Biltemadeler til T4a.
Biltemadeler til T4a.
Har en 93 Caravelle 2,4d som har ruslet 239.000km, skal bytte olje, oljefilter, luftfilter, dieselfilter og glødeplugger. Oljen blir Castrol high mileage, men er resten greit og få fra Biltema? Eller er det "dårlige" greier? Delene står ikke oppført der, men det som er til en 93 mod Transporter passer vel? Og er det så kronglete og bytte glødepluggene som det sies?
Re: Deler Biltema?
Nå er jeg kraftig farget etter både egne og andres dårlige erfaring med deler fra "Ikketema", så personlig ville jeg valgt å shoppe slikt hos Meca, Romnes eller Mekonomen.påtur wrote:Har en 93 Caravelle 2,4d som har ruslet 239.000km, skal bytte olje, oljefilter, luftfilter, dieselfilter og glødeplugger. Oljen blir Castrol high mileage, men er resten greit og få fra Biltema? Eller er det "dårlige" greier? Delene står ikke oppført der, men det som er til en 93 mod Transporter passer vel? Og er det så kronglete og bytte glødepluggene som det sies?
Når du først spanderer en god olje på bilen, er det ikke da like greit å kjøpe det andre i brukbar kvalitet?
Glødepluggene til "Ikketema" har fått mye pepper på flere ulike nettforum, og den jobben er vel unødvendig å ta oftere enn nødvendig?
Glødepluggene går greit å skifte med litt tålmodighet, riktig verktøy og en dose bannskap.
Jeg mener at når det gjelder Biltema så må man prøve seg frem. Jeg har en Mercedes 220 diesel i båten, som jeg etter hvert har fått et ganske godt forhold til. Jeg har prøvd alt Biltema har av deler til den, og funnet ut hva som ikke holder mål og hva som holder mål. Jeg har gjerne kjøpt originaldeler hos Mercedes og Biltema-deler samtidig, og sammenlignet.
Min konklusjon er at Biltema har en del deler som de er overlegne på når det gjelder pris, og identisk i kvalitet/funksjon. Men de har også en del deler som er fullstendig ubrukelige. Det verste eksempelet på det var termostaten, som skulle være 87 grader, akkurat etter boka, mens motoren var rundt 100 grader. Med original termostat likte motoren seg meget bedre.
Når det gjelder olje- og dieselfilter til denne motoren kjøper jeg gjerne Biltema, siden de ser mer eller mindre like ut begge deler. Luftfilter og glødeplugger kjøper jeg på en lokal sjappe, motorpakninger hos Mekonomen osv. Etter hvert lærer en seg hvor en finner gode deler til en rimelig penge.
Dette er bare min erfaring med Biltema, og hvorvidt tilsvarende deler er gode eller dårlige til Caravelle/Transporter er vanskelig å si.
Min konklusjon er at Biltema har en del deler som de er overlegne på når det gjelder pris, og identisk i kvalitet/funksjon. Men de har også en del deler som er fullstendig ubrukelige. Det verste eksempelet på det var termostaten, som skulle være 87 grader, akkurat etter boka, mens motoren var rundt 100 grader. Med original termostat likte motoren seg meget bedre.
Når det gjelder olje- og dieselfilter til denne motoren kjøper jeg gjerne Biltema, siden de ser mer eller mindre like ut begge deler. Luftfilter og glødeplugger kjøper jeg på en lokal sjappe, motorpakninger hos Mekonomen osv. Etter hvert lærer en seg hvor en finner gode deler til en rimelig penge.
Dette er bare min erfaring med Biltema, og hvorvidt tilsvarende deler er gode eller dårlige til Caravelle/Transporter er vanskelig å si.
Her er jeg totalt uenig med deg.Muffe wrote:Når det gjelder olje- og dieselfilter til denne motoren kjøper jeg gjerne Biltema, siden de ser mer eller mindre like ut begge deler.
Og hvor godt et olje- eller dieselfilter virkelig filtrerer, gidder jeg ikke fundere på for noen ekstra tiere, som et Bosch- eller Mann-filter koster kontra "Ikketema"-filteret.
På den motoren jeg her snakker om, så er det innsatsfilter, dvs. nokså ulikt fra "vanlige" (moderne) oljefilter. Dvs. ingen ventiler eller annet dill, uansett merke. Men som jeg poengterte, dette er sannsynligvis forskjellig fra motor til motor.
