OK, første ferietur unnagjort i Kakemonsteret.
Som kjent, var dieselforbruket høyt og ved fylling på nordovertur i Stor-Elvdal lå det på ubehagelige 1.51 liter pér mil.
Mens mor så en annen vei, hellte jeg innpå med noe dyserens for da var jeg så møkk lei nivået, at jeg ikke maktet la flaska med lurium ligge lengre. Småfyllte på "siste stasjon før Saltfjellet" noen noen dager senere og fant ut at det hadde gått ned til 1.43 igjen - nesten som da jeg fikk bilen
Men jeg tenkte som så at det fikk heller vente til tanken var bortimot tomkjørt og jeg da fikk målt & regna ut forbruket da.
Vi dro oppover primært for å feriere på hytta til far min, teste bilens egenskaper og kose oss. Alle tre mål inntatt og nedkjempet.
Sekundærmålet om å delta på Nordlandstreffet, eller som det nå heter så populært - the Arctic Busmeet. Det rakk vi jaggu også, på tross av diverse hendelser

Pakking av bil, skiltet falt av (offisiell versjon)

Første stopp, rasteplassen i Tangen kommune, Hædemarken. Sjekka at stropper til sykler og barnevognsunderstell satt fast og litt sånt som man i mitt firma kaller ti minutters teknisk hvil.
Oda Johanne fant fram til Vengs reol hos den lokale Mekonomen på Elverum, vi var innom for å se etter nakkekrage hun kunne ha på i stolen sin når hun skulle sove under kjøring. De hadde ingen for barn, så da gikk ferden videre til et landemerke med plass i ruteplanleggerne - sjølvaste Elgstua

Etter mat & drikke der, fór vi så - ikke som planlagt, over Trysil/østre vegakse nordover, selv om den er kortere - langs RV-3 i retning Tynset.

Stor-Elvdal har Statoil så da fyllte vi der.
Far slang noe lurium på dieseltanken fordi forbruket var svært høyt og dette var første fylling etter at bilen hadde vært på verksted og blitt "fiksa". Forbruket her lå på enorme 1.51 liter pér mil.
-Dét er noe å reise på langtur med ! Jeg utfordrer dere alle til å prøve det, ja

Midt på Rv-3 sto det to flaggstenger på hver sin side, vi skjønnte ikke hvorfor før vi var på søroverturen.
Det er en campingplass ned til høyre i bildet, og pga vegarbeide er skiltinga fjerna... Og da har de tatt affære og smelt opp to flaggstenger som skal "reklamere" med at "her er vi".
Et verkstedbesøk her, et verkstedbesøk der...
Vi kjørte så langt som til Selbu før vi sov, og dagen etter fikk vi etter en tid en lyd som vi ikke kunne kjenne igjen.
Metall mot metall, minte den meg mest på.

Ettersom vi allerede hadde kommet inn i Stjørdal kommune svippa vi innom Møller og her traff vi ham som Møllerkonsernet burde doble lønna til !
Makan til serviceinnstillt og trivelig kar trur jeg ikke det finnes i det konsernet.
Opp med bilen og av med bakhjula, myse litt og lyse litt. Så kom han fram til at det hadde vært noe som lå mot bremseskiva, en stein eller noe liknende som etterhvert hadde fallt av og bilen var good to go igjen.
-Han nevnte under samtalen vi hadde at jeg må forvente å bytte skiver og klosser bak, er jeg ekstra heldig kommer det som et moment under Mobilitetsgarantiservicen om etpar hundre mils tid. Så får jeg EU-godkjent bilen i etterkant og har den da for nesten 2.5 år framover. Han nevnte også at han syntes bilen så bedre ut under enn mange andre 2003-modeller han har sett, noe som gir grunn til bekymring for dere som skal handle biler framover
Og på den annen side - om Kakemonsteret er en bedre stellt utgave enn normalen, så bekymrer det noe - Tyskerbrakka var bedre for to-tre år tilbake enn det Kakemonsteret er idag.
Kakemonsteret skal understellsbehandles i høst, olje skal det selvsagt være.
Fra overnattingene er det ikke allverdens fotos, konemor tok dem og jeg driver og laster ned fra minnebrikkene hennes nå. Det kommer flere bilder, for å si det slik. Og jeg fikk også min trofaste sliter - Nokia 6110 Navigator med GPS kjøpt for snart 2.5 år sia - dyppa i kaffe så det er ikke alle bildene som ble med hjem
Men jeg berga de fleste og endte opp med en Nokia N97 Mini, og er da mektig imponert over at de fremdeles tilbyr GPS uten abonnement - så da kjøpte jeg selvfølgelig den. Man betaler bare for en vare én gang, at software i etterkant skal oppdateres er en helt annen sak men jeg mener det også bør være kostnadsfritt.
Jentungen på sin første Norgesferie, da må man ha Norgessmokk !
Vel oppe på Bjerka Camping (8-mannsrommene med dass & dusj anbefales, ellers blir det for vår del å bo i bilen only. De simplere hyttene er crap) så så vi egentlig ingen.

Ingen av disse var på treffet.

Så i mangel av folk, gikk vi og sparka i sølepyttene litt.
Men Far huska at han har nummeret til Jan & Annine så da var det å slenge ei melding for å fiske etter info. "Du er observert" var det utfyllende svaret jeg fikk
Men hva er vel en rusletur uten å se seg om !? Vi fant flyktningeleiren.

Jeg er langt fra den eneste med denna Space Awingen til Just Kampers, bare synd de ikke fikk produsert opp flere fortelt.
Selv mangler jeg ei gummilist som skal gå langsetter taket siden T4 mangler takrenne man ellers ville ha festa taket til, men den gummilista er ØKH vel informert om blir bestillt til høsten. (At jeg handler meg regnsensor asap er hun ikke informert om men det "finner hun vel ut", tenker jeg)
PAUSEUNDERHOLDNING - kopier fritt, print ut og sleng under vindusviskerne til folk som ser ut som de ikke er shabby
Merk at dette er et utkast som tok meg 2 sekunder å få istand, noe som sier sitt - jeg har ti datatomler.
Så, fortsettelsen av ferierapporten (og ja, tenk - det blir bare én ferierapport) med følgende :
Konemor sine bilder henta ut med en Canon 400D, med hhv 50 - 200 og 70 - 300-objektiver.

...og litt mitt sitt

ser ut som parkeringsskade, er sand fra grusveiene i Sulis.

Den gamle smeltehytta i Sulis.

Egentlig lurer jeg på hva som er bakom her.

Godt at nybilen ser ut som den er i bruk, da.

Det er en bråte grusveier i Sulis, og det er fremdeles sårt at jeg ikke fikk vært med ifjor da Nordlandstreffet var her oppe.
Nedlagte gruvefelt som de skulle ha kjøring til og fra, kraftutbygging osv.

På tross av flere kilometer med u-utforsket vei oppå dette platået,
måtte noen skryte på seg høydeskrekk og vi returnerte til Fauske hvor morsan nå bor (no more hytte i Tælemark).