1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
HappyT3
-
-
Car: T3 1986

Re: 1986 T3 camping -> back to basic

Post by HappyT3 »

Allreight, ny motorvei-test idag, samme tid, samme sted, samme fart, men nå uten radiator dekkplate:
Passed OK :) Ingen koking oppover Lierbakkene :wink:
Image
On the road again.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Oppdatering: selv om jeg har tettet ekspansjons-tanken med stålplast og den virker nogenlunde tett, så mister jeg fortsatt kjølevæske. Og det harr surklet og boblet i motorommet rimelig bra etter hver stans....

Tok av lokket til ekspansjonsanken for å sjekke denne nærmere...
Image
Lokket til besvær..

Image
To ventiler, den til venstre holder på trykket inntil et maks trykk så slipper den overskuddet ut i slangen og skal/må lukke døra etter seg! Den til høyre (med tallet 3) reagerer på det minste vacum i tanken og suger kjølevann tilbake. Virker begge ventilene blir det et lukket system (uten luftbobler og surkling).

Image
Vacum-ventilen var fin på min T3, kunne blåse inn i rørstussen og ikke suge ut (hvis jeg holdt for åpningen til trykkventilen.

Image
Holdt jeg derimot vakumventilen i lukket posisjon så kunne jeg puste både ut og inn av trykkventilen :x Her var det noe riv ruskende galt, anlegget var jo ikke lukket men pip åpent....
Ps. Bildet er tatt etter rens.

Image
Bøyde en "L" på en kobbertråd og rensket bort avleiringer mellom membran og hus,store mengder rød avleiring løsnet, blåste igjennom flere ganger med både vann og luft, sprayet med siliconspray, og vipps trykkventilen fikk tilbake funksjonen som ENVEIS-ventil (ikke lenger full flyt begge i begge retninger)......

Har med andre ord aldri hatt trykk i tanken på grunn av lekk overtrykksventil, det skal bli spennede å teste bilen imorgen med fungerende ventiler :wink:
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
Øystein
-
-
Car: T3 85 JX ukjent camper

Post by Øystein »

HappyT3 wrote: Bøyde en "L" på en kobbertråd og rensket bort avleiringer mellom membran og hus,store mengder rød avleiring løsnet,
MacGyver i farta! Inspirerende at du setter seg inn i teknikken, forstår funksjonen og fikser det i stedet for å bytte delen. Herlig! :D

Rød avleiring? Er det ikke det som skjer når man blander glykol og longlife-frostvæske?
Øystein

Selges:

Campingbil med vippetak - 1985 T3 1,6TD:http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=41889694
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Post by narle »

Få tak i det blå lokket som kom etterhvert,det skal være bedre!
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

OK, skal få bestillt ny tank med blå skrukork etterhvert.
Takk, rød avleiring kan godt komme av rød og blå mix, det var iallfall nærmest papiraktig flak ned i ventilen..

Uansett, for å få bilen godkjent for konekjøring måtte jeg idag fikse spylerpumpa (som ikke har virket).

ImageImage
Løsnet de tre tankskruene og senket tanken ned. Ohmet motoren til 0,5Mega ohm, noe som er litt høyt...

ImageImage
BT 58-602 (laget for bla Golf) versus original

ImageImage
Ikke samme kontakt, men det fikses med kabesko,husk rød/grønn ledning er +.

Image
Plugget i ny-pumpa pluss spylerslangen og satte tanken på plass, og vipps - nå spyler den igjen.
hansstef
-
-
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7

Post by hansstef »

Denne tråden må få leve lenge etter du er ferdig med bilen håper jeg! Her er det jo så mye nyttig kunnskap som deles! Godt jobbet!! Ikke bare fikser du, men det virker for meg som du gjør det rimelig kjapt også :) Stå på!
Hans Sæle
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

tranphomer wrote:Vi burde ha et treff! For to farga busser ;)
Ser meget fin ut. Kommer seg med litt lakkrens og polish!
Ihvertfall stille opp i samme område på treff. Jeg melder meg på! Flott jobbing med bilen forresten, dukker opp mye bra tips her.
Image

bugbuddies.no
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

hansstef wrote:Denne tråden må få leve lenge etter du er ferdig med bilen håper jeg! Her er det jo så mye nyttig kunnskap som deles! Godt jobbet!! Ikke bare fikser du, men det virker for meg som du gjør det rimelig kjapt også :) Stå på!
Takk, kjapt må det gjøres når det først er dagslys i disse mørke tider :wink:
skaravelle wrote:
tranphomer wrote:Vi burde ha et treff! For to farga busser ;)
Ser meget fin ut. Kommer seg med litt lakkrens og polish!
Ihvertfall stille opp i samme område på treff. Jeg melder meg på! Flott jobbing med bilen forresten, dukker opp mye bra tips her.
Treff er ikke å forakte, gleder meg allerede til våren :D