Ellers er jeg ikke bekymret for dieselfilteret heller. Har tre filtre i serie, og motorens dieselfilter er det siste. Har liten tro på at denne filtrerer bort så veldig mye mer...
Poenget med det forrige innlegget mitt var at NOEN deler kan man mer enn gjerne kjøpe på Biltema, og NOEN deler må an holde seg unna for enhver pris. Men hvilke er det vanskelig å vite før en har prøvd.
Ellers er jeg ikke bekymret for dieselfilteret heller. Har tre filtre i serie, og motorens dieselfilter er det siste. Har liten tro på at denne filtrerer bort så veldig mye mer...
Poenget med det forrige innlegget mitt var at NOEN deler kan man mer enn gjerne kjøpe på Biltema, og NOEN deler må an holde seg unna for enhver pris. Men hvilke er det vanskelig å vite før en har prøvd.
-
Mike Sierra
- -

- Car: t5
Er du usikker så kjøp orginalt, det er bare peanøtt penger å spare alikevell, og da skulle du være sikret.påtur wrote:Har en 93 Caravelle 2,4d som har ruslet 239.000km, skal bytte olje, oljefilter, luftfilter, dieselfilter og glødeplugger. Oljen blir Castrol high mileage, men er resten greit og få fra Biltema? Eller er det "dårlige" greier? Delene står ikke oppført der, men det som er til en 93 mod Transporter passer vel? Og er det så kronglete og bytte glødepluggene som det sies?
Har sett en gammel test hvor filtrene ble åpnet og selve filter duken sjekket, det var stor forskjell, men det begynner å bli mange år siden. Men en skal huske at VW lager ikke egne filtre, de kjøper fra en filterprodusent.
Jeg personlig kjøper filter fra www.kcl.no og bytter olje og filter hver vår og høst. Bruker vanlig 10W-40 på sommeren og syntetisk 5W-50 på vinteren. Har aldri hatt motor problemer.
Luft og dieselfiltre byttes etter behov, dvs ca hver 2-3 år.
PS :!: bruk ALDRI et oljefilter som ikke har mutter i enden, du kommer til å slite inni H..... med å få det ut igjen.
MS
Skrotnisse
Skrotnisse
Da er vi helt enige!Muffe wrote: Poenget med det forrige innlegget mitt var at NOEN deler kan man mer enn gjerne kjøpe på Biltema, og NOEN deler må an holde seg unna for enhver pris. Men hvilke er det vanskelig å vite før en har prøvd.
Men deler som er knotete å skifte og viktige for driftsikkerheten, handler ikke JEG på "Ikketema".
Jeg fikk en handleliste til Biltema fra min bror rett før ferien i fjor, og etter plukking av denne gikk jeg rundt i en time for selv å evt. shoppe noe.
Negativt resultat! Det eneste brukbare jeg så der inne, var ei av kassadamene!
VW kjøper stort sett sine filtre fra Mann, som lager disse etter VW's spesifikasjoner.Mike Sierra wrote:Men en skal huske at VW lager ikke egne filtre, de kjøper fra en filterprodusent.
Andre produsenter kan også vinne anbudsrundene, men som sagt lages de alltid etter fabrikkens krav.
Mekonomen leverer Mann filtre, Meca leverer Bosch. Begge disse har vanligvis en ventil som holder 0,12 bar (vanligvis) trykk når motoren stoppes. En får da raskere opp oljetrykket, selv om det er mikroskopisk tid det er snakk om. Og originale VW-filtre har alltid denne.
(Edit:Korrigert feil quoting.
Last edited by VWegard on 09 Jun 2007, 20:21, edited 1 time in total.
Da er deler innkjøpt, det ble Mekonomen. 8 liter Castrol Gtx high mileage, oljefilter, luftfilter, dieselfilter og noe solskydd kom på 797,-
Da skal det sies at vi har rabattavtale gjennom jobben.
Må stille et spørsmål til, er det normalt og gløde i 8-10 sekunder i den varmen som er nå? Starter som et skudd på første slaget, når den har glødet ferdig. Hva kan eventuelt dette være?
Må stille et spørsmål til, er det normalt og gløde i 8-10 sekunder i den varmen som er nå? Starter som et skudd på første slaget, når den har glødet ferdig. Hva kan eventuelt dette være?
