'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
OddN
-
-

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Dette gikk mye greiere enn jeg hadde drømt om. Mc-jekken gjorde jobben enkel, så den kan anbefales på det sterkeste. Litt finjustering av vinkelen og høyden på kassa med planker og så var det bare å gi den en kjapp dytt bakover samtidig som jeg lirket litt på utgående aksling. Da smatt den så fint på plass. Den er nå boltet fast i motoren, men jeg må få stokket alle ledninger, slanger osv rett før jeg heiser den helt opp på festene.

Og da ser jeg jo at det er en sak jeg helt har glemt å følge med på da jeg tok kassa ned: Hvor skal den tynne lufteslangen fra fronten av kassa egentlig gå? Strengt tatt er det vel ikke så nøye bare den havner høyt opp, men jeg liker nå likevel å ha det "rett". Noen som vet, evt har et bilde som viser det?
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Kommer vel opp sammen med dieselslangen og svinger inn på toppen av tanken ish.....
Vet jo ikke om min hadde original plassering da. :roll:
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
OddN
-
-

Post by OddN »

Needforspace wrote:Kommer vel opp sammen med dieselslangen og svinger inn på toppen av tanken ish.....
Akkurat. Får se om jeg får trekt det slik i morgen. Takk skal du ha.
OddN
-
-

Post by OddN »

OddN wrote:
Needforspace wrote:Kommer vel opp sammen med dieselslangen og svinger inn på toppen av tanken ish.....
Akkurat. Får se om jeg får trekt det slik i morgen. Takk skal du ha.
Når jeg fikk sjekket så så jeg jo hvilke plaststrips som har holdt dieselslangene og luftingen sammen oppover.

Nå henger girkassa i festene, giroverføringen er på plass, og mellomaksel og drivakslinger er hengt opp.

Neste økt blir å få starter og slavesylinderen til clutchen på plass. Det nærmer seg nå :-)
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Håper å få montert motoren min i løpet av de neste dagene. Litt i tvil om riktig vinkel på clutch armen....
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

OddN
-
-

Post by OddN »

Needforspace wrote:Håper å få montert motoren min i løpet av de neste dagene. Litt i tvil om riktig vinkel på clutch armen....
Kan prøve å huske på å ta ett bilde av min når jeg går ut igjen i morgen...
OddN
-
-

Post by OddN »

OddN wrote:
Needforspace wrote:Håper å få montert motoren min i løpet av de neste dagene. Litt i tvil om riktig vinkel på clutch armen....
Kan prøve å huske på å ta ett bilde av min når jeg går ut igjen i morgen...
Slik ser det ut i min nå:

Image
Last edited by OddN on 08 Nov 2018, 16:33, edited 2 times in total.
OddN
-
-

Post by OddN »

Starter og clutchsylinder er montert, og jeg har gått over bolter og skruer, hengt opp beskyttelsesbjelkene langs mellomakselen, og sjekket ledninger og slanger at ikke noe har kommet i klem eller ligger og gnisser. Nå er det bare å koble til batteriene og prøve å starte.

Men jeg har ikke tatt finjusteringen på giroverføringen, så der er jeg litt spent på om jeg får fremdrift i alle gir.

Har ett "short shift kit" liggende og når jeg kikker under gummimansjetten fremme ved girstanga så ser det ut som om det meste av skruing for å få dette montert må skje fra undersiden. Noen som kan bekrefte dette før jeg går i gang? Har ikke reservehjulsholder men sånn hel beskyttelsesplate der framme, så det er litt mer skruing for å komme til og sjekke...
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Da ser det ut til at jeg har plassert clutcharmen min også riktig.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
OddN
-
-

Post by OddN »

Det er akkurat det settet jeg har, og den veiledningen der fulgte med. Men det står bare om dieselen at "you have to go under the van", ikke noe mer detaljert om hvor mye du må demontere...

Men i dag gikk jeg i gang. Ned med beskyttelsesplata og på med arbeidslyset. Og det så fryktelig trangt ut for å komme til de to boltene som holder girstanga fast i braketten. Og enda trangere vil det bli med distanseplata imellom. Så istedet for å ligge på rygg og plages, tok jeg ned hele girbraketten:

Image

Og nå angrer jeg på at jeg ikke bestilte nye deler til overføringen. Her er det litt slakk i kula. Men for å gjøre det beste utav det så demonterte jeg leddet helt, gjorde grundig rent og smurte opp igjen.

Her er delene montert sammen igjen. Spacer nederst, så kuleleddet, fjæra og låseringen. Glemte å ta bilde av at jeg boret nytt feste for settskruen i girstanga. Den må selvsagt flyttes opp tilsvarende tykkelsen på spaceren.

Image

Så spacere til skruene:

Image

Spacerplata på plass:

Image

Og til slutt hele mekanismen på plass i braketten:

Image
Last edited by OddN on 08 Nov 2018, 16:37, edited 4 times in total.
Totto
-
-
Car: t4 Dehler Maxivan GL

Post by Totto »

Hva er det du gjør med bildene for tiden? De kommer bare opp som:
Bilde
(Med en liten ramme rundt)
Ps jeg bruker ipad
Ps2 på mac,en kommer de med spørsmålstegn!