Uansett, rett før mørket kom fikk jeg endelig brutt radiotausheten :wink:

Image
Utgangspunktet ved kjøp av bilen. Stereo fjernet og et virrvarr av ledninger, mye bare klippet rett av. Og litt skittent...

Image
Heldigvis har BT standard ramme for radio til slags over disk. Og jeg hadde standard plugger/ konnetorer til stereo`en slik at jeg kunne koble i ro og fred med god plass. Antenneledningen var kuttet tvers av så dette krevde lodde jobb.

Image
Ferdig, antenneledning skjøtet, to konnektorer klare til å plugges i radioen.

ImageImageImage
Radio/CD spiller på plass.
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Lyd er viktig, og jeg har fått øynene opp for Aass jeg også. :lol:

Men den var ikke så tidsriktig den spilleren?
Image

bugbuddies.no
hansstef
-
-

Post by hansstef »

skaravelle wrote:Lyd er viktig, og jeg har fått øynene opp for Aass jeg også. :lol:

Men den var ikke så tidsriktig den spilleren?
Forslag: Ta frem den virkelig tynne maskeringsteipen og legg et sortlag med klarlakk utenpå ;)
Hans Sæle
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Joda spilleren er ikke helt tidsriktig, med dette var èn jeg hadde fra før, så den får duge inntil videre :wink:

Nå som det lyd i "heimen" så må jeg begynne å klargjøre for extra instrumenter som Oljetrykk, oljetemp, turtall etc.

Image
Mal laget/brettet i papir.

Image
Papirformen overføres til stål.

Image
"Blikkboksen" testes for riktig passform.

Edit: nytt bilde
Image
Værste jobben er 52mm instrumenthull. Markere tett med fjærbelastet dor, for deretter å borre tett, og klippe ut med blekksaks.

ImageImage
Det tar form, litt grunning og litt lakk nå så..

Image
så kan det begynne å ligne noe (lakken er knapt nok berøringstørr...) :wink:
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

narle wrote:Få tak i det blå lokket som kom etterhvert,det skal være bedre!
Fikk jammen tak i en splitter ny tank med blålokk i Norge, bestillte over telefon:

Image
Partnummer: 025121403B.
Pris 279 NOK + porto og oppkravsgebyr (og antageligvis moms).

Gleder meg til å få den i posten.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

ImageImage
Monteringsbraketter for dommerpanelet, M4 gjengestang fra BT kuttet i passe lengde,pluss vingemuttere og muttere. Trinnløst justerbart i høyden :wink:

Image
Selve dommerpanelet

Image
Kun prøvemontering, ledninger må jo tilkobles, dermed ikke skrudd helt på plass.. Og ja,fullt av fingermerker, usj..
Og det er noe som ikke stemmer,det passer ikke direkte "plug & play", modulen klikker liksom ikke på plass, legg merke til at turtelleren til venstre ligger noe høyt, årsaken blir forklart imorgen...
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Hei igjen, grunnen til at det ikke passet "bolt on" var dybden på turtelleren (den buttet ned i dashbordet):

ImageImage
Måtte rekke opp strikketøyet og flytte turtelleren til posisjon 3 "askebegerposisjon", for her var det rom for turtellerhuset på grunn av hullet til askebegeret.

Image
Så nå, etter blikkslagerarbeid, lakkeringsjobb og elektrikeroppgave begynner ting å falle på plass :wink:

Edit: Hvorfor kun to festeskruer, og midt oppå boksen? Jo, fordi extrainstrumentboksen må av hvis jeg skal åpne det vanlige instrumentpaneler for å sjekke bremsvæske - altså en "easy access" løsning.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

hansstef wrote:Denne tråden må få leve lenge etter du er ferdig med bilen håper jeg! Her er det jo så mye nyttig kunnskap som deles! Godt jobbet!! Ikke bare fikser du, men det virker for meg som du gjør det rimelig kjapt også :) Stå på!
Takk, det er mulig jeg ubevisst har blitt inspirert av "Bangla Bangers" :wink:
HappyT3
-
-

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by HappyT3 »

Tok en test av "advents-lyset", koblet lampene til reostaten slik at pærene i ekstraklokkehuset dimmes sammen med de originale instrumentene.

