det var det på den forrige også. Denne har jeg jo faktisk fått brukt litt. :roll:
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
OddN
-
-

Post by OddN »

Av saker som må (bør) gjøres før pkk er kobling av hengerfestekontakt, etterjustering av bakbremser (syns igrunn ikke selvjusteringen har funket særlig godt så håndbrekket tar litt høyt) og montering av taktrekk foran etter at det ble tatt ned for å ordne vannlekkasjen fra takluka (som nå skal være i orden, men som jeg ikke har fått sjekket da det har vært konstant frysegrader her).

Et par småting i forbindelse med taktrekk og hevetakombyggingen skulle vært fikset, sånn at det hele fremstår som helt fabrikkbygd, men som uansett ikke skal ha noe å si for kontrollen, bare for eiers tilfredshet.

Og så må bilen ut av garasjen og få på 16tomhjulene med 205R-16 sånn at også det er i henhold til papirene...
OddN
-
-

Post by OddN »

En liten sak jeg ble stående og fundere på i dag er disse to metallplatene som skal være i hver sin ende av c-stolpe-bjelken:

Image

De ser ut til å skulle skrues fast med fire skruer hver nedover, med to i finerplata og to i metallbjelken. Finerplata er også litt mindre falmet der denne plata skal ligge så jeg er rimelig sikker på at platene skal ligge slik. Men hva skal sitte i de to hullene som vender fremover? Den ene (ytterst?) bærer preg av å ha hatt en skrue montert, men den andre ser forsåvidt urørt ut og det er heller ikke noe særlig plass imellom plata og stålbjelken, ei heller noe hull i bjelken som skulle kunne korrespondere. Jeg har til og med sjekket om jeg kan ha snudd bjelket bak frem men det er ikke noen passende hull på baksiden heller...

Hva er de to hullene i framkant til ?
Last edited by OddN on 16 Apr 2018, 17:51, edited 1 time in total.
OddN
-
-

Post by OddN »

Delekatalogen gir heller ikke noe svar:

Image

Det er altså plata med nr 7 i tegningen som har to skruehull som vender framover i tillegg til de fire i toppen som den skal skrues fast med...
Last edited by OddN on 16 Apr 2018, 17:51, edited 1 time in total.
OddN
-
-

Post by OddN »

Etter intens googling tror jeg at jeg har løsningen på de mystiske hullene. Jeg tror rett og slett det er "snap on" knappene som skal holde den bakre madrassen på plass som skal skrus i det ytterste hullet. Og at Westfalia rett og slett har laget begge platene identiske av produksjonstekniske grunner, og at de innerste hullene dermed forblir ubrukte. De midterste festene til madrassen skal stå rett i takbjelken, men denne er litt mer avrundet ut mot sidene, dermed behovet for en ekstra plate som er rett i kanten...

Image

Må ut i garasjen og teste :D
OddN
-
-

Post by OddN »

Og det stemte. Så nå er også de på plass:

Image

Image
Last edited by OddN on 16 Apr 2018, 17:52, edited 1 time in total.
Italjohn
-
-
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119

Post by Italjohn »

Flott jobbet :-)
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Du har ikke montert teltduk enda? Hva slags farge skal du ha?
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

OddN
-
-

Post by OddN »

Needforspace wrote:Du har ikke montert teltduk enda? Hva slags farge skal du ha?
Nei, det er vel en typisk sommerjobb å montere teltduk...

Monterer den originale. Den er hel med unntak av noen rifter i myggnettingen og den er grå-beige. Ikke rintig så beige som de man får kjøpt ny, men heller ikke ren grå. Kan selvsagt være noe falmet. Skulle jeg ha byttet måtte de jo ha blitt en beige siden bilen får saiga-beige interiør. Men om jeg ville hatt vinduer også på sidene er jeg litt usikker på.
OddN
-
-

Post by OddN »

Fant ikke noen bilder av den gamle Mutivanen med oppslått tak, men her er et av en "søsterbil" med eksakt samme konfigurasjon:

Image

Teltduken er såvidt jeg kan se nøyaktig lik min.

