'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by Tur-Bo »

Har lekt litt med tanken på elektrisk vacumpumpe, noen som har hørt om noen som har prøvd det på en T3 ?
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Først og fremst syns jeg det hadde vert greit å fått målt vakuumet man har slik at man vet hva man jobber med.
Elektrisk vakuumpumpe var en interessant ide. Om ikke jeg har misforstått noe her så KAN det det være veldig lett å bedre servovirkningen med 20%, teoretisk det samme som man kan klare med en E30 bremseservo, med begge deler skulle det jo bli veldig bra.
Har vurdert å koble turbotrykk måler på vakuumsystemet midlertidig for å se hva som foregår inni rørene...
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
OddN
-
-

Post by OddN »

Tur-Bo wrote:Har lekt litt med tanken på elektrisk vacumpumpe, noen som har hørt om noen som har prøvd det på en T3 ?
Aldri sett det på en T3, men det er visst ikke så uvanlig i hot-rod verdenen, spesielt med trimmede motorer der kammen har så mye overlapp at det faktisk er dårlig med vakuum fra innsuget.

Og mange nyere biler har jo elektrisk vakuumpumpe så det burde være mulig å finne en som passer.

For min egen del (og siden dette er prosjekttråden min) har jeg følgende plan for oppgraderte bremser:

- BMW bremseservo

- Originale 16 tommers tromler bak

- 312x25 Audiskiver foran med ATE 57 kalippere og Epytec adaptere

Håper og tror at det vil være tilstrekkelig til at det blir en merkbar oppgradering.
OddN
-
-

Post by OddN »

Og mens jeg snakker om bremseoppgraderinger, innser jeg at jeg allerede har konkludert med at jeg nok må ha containerhjul for å kunne kjøre inn i nygarasjen. Og disse må jo være tilpasset de nye bremsene...

Det laveste punktet under bilen er de nedre opphengskulene foran, så disse begrenser hvor små hjul som kan brukes. Tigerbus gjorde akkurat dette da de fraktet bilen i container, og ifølge deres hjemmeside er 355mm diameter et absolutt minimum:

Image

http://www.easy2design.de/bla/stuff/rei ... inerrader/

I forhold til de 245/75R-16 dekkene bilen nå står på (som har en diameter på 774 mm) gir slike containerhjul en markant reduksjon, hele 419 mm på diameteren, eller sagt på en annen måte ca 21 cm på høyden på bilen.

Men det er forhåpentligvis ikke nødvendig med riktig så drastiske tiltak... En relativt vanlig høyde på porten i en "personbilgarasje" er ca 210 cm. Da må jeg ned ca 15 cm fra der jeg er nå. Jeg har jo liggende ett sett med standard 14 toms alufelger. Etter å ha målt ser det ut til at disse passer utenpå 16 tomstromlene bak. Foran er det verre, med Epytec/Audi-delene går selve skiva inni felgen, muligens må jeg ha en passelig spacer, men calipperen er det ikke plass til. Så det er nok ikke helt uten grunn at Epytec sier at man minimum må ha 16 tomsfelger for disse bremsene.

Her er det imidlertid kun nødvendig at bilen kan rulles inn i garasjen, så om det er det som kreves får jeg skru av calipperne og henge de opp når jeg triller bilen inn.

Om jeg tar av dekkene og kjører bare på felgene blir bilen ca 20 cm lavere enn den er nå. Men nå har jeg jo egentlig ikke lyst til å ødelegge felgene, så jeg tester nok først med de gamle 205/70R-14 dekkene nesten uten luft. Og når bilen vel er på plass blir nok hjulene erstattet av bukker.

Alt i alt ikke noe man orker å gjøre hver dag :-)
Tur-Bo
-
-

Post by Tur-Bo »

Jeg har noen gamle 15" alufelger som jeg kan donere bort mot noe rødt fra Chile, argentina eller noe annet varmt land :-) de ligger i Drammen og er dine hvis du vil ha dem :-)
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
OddN
-
-

Post by OddN »

Tur-Bo wrote:Jeg har noen gamle 15" alufelger som jeg kan donere bort mot noe rødt fra Chile, argentina eller noe annet varmt land :-) de ligger i Drammen og er dine hvis du vil ha dem :-)
Skal ha det i bakhodet om det blir helt umulig med 14 toms :-)

Skal forresten sjekke hvor små dekk det er mulig å skaffe i 14 toms, ser for meg at da det var populært å skamsenke gamle Golfer og Opler med knøttsmå 14 tomshjul fantes slikt som 155/50 14 eller lignende... Burde vel være noen som har noen slike slitte dekk liggende, jo mer slitt desto bedre er det for mitt bruk.
OddN
-
-

Post by OddN »

Da er forflytningen av Stormvogna og vognkommandør i gang. Første etappe var en behagelig sjøetappe ombord på landgangsfartøyet MS (ikke KNM dessverre) Trollfjord. Kjørte ombord kl 0700 lørdag morgen på Ørnes og ganske nøyaktig ett døgn senere ble både vogn og fører ilandsatt i bartebyen.