Image
Grønne pærer,mulig det passer bedre uten farge?
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Ja, bedre uten farge. Turtelleren min matcher både fargetemperatur og lysmengde ift hovedinstrumentene.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

subwoofer wrote:Ja, bedre uten farge. Turtelleren min matcher både fargetemperatur og lysmengde ift hovedinstrumentene.
Takk, jeg testet dette,og er helt enig, stemte mye bedre uten farge.

Image
Det ble mere riktig uten farge, må bare dempe litte grann på "adventslysene" de lyser akkurat litt for sterkt iforhold til original instrumentene.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Se hva jeg hentet på posten etter jobben idag:
Image
Lot motoren stå på tomgang i 15 minutter, ingen lekkasje og det ble tilogmed trykk i tanken til en forandring :wink:

Pris 291+ moms + frakt/oppkravsgebyr ble til 510 kroner totalt.
ThorAlex.
-
-

Post by ThorAlex. »

Hvor fikk du tak i tanken? Min har sprekker på samme sted som din.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

ThorAlex. wrote:Hvor fikk du tak i tanken? Min har sprekker på samme sted som din.
Fikk tak i den hos Hot shop (Trøgstad):
http://www.folkevogn.no/
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

HappyT3 wrote:
subwoofer wrote:Ja, bedre uten farge. Turtelleren min matcher både fargetemperatur og lysmengde ift hovedinstrumentene.
Takk, jeg testet dette,og er helt enig, stemte mye bedre uten farge.

Image
Det ble mere riktig uten farge, må bare dempe litte grann på "adventslysene" de lyser akkurat litt for sterkt iforhold til original instrumentene.
Dobbelt sett med lysregulatorer ? En som bare går på ekstra instrumentene men som henter strømmen i fra orginal bryteren ? bare en tanke ? Dermed kunne man i teorien justere ekstrainstrumentene til å lyse med samme styrke som orginalinstrumentene, men ha muligheten til å justere alt sammen med en bryter :)
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Ferdig med tilkobling av dommerpanelet!
Image
Bilder av prosessn kommer imorgen :wink:
hansstef
-
-

Post by hansstef »

HappyT3 wrote:Ferdig med tilkobling av dommerpanelet!
Image
Bilder av prosessn kommer imorgen :wink:
Hvordan er det å kjøre med når ting vibrerer, jeg tenker på hvorvidt det er "skranglete/knirkete" eller ikke? Ser jo sjeft ut syns jeg :)

PS: Denne tråden skal jeg printe ut i påsken når får begynt på bilene mine! Genial tråd, hvertfall for en fersking som meg!
Hans Sæle
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Tur-Bo wrote:Dobbelt sett med lysregulatorer ? En som bare går på ekstra instrumentene men som henter strømmen i fra orginal bryteren ? bare en tanke ? Dermed kunne man i teorien justere ekstrainstrumentene til å lyse med samme styrke som orginalinstrumentene, men ha muligheten til å justere alt sammen med en bryter :)
God ide, vurderte dette og da måtte jeg skaffet en variabel motstand (0-100 ohm), jeg valgte 5 stykk 68ohm (1/4w) i paralell, dette ga et nærmest identisk lysstyrke som originalt. I tillegg la jeg inn en bryter for å kunne skru av lampelyset,for eksempel ved langvarig mørkekjøring. (se bildet).
hansstef wrote:Hvordan er det å kjøre med når ting vibrerer, jeg tenker på hvorvidt det er "skranglete/knirkete" eller ikke? Ser jo sjeft ut syns jeg :)

PS: Denne tråden skal jeg printe ut i påsken når får begynt på bilene mine! Genial tråd, hvertfall for en fersking som meg!
Skrangling er ikke noe problem, mellom hvert instrument er det en eikestav limt fast som støttepilarer, pluss rundt hvert instrument ved hullet i metallplata er det èn runde svart elektrikerteip, så dette er lydløst.

Image
Pålimte eikestaver som støtte, elektrikerteip rundt instrumenter, og 5X68 ohms lysdemper loddet på bryter.
Post Reply