Og her er et bilde av en Tizianrød Multivan syncro med ny Go Westy beige teltduk:

Image

Samme bilen, her med ekstra regnduk:

Image

Har lurt litt på om det hadde vært kjekt å ha...
Last edited by OddN on 16 Apr 2018, 17:52, edited 1 time in total.
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Go Westy løsningen var finest på det bildet syns jeg, selve bildet hadde vel best kvalitet også. Om det bør være vindu på sidene vet jeg ikke, har ikke erfaring med sånn takløsning. Har et eminent firma i nabolaget som driver med båtkalesjer. Hadde kommet til å spørre der før jeg kjøpte noe annet om jeg hadde behov for fornying.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

OddN
-
-

Post by OddN »

Er nok bare helt unntaksvis at noen kommer til å sove oppe. Men kanskje ekstra vinduer er kjekt når man står inne i bilen... Men originalcanvasen får duge først.

Likte forresten denne ideen (reine gapahuken jo):

Image

Så kanskje første campingturen blir uten duk :D
OddN
-
-

Post by OddN »

Kupelys, ja.

Har montert lys i alle fire originalhullene og har i tillegg et Passat w8-lys i midten foran. Tenkte også å felle inn leselys i bunnen på skapet bak, og da gjerne et med sånne ambientedioder. Har sett på diverse VW-lys ifra ca samme æra som det Passat W8-lyset og funnet dette:

Image

Har også et ekstra av denne sorten som er standard i Touranen:

Image

Prøvde å montere dioder i det, men det var ikke så vellykket. Var litt for lite plass til å bore hull på noe fornuftig sted uten å komme i konflikt med saker og ting på baksiden.

Det øverste har ikke bestandig lys i knappene slik som W8-lyset, men det ser ut til å være en enkel sak å fikse:

https://www.motor-talk.de/blogs/-neo-s- ... 47300.html

Image

Men så var det hvordan dette skal kobles. Originalt i en W8 og andre biler med ambientebelysning så kommer dette på med instrumentbelysningen. Sånn er det i Touranen, og sånn har jeg koblet det fremre lyset i syncroen. Men om dette skal være nattbelysning ved camping bør det kanskje endres en smule sånn at det er campingbatteriet som tappes (selv om det ikke er mange milliwatt det er snakk om så vil jeg ha det rett. Og jeg vil ikke at parklysene ute står på hele tiden heller, selv om de også er led. Så hva gjøre...

På sene t3er (fra ca 90modell) er det en litt annen lysbryter enn på de tidlige. En av forskjellene er at det er en egen inngang for strøm til instrumentlysdimmeren fra egen sikring. De tidligere ordner dette internt rett fra parklyskontakten inni bryteren. Om jeg gir denne inngangen strøm fra fritidsbatteriet i tillegg til fra sikring S20 (instrumentlyssikringen) er første del av planen i boks. Og om jeg lar dette gå via en bryter kan jeg bestemme om ambientebelysningen skal følge parklysene eller og de skal lyse konstant uten at parklysene er på. Det var teorien etter litt intensiv skjemalesing, så gjenstår det å se om dette fungerer i praksis. Mulig jeg må inn med en diode eller to for å unngå at startbatteri og fritidsbatteri skal være sammenkoblet via denne bryteren om jeg skulle slå den på med parklys tent...
OddN
-
-

Post by OddN »

Og så feil kan man altså ta...