Nå er kursen satt over fjellet mot sør. Tenker jeg tar Dovre og Gudbrandsdalen denne gangen.
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Kjør forsiktig og igjen, husk spylervæske :wink:
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

OddN
-
-

Post by OddN »

Takker. Spylervæsketanken er full, så det går bra :-)

Dovre er nå unnagjort, og her nytes en kaffekopp på Dombås.

Har vært underlagt visse restriksjoner fra høyeste hold (les fartøysjef/vogneier)så maksfart har lagt på 70 kmt. Har hatt små pauser ca hver halvtime og sjekket at saker og ting er på stell, og alt ok så langt. Mest tredjegirskjøring, litt fjerdegir på flatmark og i unnabakkene.

Det har vært mer trafikk enn jeg forutså på en tidlig søndag formiddag, men det går også greit. Svinger ut når jeg kan og slipper forbi.

Motoren hørtes litt "rå" ut i gangen til og begynne med, men nå maler den som en katt.

Av andre saker jeg har oppdaget er at forstillingen nok ikke er helt korrekt justert. Bilen jager litt sideveis avhengig av hvilket hjul som har best grep, så jeg konkluderer med litt mye toe-in. I tillegg så skrubber venstre forhjul litt opp i hjulbuen i de største humpene så jeg har nok litt mye caster og etter hevingen.

Har litt lav bremsepedal så justeringen bak er nok ikke helt god. Men jeg låser hjulene på første forsøk, så det er greit nok. Det blir uansett nye bremser rundt om snart.

Ellers er grepet på All Terrain dekkene greit nok på det snøføre jeg har hatt til nå.

Tenker jeg stopper nedi Lillehammer/Gjøvik traktene og overnatter. Ingen vits i å stresse sørover. Lurer på om jeg skal ta rv4 og E16 videre til Drammen?
4x4syncro
-
-
Car: 1991 caravelle syncro 90 Coach Automat
Phone: 95294695

Post by 4x4syncro »

Skal du ikke til Trøgstad da? Det er da ikke i Drammen :wink:
Åsmund

T3 Caravelle Coach 1990 Automat
T3 Caravelle Syncro 1991
T1 transporter 1953
T2 transporter 1969
OddN
-
-

Post by OddN »

4x4syncro wrote:Skal du ikke til Trøgstad da? Det er da ikke i Drammen :wink:
Joda, Trøgstad er endestopp, men vi overtar ikke huset der før tirsdag. Så dermed tar jeg en snaromvei via kaffetreffet i Drammen mandag kveld.
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Post by Buss Marius »

Nå begynner Bompenge helvete. Det er minst 4 bommer/betalings stasjoner før Lillehammer. Kjører du så E6 om Minnesund, så er det (litt usikker) 6 steder å betale før Gardermoen, og så er det i Oslo. Kjører du Rv4 om Gjøvik og Rv 35 om Vikersund så er det ingen mellom Lillehammer og Drammen. Dette blir nesten samme beløp som et billig motell rom.
OddN
-
-

Post by OddN »

Buss Marius wrote:Nå begynner Bompenge helvete. Det er minst 4 bommer/betalings stasjoner før Lillehammer. Kjører du så E6 om Minnesund, så er det (litt usikker) 6 steder å betale før Gardermoen, og så er det i Oslo. Kjører du Rv4 om Gjøvik og Rv 35 om Vikersund så er det ingen mellom Lillehammer og Drammen. Dette blir nesten samme beløp som et billig motell rom.
Har helt mistet tellinga på hvor mange bomstasjoner jeg har passert i dag. Der var jo et par på vei ut av Trondheim også...

Trafikken gikk greit til ca et par mil før Lillehammer. Da startet køkjøringa. Men før det fikk jeg testet litt mer fart. Gikk helt greit å dra på til ca 80-90 men da begynte det å bråke. Vindus nærmere bestemt. Nå er jo ikke duken til hevetaket montert og det høres ut som mesteparten av susing kommer derfra. Husker ikke helt hvordan dette hørtes ut i gamle Multivanen men kan igrunn ikke minnes at det var mye sus. Litt kommer nok fra vippevinduene eller dørpakningene foran også. Så dette må nok også sjekkes ut.

