turbon kutta ut for så og virke igjen plutselig????
turbon kutta ut for så og virke igjen plutselig????
jeg kjørte fra beitostølen i dag og i en motbakke kutta turbon og bilen gikk som omtrent som den gamle 2,4 dieselen opp bakken - resten av turen likedan! etter et ærend i oslo startet vi og da var turboen der igjen hmmmmmm hva i all verden kommer det av???
riktignok var bilen tom for strøm og vi startet den i nedoverbakke fra hytta (hadde brukt webastoen for mye hehe) kan det ha no påvirking med hjernen???? restarting e.l???
riktignok var bilen tom for strøm og vi startet den i nedoverbakke fra hytta (hadde brukt webastoen for mye hehe) kan det ha no påvirking med hjernen???? restarting e.l???
prosjekt multivan
viewtopic.php?f=56&t=30708
øøøøø hvordan sjekke den???? og turbon er ikke den ganske manuell med kun vakum som styrer???
prosjekt multivan
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
ja den er chippa men gått som en drøm hele tiden
den har gått normalt nå siden det..... det var bare en gang og vips borte.......... det gjaldt visst bare å starte den på nytt etter å trilla i gang
men om den er chippa har det noen betydning???
den har gått normalt nå siden det..... det var bare en gang og vips borte.......... det gjaldt visst bare å starte den på nytt etter å trilla i gang
men om den er chippa har det noen betydning???
prosjekt multivan
-
Der Postmeister
- -

Ja, for du gir motorstyreenheten feil signaler med chipping og det kan da i noen tilfeller gjøre at bilen går i nøddrift, ett fast ,kall det redningsprogram, programmert mønster med variabler som gjør at du iallefall kan kjøre til verksted. Normalt så fungerer bilen ok hvis du starter og stopper den, såsant det ikke virkelig er en permanent feil da.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
så med chiptrimming kan man altså forvente seg at den oppfører seg slik en gang i blant??? / sjelden gang???
flere bakdeler med chip da???
trodde og kjentes ut som det var slik bilen burde blitt levert orginal - ble MYE bedre på de fleste turtallsområder og går virkelig på dreimomentet
flere bakdeler med chip da???
trodde og kjentes ut som det var slik bilen burde blitt levert orginal - ble MYE bedre på de fleste turtallsområder og går virkelig på dreimomentet
prosjekt multivan
-
Der Postmeister
- -

vil det si at den kan gå i forskjellige "moduser"
eller er det enten eller???
syntes den mangler litt piff etter detta - kansje bare innbilling -
turbon er vertfall i gang igjen.....
eller er det enten eller???
syntes den mangler litt piff etter detta - kansje bare innbilling -
turbon er vertfall i gang igjen.....
prosjekt multivan
-
Der Postmeister
- -

teskje heter chippen det?????
fint at ikke alle er proff på vag for da hadde det vært fullt av gamle stygge brødbokser overalt
kan jo hende at chippen og andre ting med elektronikken gjør at bilen ikke er 100% opptimal siden den går i nødmodus osv osv - ikke vet jeg
har skrudd mye bil men chip og elektronikk vet jeg lite om
fint at ikke alle er proff på vag for da hadde det vært fullt av gamle stygge brødbokser overalt
kan jo hende at chippen og andre ting med elektronikken gjør at bilen ikke er 100% opptimal siden den går i nødmodus osv osv - ikke vet jeg
har skrudd mye bil men chip og elektronikk vet jeg lite om
prosjekt multivan
-
Torle
- -

- Car: T4 2002
- Phone: 90994928
..hm for og villede litt så vil jeg gjerne bidra med et innspill, er ikke nødvendigvis at problemet ligger på chip siden, men hvis du har lekasje på slangen som styrer wastgaten på turboen så kan en ved langvarig for høyt ladetrykk gå i nød modus...
Med enkle ord sjekk alle små 5mm "styre" slanger rund turboen!
Har du tilgang til diagnose verktøy (VagCom) så kan du sjekke ut om ladetrykket til tider ligger for høyt, kjør bilen opp en bakke og ta en logg/se på at trykke bygger seg opp og at det holder seg høyt mens belastningen er konstant. Selv med chip skal du ikke lade noe mere enn 2.10 bar absolutt trykk. Får du høyere trykk så kan problemet være råtne slanger.
Med enkle ord sjekk alle små 5mm "styre" slanger rund turboen!
Har du tilgang til diagnose verktøy (VagCom) så kan du sjekke ut om ladetrykket til tider ligger for høyt, kjør bilen opp en bakke og ta en logg/se på at trykke bygger seg opp og at det holder seg høyt mens belastningen er konstant. Selv med chip skal du ikke lade noe mere enn 2.10 bar absolutt trykk. Får du høyere trykk så kan problemet være råtne slanger.
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
Eks Multivan 2002 TDI 102
thank you det var utfyllende og med sleiv og det trenger jeg
skal gå over slanger og ting og tang - skjønner det er noen som ikke tåler uorginale ting eller chip osv men jaggu går bilen penere og bedre og ikke minst billigere så for meg er chipp et must
skal gå over slanger og ting og tang - skjønner det er noen som ikke tåler uorginale ting eller chip osv men jaggu går bilen penere og bedre og ikke minst billigere så for meg er chipp et must
prosjekt multivan