Her antok jeg (uten å ha sjekket) at de to bakre kupelysene jeg linket til var ca like store:

Image

Må se hva jeg får plass til der bak...
Last edited by OddN on 09 Nov 2018, 10:42, edited 1 time in total.
OddN
-
-

Post by OddN »

Tenker jeg tar pkk med standardseter foran. Vet ikke helt hva de sier til at passasjersetet er uten fram/bak-justering og at den elektriske samme på førersetet er litt slarkete (kan flytte setet minst en cm frem og tilbake hvis jeg tar litt i), så for å ikke risikere noe har jeg satt inn originalsetene:

Image

Dermed kan jeg også i fred og ro gå i gang med prosjekt armlener. Jeg har to grå armlener liggende ifra klappseteombyggingen på Coachen. Det ene er litt frynsete i stoffet, og det andre mangler justeringsknott og aksling. Så her må jeg prøve å gjøre noe. Får tak i saigabeige Multivanstoff, så trekkene skal av uansett. Men det som mangler deler må jeg se på:

Image

Når jeg tar av plastdekselet ser jeg jo at det har vært noen inni her før og kappet og skjært, uvisst av hvilken grunn:

Image

Slik skulle det ha sett ut:

Image

Først en liten test på om låsemutteren er på plass inni, og det er den. Da tar jeg en rustfri gjengestang i M10 og kapper til rett lengde. En bit krympestrømpe på enden gjør at justeringsknotten sitter godt:

Image

Image

Så tar jeg en nylonforing med 10mm hull og limer fast istedet for den plastplata som her er kappet bort. Setter inn en bolt på tvers under for å holde foringa på plass:

Image

Image

Når limet har herdet er det bare å montere sammen:

Image

Må også reparere litt sprekker i de svarte plastdekslene, men det får bli neste gang. En plastknott til må jeg forresten også ha, den fant jeg på ebay til overkommelige 13 euro.

Og da kan jeg begynne å tenke på braketter på Recarostolen. Jeg tar for meg førerstolen først. Litt fordi den blir mest komplisert siden den ikke er forberedt for armlener, og litt fordi det er der jeg for det meste sitter :mrgreen:

Passasjersetet (LX-A) har ferdige hull i sidene så der kan jeg enkelt og greit kopiere Recaros fester og tilpasse disse til VW sine armlener. Disse 87 og nyere armlener er forresten egentlig ikke VW sitt design. Bakpå plastdekselet står det Isri og et kjapt ebaysøk viser at de faktisk leveres som ekstrautstyr til Isriseter fremdeles:

Image

Riktignok ikke helt billig: https://www.ebay.de/itm/Isri-Isringhaus ... Sw8DJZ5bfH
Last edited by OddN on 16 Apr 2018, 17:55, edited 1 time in total.
OddN
-
-

Post by OddN »

Og mens jeg funderer på braketter til armlenene fant jeg frem et nytt deksel til håndbrekket. Jeg har trampet i stykker det originale brune og har ikke funnet et nytt. Svarte derimot har jeg. Og da jeg bestilte dashborstrekket i brunt skinn, bestilte jeg også brunt trekk til håndbrekket.

Etter en liten økt med kontaktlim ser det sånn ut:

Image
Last edited by OddN on 09 Nov 2018, 10:44, edited 1 time in total.
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Godt gjort :-)

Sent fra min E6553 via Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
OddN
-
-

Post by OddN »

ducce999s wrote:Godt gjort :-)

Sent fra min E6553 via Tapatalk
Takker :D

Tar med et par skinnbiter til deg og på mandag (hvis du rekker innom Drammen da) De var relativt enkle å montere med spraylim. Tok litt av gangen. Det eneste jeg ser nå etterpå er at jeg skulle hatt noe polstring langs toppen. Den ble litt "salrygget" imellom sømmene...
OddN
-
-

Post by OddN »

Og etter å ha sjekket hvor pakken fra Günzl hadde gjort av seg, viser det seg at den har lagt trygt og godt på nærmeste post i butikk en stund...

Så da har jeg plutselig litt originalt saigastoff både med og uten striper til Multivan-Recaroene mine:

Image

Men jeg er litt redd for at dette er i overkant av hva jeg mestrer på symaskin... Tror kanskje dette må ivaretas av min bedre halvdel. Tror hun har litt mer kompetanse der :D
Last edited by OddN on 16 Apr 2018, 17:56, edited 1 time in total.
andreaskvistdahl
Car: T25 2WD 19DG
Phone: 91829221

Post by andreaskvistdahl »

Hei Odd!