-
Tom Bringsvor
- -

- Car: T5, 2007, TDI, Lang
I instruksjonboken til min 2,5 tdi, 2000 modell, står det at man ikke trenger å gløde når utetemperaturen er over +5 gr.C.påtur wrote:Da er deler innkjøpt, det ble Mekonomen. 8 liter Castrol Gtx high mileage, oljefilter, luftfilter, dieselfilter og noe solskydd kom på 797,-![]()
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Er du blandt de som svinger til høyre når navigasjonen sier du skal og det ikke finnes annet enn skau der???Tom Bringsvor wrote:I instruksjonboken til min 2,5 tdi, 2000 modell, står det at man ikke trenger å gløde når utetemperaturen er over +5 gr.C.påtur wrote:Da er deler innkjøpt, det ble Mekonomen. 8 liter Castrol Gtx high mileage, oljefilter, luftfilter, dieselfilter og noe solskydd kom på 797,-![]()
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Re: Biltemadeler til T4a.
Når det gjelder olje til bil. IKKE KJØP BILTEMA! Olja blir ofte for tykk om vinteren og mister noe av kjøleeffekten om sommeren.påtur wrote:Har en 93 Caravelle 2,4d som har ruslet 239.000km, skal bytte olje, oljefilter, luftfilter, dieselfilter og glødeplugger. Oljen blir Castrol high mileage, men er resten greit og få fra Biltema? Eller er det "dårlige" greier? Delene står ikke oppført der, men det som er til en 93 mod Transporter passer vel? Og er det så kronglete og bytte glødepluggene som det sies?
Men filtrene der har fungert bra for meg. Niks problemer med dieselfiltret jeg kjøpte for en stund tilbake. Glødepluggene ville jeg nok kjøpt hos mekonomen eller lignende.
-
Stein
- -

- Car: T5 2,5TDi 2008
- Phone: 99497790
Jeg har faktisk kjøpt deler på Biltema, det må jeg innrømme. Men det var rustfrie skruer til å montere skvettlapper fremme og bak på Caravellen. Tror ikke jeg ville ha satset liv og helse for TDi en på jallavare....
S
S
Stein Larsen
Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT
TIguan 2013 Bluemotion TDi
Det skal de ha: De er rå på rustfrie skruer, mutre og gjengestenger etc.Stein wrote:Jeg har faktisk kjøpt deler på Biltema, det må jeg innrømme. Men det var rustfrie skruer til å montere skvettlapper fremme og bak på Caravellen. Tror ikke jeg ville ha satset liv og helse for TDi en på jallavare....
S
Jeg betviler at noen kan konkurrere med "Ikketema's" priser, og kvaliteten er ok.
Re: Biltemadeler til T4a.
Dette har jeg egentlig litt problemer med å gå med på. Kan være med på at når det gjelder motorer med ekstremt høy belastning kan det være forskjeller på olje, men for normalt tli hardt kjøremønster....
Og at Biltema olje er så mye dårligere en Felleskjøpet, Statoil, Esso osv har jeg ikke klart å finne dokumentert noen plass. Selvfølgelig forutsetter jeg at man sammenligner oljer med samme spesifikasjon.
Og at Biltema olje er så mye dårligere en Felleskjøpet, Statoil, Esso osv har jeg ikke klart å finne dokumentert noen plass. Selvfølgelig forutsetter jeg at man sammenligner oljer med samme spesifikasjon.
BusMan wrote:Når det gjelder olje til bil. IKKE KJØP BILTEMA! Olja blir ofte for tykk om vinteren og mister noe av kjøleeffekten om sommeren.
Men filtrene der har fungert bra for meg. Niks problemer med dieselfiltret jeg kjøpte for en stund tilbake. Glødepluggene ville jeg nok kjøpt hos mekonomen eller lignende.
-
Stein
- -

- Car: T5 2,5TDi 2008
- Phone: 99497790
Jeg prøvde på pur nysgjerrighet å bytte olje på Mitsu Galanten fra Magnatec(Castrol) til "Ikke-tema" sin helsyntetiske. Du snakker, jeg har aldri hørt så mye ventilkakking fra noen bil noen sinne!