Siste bilde jeg fikk opp var motor og gir sammen fra 5 sept!
Last edited by Totto on 14 Sep 2016, 13:25, edited 1 time in total.
Gjørtler Totto Eide

91 mod t4 Dehler Maxivan GL
91 mod Reimo syncro camper AEF "Felicia gazole"
88 mod bensinsyncro "Essence" til R4i-syncro-camper prosjekt
(1963 Hillman Imp)
OddN
-
-

Post by OddN »

Totto wrote:Hva er det du gjør med bildene for tiden? De kommer bare opp som:
Bilde
(Med en liten ramme rundt)
Ps jeg bruker ipad
Ps2 på mac,en kommer de med spørsmålstegn!
Ikke noe annet enn det jeg alltid har gjort. Laster de opp til Google plus kontoen. Appleprodukter kan jeg ingenting om, så hva som skjer hos deg aner jeg ikke... :wink:
OddN
-
-

Post by OddN »

Prøvekjøring unnagjort. Siden jeg ikke har skilter på bilen så begrenser det seg hvor lang prøveturen ble. Men girkassa ser og høres ut til å fungere upåklagelig.

Når det gjelder short shift kittet, så ble girstangbevegelsen passelig mye kortere uten å bli vesentlig tyngre. Jeg synes imidlertid at girstanga kom litt langt frem, så det må jeg vurdere å justere. Og så lurer jeg på om den også kom en anelse lengre ned. Nå har jeg bare en moderat stopp mot R og G, jeg kan skyve girstanga helt over uten å trykke den noe ned slik som jeg måtte før (og som er slik det skal være). Nå kjennes den mer ut som førstegiret på en femtrinnskasse.

Tror det får bli en liten renovering av overføringen en gang senere.

En annen ting jeg oppdaget, er at gummimansjetten rundt giroverføringen (ikke den innvendige, men den lille runde som sitter i karosseriet og peker nedover) ble umulig å få på plass igjen etter at spaken var montert. Jeg demonterte den for å se om jeg kom til skruene fra oversiden og burde ha satt den på plass igjen før jeg skrudde fast giroverføringen igjen.
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Jeg hadde mye kødd med overføringen siden noen hadde byttet til 5-trinns løsning på bilen min og syns egentlig ikke at det var noen revolusjon med shortshift, men kanskje jeg var for optimistisk.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

OddN
-
-

Post by OddN »

Står og ser på beskyttelsesbrettet som fremdeles ligger på garasjegulvet, og irriterer meg litt over all den tomme plassen som ikke er i bruk til noe lengre...

Er det noen som har vurdert å montere campingbatteri under der? Eller er det noen åpenbare bakdeler med en slik tanke som jeg ikke umiddelbart ser?

Har ikke målt hvor mye det egentlig er å gå på i høyden, det er jo både styrestag og giroverføring i veien lengre opp, men i bredde og lengde er det masse plass.

Evt andre lure saker man kan ha der fremme? Verktøy/reservedelskasse? Må innrømme at jeg reiser ganske minimalistisk når det gjelder verktøy og reservedeler, men noe kunne man hatt der.

Andre ideer?
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Kompressor og luft tank.
Batteri er ikke dumt med tanke på vektfordeling.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

hansstef
-
-
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7

Post by hansstef »

Vanntank?
Hans Sæle
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Jeg kommer til å bruke den plassen til deler. Type 2 stk drivaksler og litt annet man en sjelden gang plutselig trenger.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
OddN
-
-

Post by OddN »

Mange gode forslag.

Kunne godt tenkt meg en fastmontert kompressor med tilhørende tank, men enn så lenge duger den lille biltemakompressoren til å etterfylle dekkene. Har egentlig sett for meg å på sikt få plass til en litt større kompressor bak i maskinrommet.

Vanntank er også et godt forslag. Måtte vært en "skreddersydd" tank da, sånn at plassen blir utnyttet maksimalt. Men da må jeg nesten hatt fastmontert vask, og gråvannstank også, og da baller det fort på seg. Vil ha Multivaninnredningen mest mulig fleksibel, og da har jeg enda ikke funnet noen god løsning på å få rennende vann i bilen. Hadde en sånn uttagbar kjøkkenblokk i forrige syncroen, og der var planen å ha begge vanntankene innebygd i skapet.

Og om det ikke blir batteriboks der, så blir det nok en eller annen boks med reservedeler og litt verktøy. Tror jeg har dobbelt opp av det meste, så en verktøykasse kunne godt vært dedikert til bilen. Må bare passe på å ha verktøyet til å demontere beskyttelsesplata løst i bilen da. :D
Totto
-
-

Post by Totto »

LPG tank til gassdrift!
Gjørtler Totto Eide

(1963 Hillman Imp)
OddN
-
-

Post by OddN »

Totto wrote:LPG tank til gassdrift!
Er redd det er litt trangt til en LPG tank med særlig rekkevidde (dessuten går motoren i utgangspunktet på diesel).

Men for andre som tenker i de baner, så er det snakk om et rom som er ca 50cm bredt, ca 22 cm høyt på det høyeste og smalner av til ca 10cm høyde 40 cm lengre fram.

Jeg ser for meg at vi håndterte noen ammunisjonskasser i plast i forsvaret som var ca 50x30x15 cm... Noen som husker slike?
Totto
-
-

Post by Totto »

Jeg har reservehjulsholder der, men den stikker kanskje litt dypere!
Gjørtler Totto Eide

(1963 Hillman Imp)
OddN
-
-

Post by OddN »

Totto wrote:Jeg har reservehjulsholder der, men den stikker kanskje litt dypere!
Ja, jeg lurer og på det. Fant ikke noe godt bilde av min med brettet montert, men låner dette av Mike Ghias syncro:

Image

Ifra tverrbjelken under støtfangeren hvor det er skrudd fast, så skrår det ganske rett ned ca 5-6 cm. Derfra skrått bakover til bjelken som også reservehjulsbaljen er festet i.
OddN
-
-

Post by OddN »

Ett par til som viser brettet:

Image

Image
Post Reply