Nå har jeg "lest" hele tråden din. Rått gjort alt sammen. Takk for svar på mail i går.

Håper du får skilter på den ila våren så du kan reise på tur i sommer.

Andreas
---------
lifeofandreas.com

Gi gass
---------
OddN
-
-

Post by OddN »

andreaskvistdahl wrote:Hei Odd!

Nå har jeg "lest" hele tråden din. Rått gjort alt sammen. Takk for svar på mail i går.

Håper du får skilter på den ila våren så du kan reise på tur i sommer.

Andreas
Takk skal du ha.

Håper du ble litt klokere på det du spurte om...
OddN
-
-

Post by OddN »

Byttet skyvedøra her for en stund siden, men den nye har ikke hatt sentrallås, så det måtte jo gjøres noe med. Og i dag fikk jeg ånden over meg. Det er jo sånn at hele låsemekanismen må byttes når man konverterer til sentrallås. Hele armen som staget fra aktuatoren betjener mangler på en lås uten sentrallås.

Det er litt knøvlete å bytte låsemekanismen. Når alt er løsnet må mekanismen skyves oppover i døra og samtidig vris med klokka (på høyre skyvedør) til den ligger øverst i døra nesten opp ned. Da, og bare da, går stussen til innvendig åpner klar av det doble blekket inni døra.

Jeg merket at det er en stund siden jeg gjorde dette sist, men til slutt var den gamle låsen ute og den nye på plass.

Så tok jeg braketten til sentrallåsaktuatoren, som jeg hadde kappet ut av den gamle skyvedøra og festet denne med popnagler. Har gjort akkurat det samme på en t3 tidligere og det holdt så lenge jeg hadde den...

Til slutt var det bare å koble opp og teste. måtte finjustere litt på slepekontaktene i døråpningen men til slutt hadde jeg fungerende sentrallås også på skyvedøra.

Men en sak jeg satt og funderte på, og som jeg faktisk måtte teste ut: Hvordan er sjansene for å låse seg ute av bilen når man bare bruker skyvedøra (ved campingovernatting feks) og resten av bilen er låst? Systemet fungerer jo slik at om bilen er åpen og du låser fra en av framdørene med skyvedøra åpen, så vil skyvedøra låse seg når du lukker denne og slepekontakten gir signal til aktuatoren.

Men hvis du har låst bilen fra en av framdørene med skyvedøra stengt, så vil selvsagt alle dørene (inkludert skyvedøra) låses med en gang. Om man da låser opp skyvedøra og åpner denne, så vil den forbli åpen også når den lukkes og slepekontakten igjen får kontakt. Kjekt å vite hvis man plutselig våkner og må ta en liten nattlig ekspedisjon på naturens vegne...
OddN
-
-

Post by OddN »

Dagens lille innsats var å koble opp hengerfestekontakten. Og da er det jo greit å ha koblingsskjema. Nå hadde min kontakt gode merkinger på baksiden, men det er ikke alltid. Og uten merking, og med dårlige koblingsskjema er det ikke alltid like enkelt å vite hva som er fram og bak på skjemaet, og det som er fram på skjemaet til pluggen, er bak på kontakten i bilen. Men dette er et av de bedre skjemaene:

http://respotilhenger.no/no/tilhengere/ ... ns-kontakt

Image

Hvor:

L: Venstre blinklys

54g: Tåkelys (noen bruker denne til konstantpluss)

31: Jord

R: Høyre blinklys

58R: Høyre baklys

54: Høyre og venstre bremselys

58L: Venstre baklys
OddN
-
-

Post by OddN »

Og i anledning mildværet er bilen nå kjørt ut av garasjen. Uten nabo på støtfangeren subbet det litt i porten, men ut kom bilen. Nå har den også fått på 205R-16 dekkene så den er klar for pkk.
Post Reply