Var ikke brukbart. Ble ikke bedre i det hele tatt. Lot bilen gå seg opp mot normaltemp, men ikke bedre. prøvde å fylle litt ekstra på toppen, men ingen endring. Tappet av, og tok oljeskiftet en gang til. Denne gangen med Castrol olje og filter fra Mekonomen. Ingen tikking!
Og oljen fra Biter-av-tema endte opp i "skvetten-"mottaket på det lokale mottaket.
Fordelen var at jeg fikk flushet motoren noe, men likevel!
Var ikke brukbart. Ble ikke bedre i det hele tatt. Lot bilen gå seg opp mot normaltemp, men ikke bedre. prøvde å fylle litt ekstra på toppen, men ingen endring. Tappet av, og tok oljeskiftet en gang til. Denne gangen med Castrol olje og filter fra Mekonomen. Ingen tikking!
Og oljen fra Biter-av-tema endte opp i "skvetten-"mottaket på det lokale mottaket.
Fordelen var at jeg fikk flushet motoren noe, men likevel!
Stein Larsen
Må jo bare akseptere at du har andre erfaringer en meg. Jeg har brukt olje fra Biltema på begge mine biler, som egentlig er kjørt så langt at de burde ha ulyder...
Når 'vellen er inne på verksted får den "fin olje", når jeg bytter får den fra Biltema. Merker ingen trille
Har og fått høre at Biltema olje er levert av Statoil, men dette er det jo ingen som kan bekrefte.
Når 'vellen er inne på verksted får den "fin olje", når jeg bytter får den fra Biltema. Merker ingen trille
Har og fått høre at Biltema olje er levert av Statoil, men dette er det jo ingen som kan bekrefte.
Problemet er at det varierer hvem som produserer delene for Biltema. Gjør du en god erfaring (eller baserer deg på andres gode erfaring) vet du aldri om det er det samme du kjøper neste gang du skal handle. De bytter underleverandører over tid og du kan aldri stole på at det er det samme i esken fra gang til gang.
Ståle Bekkelien
Eks: 2000 mod. Caravelle TDI Syncro, Buss nr 5, 1995 mod. Caravelle 2.4 Syncro, Buss nr 1.
Eks: 2000 mod. Caravelle TDI Syncro, Buss nr 5, 1995 mod. Caravelle 2.4 Syncro, Buss nr 1.
-
Tom Bringsvor
- -

- Car: T5, 2007, TDI, Lang
"Ikke kjøp en dritt fra merkeforhandler" "det er så dyrt"
Til slutt får du kanskje bare deler fra ikketema som egentlig ingen vil ha.
Merkeforhandler bestiller deler til sine produserte biler fra underleverandører som har den kvaliteten som de har bestemt kvaliteten på.
Hva skal du gjøre om merkeforhandler ikke er tilstede, kjøpe det som er billig fra ikketema og andre som i grunnen ikke funker på sikt.
Når i h.... sparer du penger, kjøpe noe som er billig som holder så det holder eller kjøpe det det koster for at det holder en stund lenger.
Får du kjøpt CRC 565 eller WD 40 på ikketema, nei, de har "sine egne produkter, som er ment å konkurrere ut de gode gamle produsenter for egen vinning.
Det kan hende at ikketema og andre leverer produkter som "holder mål" men hvilke krav stiller du?.
Hva pokker er vindusspylervæske, vann med ett eller annet i, eller, kjøp det billigste og mat på, drit i merkeforhandlere, eller ?
De er kjekke å ha når problemet, som ingen andre kan hjelpe med, oppstår.
Helt greit at det testes med f-eks. oljer, som Castrol, Statoil,Valvoline,Kendall og alle de andre kjente merkene, merkeforhandler produserer selvfølgelig ikke alt selv, men kjøper kunnskap og produkter hos de gode produsentene vi alle vil ha.
Bruker ikke noe særlig tid på ikketema og tilsvarende, tar for for f... service på merkeverksted pga. 3-4 årsaker, kvalitet og garanti på jobben, ikke innehar kunnskap selv, gidder ikke å skru selv, hakke tid......
"Det var da f... til utbrudd" ja det stemmer, nei jeg jobber ikke innenfor VW systemet, men har skjønt at jeg trenger dem.
Til slutt får du kanskje bare deler fra ikketema som egentlig ingen vil ha.
Merkeforhandler bestiller deler til sine produserte biler fra underleverandører som har den kvaliteten som de har bestemt kvaliteten på.
