OK, siste først - Standard Bergans stridssekk, 35 liters. (Ikke 60)
Uten magebelte, med velcro for feste av f.eks avdelings/SAN/navnemerker bakpå. Åpning for lokkets oppbevaringsrom bak, Norønnas sivile versjon har åpningen framover dvs mot nakken til den som bærer sekken (sikkert sikrere sånt mht lommetyver e.l.?).
Mannskaper i Førstegangstjenesten har sekken stappa med stash, f.eks Jerven Fjellduk (den eneste, på tross av hva Helsport forsøker seg på), komagenser og stridsrasjon. De kan feste liggeunderlag og diverse på siden av sekken, reimene er såpass lange at soveposen også får plass om man ønsker. Den forrige stridsvesten, CVM, hadde store lommer for feltflasker/termos som man kunne ta av og feste på sekken på enten sidene eller på baksiden i de tvergående påsydde reimene som er der. Kjekt, men ikke mye brukt i min tid.
Husker jeg rekti gav jeg 1300,- for min sivile i 1998, kan hende prisen ligger der enda og nedover. Jeg anbefaler sekken for bruk i kategorien "svipptursekk".
Så verden går altså framover...
Nu tilbake til bilen, fan!
Som allerede nevnt har jeg nå tre meget hendige aluminiumskasser som er vann- og støvtette. Samme produsent lager gode stiger, har testa 6- og 10-metersversjonene og de er
gode ! I tillegg har jeg fått klatre i to metersutgaven av gardintrappa deres, og skulle jeg handla stige idag (burde egentlig det ifm høtta ute i Tælemark) så ville det vært av samma produsent fordi jeg stoler på dem.

Bilde nr. 1
Her er "alt" med unntak av barnevogna og to bagger vi pleier hive vårt eget rask i, før avreise.
Barnevogna er av normal, ikke-plage-andre-utgave som har hjula i hvert sitt hjørne og kurv i "bunnen" av understellet. Sino.
Jeg sitter på x antall lastestropper av enkel type, ikke noe ett tonns eller fler-tonnsutgaver men hele, rene og pene stropper jeg har kjøpt meg igjennom årene som bilist og etterhvert bileier.
Den store som i bildet ligger på venstresia av bilen, skal som før nevnt stroppes fast. Trekassa på gulvet foran seteramma for treerbenken er tatt ut, her ligger snøkjetting og spade for en helt annen sesong enn den vi er inne i nå

Kassen rett fram, har et høl i dørken etter det setet som bilen mangler og jeg ser for meg å enten skaffe hele setet for så å bruke seteramma ved behov, eller å anskaffe lasteøyer fra Møller og skru i dørken. Hensikten er egentlig den samma, å sikre innvendig last. Med seteramma montert ville jeg hatt et skap der, men det ligger på is i bl.a påvente av sete med ramme

Bilde 2, med "sminkekassen" til ØKH ?
Neppe ! Ingen av disse vil bli "hennes", hu drasser vel make up og unødig ræl i veska si allikkavær

Og da legger jeg selvsagt den veska lengre fram i bilen for å flytte de tunge tingene framover...
Forhåndsviste på dette tidspunkt - nei, doorgunner-setet er ikke skjevt, jeg har bare ting i veien for at det lar seg slå opp på bildene

Bilde 3.
Her dro jeg kassen over mutteren som holder fremre feste til seteramma for treerbenken, og det vil gi skade på kassen med full last inni. Ergo trekker jeg kassen vekk fra inne i kroken her, og har heller kjøleboksen her. Relativt greit å nå for dem som sitter baki, og sikret i ramma til bakerste seterekke.
Selvsagt stiller jeg beredt, den paraplyen der er som regel glemt når jeg parkerer i regnvær men den er der for at jeg skal bruke den når jeg husker den

Meget hendig paraplyholder VW har montert i bilen min
-Husker ikke om jeg viste dere hvorfor jeg har wobling i bilen på vinterføre, men for sikkerhets skyld legger jeg "årsaken" til dette her :

Legg merke til felgkant "klokka elleve"...
Med dette tror jeg at jeg har fått med det jeg rekker, imårra er det kaffe på grefsenkollen - kanskje kommer det en bil jeg får anledning til å se litt nærmere på, kanskje blir den ikke å stille. Jeg er der med friskt mot og kaffe på termosen, noen kopper har jeg ikke denne gangen !
mvh,
Yngve S
lykkelig Caravelleeier og entusiast.