Har tatt tidlig kveld i dag og sjekket inn på hotell i Gjøvik. Ingen vits å komme altfor tidlig frem til Drammen i morgen :wink:
Tur-Bo
-
-

Post by Tur-Bo »

Mistenker også mine vippevinduer for å stå for mye av 100 Km/t+ vindstøyen, skal ta en ettermiddag med brei maleteip for å sjekke.
OddN
-
-

Post by OddN »

Tur-Bo wrote:Mistenker også mine vippevinduer for å stå for mye av 100 Km/t+ vindstøyen, skal ta en ettermiddag med brei maleteip for å sjekke.
Ja, jeg må nok gjøre noe sånt her og. Kan ikke huske at de bråkte før, og vinduene på Coachen var og stille. Gamle Multivanen derimot, der suste det mye. Og der var pakningene veldig harde husker jeg fra da jeg demonterte de. Så nye pakninger er kanskje verd å koste på seg...
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Har ikke fokusert så veldig mye på dette problemet i min, men på en liten tur i går la jeg litt press på sideruta i førerdøra. Det er tydelig at det kommer noe lyd inn der i alle fall og jeg har ikke vippevinduer. Men jeg har pakningene nede framme på dørene.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

OddN
-
-

Post by OddN »

Needforspace wrote:Har ikke fokusert så veldig mye på dette problemet i min, men på en liten tur i går la jeg litt press på sideruta i førerdøra. Det er tydelig at det kommer noe lyd inn der i alle fall og jeg har ikke vippevinduer. Men jeg har pakningene nede framme på dørene.
Vindsusdempingen består av to pakninger på hver side. En som skrues fast nede i A-stolpen og ligger an mot døra når den er lukket, og en tynn gummilist som limes på døra lengre opp. Denne starter der den nedre slutter og går helt opp til taket. Har du ikke den kan det nok suse litt ekstra.

Også listene rundt selve sideruten blir slappe med tiden, og bør kanskje fornyes. Alt leveres heldigvis nå nytt fra flere deleleverandører...

Jeg kommer nok til å gå over alt dette til sommeren, så det var veldig greit med en såpass lang prøvetur for å få avdekket diverse feil.
OddN
-
-

Post by OddN »

Her er forresten noen illustrasjoner av disse pakningene:

6A og 6B er den nedre pakningen:

Image

14 er den øvre:

Image
Last edited by OddN on 08 Nov 2018, 16:48, edited 2 times in total.
OddN
-
-

Post by OddN »

Sein start i dag. Etter en rolig frokost bar det inn på Jula på Gjøvik. Viskerne har nok sett bedre dager men ingen av bensinstasjonene jeg stoppet på i går hadde rette sorten. Jula hadde og når de var montert bar det videre langs Rv4. Motoren fikk kjørt seg i bakkene opp mot Lygnaseter som ligger på over 600 moh. Mye tredjegirskjøring i 60 og med et par strategiske pust i bakkene gikk det greit.

Nå kaffepause i Hønefoss før sjarmøretappen ned til kysten :-)
OddN
-
-

Post by OddN »

@ Sandvika storsenter.

Venter på kjerringa som kommer kjørende nedover med Touranen. Blir overnatting i Asker i natt.

Det var mer bakker enn jeg husket på turen mellom Gjøvik og Sandvika. Sist jeg kjørte der kjørte jeg motorsykkel så bakkene var nok ikke så vesentlige da. Har kjørt der en gang med VW buss tror jeg, men det var nok med en av 112i'ene... Merket ikke stigningene så godt da heller.

Men tredjegir, maks 70 og ladetrykk rundt 1,2 bar maks så gikk det greit.

Tenker jeg titter på kartet og finner en snaromvei nedover til Lier sånn at jeg unngår E18. Gamle Drammensvei var det vel noe som het...
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Min går så vidt over 80 på tredje, da vanligvis med 1,1 bar. Det foregår helt greit uten noe dramatikk, men jeg har ikke turteller så det vet jeg ikke. På langtur ligger jeg vanligvis på ca 80 på fjerde.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

OddN
-
-

Post by OddN »

Needforspace wrote:Min går så vidt over 80 på tredje, da vanligvis med 1,1 bar. Det foregår helt greit uten noe dramatikk, men jeg har ikke turteller så det vet jeg ikke. På langtur ligger jeg vanligvis på ca 80 på fjerde.
Kunne nok ha fått 80 og i tredje men syntes det var nok med 70. Stoler ikke helt på kalibreringen av turtelleren :-)
OddN
-
-

Post by OddN »

Da har jeg vært med på mitt første kaffetreff i Drammen. Og det blir definitivt ikke det siste. Trivelig gjeng og artig å få satt ansikter på alle forumnavnene. Husker nok ikke halvparten til neste gang :-)

Sitter nå på hotell i Sandvika ( ble ikke Asker likevel) spent på morgendagen og nyhuset.
Tur-Bo
-
-

Post by Tur-Bo »

Takk det samme Odd, det var hyggelig å få sett deg og bilen :-)
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Hyggelig å møte deg Odd, og hyggelig at du likte deg med galningene fra times byen :-)
(som ingen av oss kommer ifra eller bor i(foruten Klyster som droppet innom))
Og til info så booke inn siste helgen i april, se Teddy run på fjøsboka :-)
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Post Reply