Hva skal du gjøre om merkeforhandler ikke er tilstede, kjøpe det som er billig fra ikketema og andre som i grunnen ikke funker på sikt.
Når i h.... sparer du penger, kjøpe noe som er billig som holder så det holder eller kjøpe det det koster for at det holder en stund lenger.
Får du kjøpt CRC 565 eller WD 40 på ikketema, nei, de har "sine egne produkter, som er ment å konkurrere ut de gode gamle produsenter for egen vinning.
Det kan hende at ikketema og andre leverer produkter som "holder mål" men hvilke krav stiller du?.
Hva pokker er vindusspylervæske, vann med ett eller annet i, eller, kjøp det billigste og mat på, drit i merkeforhandlere, eller ?
De er kjekke å ha når problemet, som ingen andre kan hjelpe med, oppstår.
Helt greit at det testes med f-eks. oljer, som Castrol, Statoil,Valvoline,Kendall og alle de andre kjente merkene, merkeforhandler produserer selvfølgelig ikke alt selv, men kjøper kunnskap og produkter hos de gode produsentene vi alle vil ha.
Bruker ikke noe særlig tid på ikketema og tilsvarende, tar for for f... service på merkeverksted pga. 3-4 årsaker, kvalitet og garanti på jobben, ikke innehar kunnskap selv, gidder ikke å skru selv, hakke tid......
"Det var da f... til utbrudd" ja det stemmer, nei jeg jobber ikke innenfor VW systemet, men har skjønt at jeg trenger dem.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
-
kodvaag
- -

- Car: 2009 Transporter 174 4-motion
- Phone: 48869416
VW krsand:
Brukte Mobil1 - ingen problemer
Byttet til:
Shell - motorene begynte å tikke
Statoil - tikking fortsatt og de begynte å forbruke olje.
Dette er noe jeg er blitt fortalt av en bekjent som er bilmekaniker der.
Brukte Mobil1 - ingen problemer
Byttet til:
Shell - motorene begynte å tikke
Statoil - tikking fortsatt og de begynte å forbruke olje.
Dette er noe jeg er blitt fortalt av en bekjent som er bilmekaniker der.
09 Transporter 174TDI 4motion...ha det...
16 Transporter 150TDI 4Motion...hei...
08 Sprinter Rimor Superbrig 749 4,6t
98 E 290t Turbodiesel
x: 03 MV 151 TDI, 03 Mv Syncro, 03 Mv, 91 & 98 2,4D, 00 & 01 88TDI
16 Transporter 150TDI 4Motion...hei...
08 Sprinter Rimor Superbrig 749 4,6t
98 E 290t Turbodiesel
x: 03 MV 151 TDI, 03 Mv Syncro, 03 Mv, 91 & 98 2,4D, 00 & 01 88TDI
tråden vart etter min meining ødelagt litt oppiher av ein inlegg eg tykkjer kunne vore tona ein del ned..........
Det kan for f... hende at nokon av oss stakkars j....r her inne f... ikkje har råd til å handle f....originaldeler eller sette bilen på merkeverksted.
Det kan for f... hende at nokon av oss stakkars j....r her inne f... ikkje har råd til å handle f....originaldeler eller sette bilen på merkeverksted.
Biler: høg byttefrekvens på bil eg?
Siste år:
95 modell Vw transporter...
90 modell Subarusyncro "Krøvel Velle" Frå Velle i ValleVoll solgt
94 modell Vw Caravelle 2,4 D "Monar"
90 modell Caravelle C "Gunnar"
Siste år:
95 modell Vw transporter...
90 modell Subarusyncro "Krøvel Velle" Frå Velle i ValleVoll solgt
94 modell Vw Caravelle 2,4 D "Monar"
90 modell Caravelle C "Gunnar"
Jeg har brukt biltemadeler i mange år,og synes kvaliteten er langt på høyde med det beste i utlandet,tatt pris i betraktning.Har aldri fått noen problemer med delene fra biltema.Har kjørt deres olje på alle mine biler,og aldri fått motorproblemer pga det.Har biltema olje på vellen og,både på gir,motor og kardang.Går fint det og.
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.
For tiden uten VW buss, men....
For tiden uten VW buss, men....
-
extremracing.net
- -

- Car: Caravelle 2,5TDI Audi 80Gl 1973
- Phone: 97580778