vannpumpe tømmer batteri

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Øystein
-
-
Car: T3 85 JX ukjent camper

vannpumpe tømmer batteri

Post by Øystein »

Hei.

Har hatt problemer med at bilen (1985, 1,6td) tapper seg for batteri over natta i det siste.

For noen dager siden la jeg merke til en el-pumpelyd som summa etter at jeg stoppa bilen. Har ikke hørt dette før. Regner med at pumpa (bildet) skal pumpe kjølevanet til radiatoren etter stopp hvis motoren er for varm. Når jeg kom bort til bilen på ettermiddagen dagen etter ca 18 timer etter gikk pumpa fremdeles. (bilen var temelig kald) :shock: Tok en titt i motorrommet og fant en avrusta ledning (rød snurr på bildet) som kommer fra + polen på batteriet. Ser ut som den satt på et rele til høyre for pumpa. (bildet).

Image

Noen som vet om dette har noe med vannpumpa å gjøre? Eventuelt hva releet er til og hva jeg kan gjøre med pumpa?

Ps. Er det forresten normalt at man må ruse motoren litt før den begynner å lade? Når jeg ruser litt etter at jeg har starta, får jeg plutselig litt sterkere kjørelys. Når jeg slipper gassen igjen, blir lysa bittelitt svakere, men holder seg sterkere enn før jeg rusa. Tolker dette som at den ikke lader før den får et lite "spark".

Venter i spenning. :D

Øystein
Totto
-
-
Car: t4 Dehler Maxivan GL

Post by Totto »

Min (1,9 aaz) må også ha et lite puff for å begynne å lade. Er visst ganske normalt på dieselbiler.
{;-)
Totto
Gjørtler Totto Eide

91 mod t4 Dehler Maxivan GL
91 mod Reimo syncro camper AEF "Felicia gazole"
88 mod bensinsyncro "Essence" til R4i-syncro-camper prosjekt
(1963 Hillman Imp)
solrikioo
-
-
Car: Skoda Octavia 2014

Post by solrikioo »

Sånn er T4en min også.
Even
-
-
Phone: 95011694

Post by Even »

Vanlig det med lysa når du starter.Likt på golfen min og.Det med den pumpa så noe hjemmespikra ut...Kan være den ikke virka som den skulle den pumpa.å di har kobla opp noe ekstra.Har egentlig ikke peiling men...
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Da er det ikke verdt å svare heller vet du! :wink:

Det der er vel ei sirkulasjonspumpe for vannet. Du finner de på T4 og.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Post by Stein »

ble vel montert slike pumper på biler med vannvarmer fra DEFA eller ADAX. Fikk sirkulert vannet mens 220V sto i. Hadde en tilnærmet lik pumpe i en skrOpel Omega som jeg hadde.
Trur nok at det er riktig å få reparert/fikset dette. Kan i allefall ikke ha den til å gå hele tiden!

S
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
Der Postmeister
-
-

Klemmene på slangen og festet er orginaldeler, så jeg vil banne på at dette er fabrikkmontert.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
vwcoach
-
-
Car: 3 stk. T3'er
Phone: 958 30 024

Post by vwcoach »

Dette er sirkulasjonspumpa for kjøleveska. Den har som oppgave å drive vannet raskere gjennom systemet (fram til radiator til avkjøling). Det er helt normalt at den går en stund etter at motoren er skrudd av, men ikke 18 timer akkurat. Min går å surrer i en god stund etter at motoren er skrudd av. Hvor mye strøm denne suger veit jeg ikke, men iog med den tapper batteriet ditt så bruker den noe mye, eller at batteriet ditt begynner å bli dårlig??
Roar Indsetviken
VWbus Drammen

1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)

mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
vwcoach
-
-

Re: vannpumpe tømmer batteri

Post by vwcoach »

Øystein wrote:Hei.

Ps. Er det forresten normalt at man må ruse motoren litt før den begynner å lade? Når jeg ruser litt etter at jeg har starta, får jeg plutselig litt sterkere kjørelys. Når jeg slipper gassen igjen, blir lysa bittelitt svakere, men holder seg sterkere enn før jeg rusa. Tolker dette som at den ikke lader før den får et lite "spark".

Venter i spenning. :D

Øystein
Jeg og får bedre lys etter en liten rusing, eller etter å ha kjørt noen meter på litt turtall. Jeg tror det kan ha noe med spenningsregulatoren på dynamoen å gjøre. (børster og kobberring rundt aksel mot mørster)
Etter jeg bytta spenningsregulatoren (børstene) så blei det litt bedre, men må forsatt ha litt høyt turtall for å få "normal" styrke på lysa
Roar Indsetviken
VWbus Drammen

mail:
vwbus.drammen@gmail.com
ErlingR

Post by ErlingR »

Eg er uenig med siste taler. Den pumper vann gjennom oljekjøleren. Eg fjernet hele pumpen på min bil pga lekasje etter å ha snakket med VW forhandleren om funksjonen til pumpen. Men eg husker ikkje helt kordan dette virket, så eg tror eg gir meg her.

(Tror den skulle starte når et eller annet blir for varmt,
eller skulle sirkulere vann i motoren etter den var stoppet hvis motoren var veldig varm? noe den skjelden ble i vårt klima)
Erling R. 97 Polo 1,9d, ex 86 Caravelle 1,6td, ex 61 boble
ErlingR

Post by ErlingR »

I min tyske rep.håndbok for VWbus fant eg et avsnitt om pumpen.
Fritt oversatt etter beste evne: Pumpen starter når motoren stoppes hvis kjølevannstemperaturen er over 107gr. og holder kjølemiddelet i bevegelse. Dadurch wird ein Hitzestau vermieden. Pumpen går når selvstarteren går for ikkje å bli ødelagt fordi den blir stående for lenge i ro, f.eks. om vinteren.
Erling R. 97 Polo 1,9d, ex 86 Caravelle 1,6td, ex 61 boble
vwcoach
-
-

Post by vwcoach »

ErlingR wrote:I min tyske rep.håndbok for VWbus fant eg et avsnitt om pumpen.
Fritt oversatt etter beste evne: Pumpen starter når motoren stoppes hvis kjølevannstemperaturen er over 107gr. og holder kjølemiddelet i bevegelse. Dadurch wird ein Hitzestau vermieden. Pumpen går når selvstarteren går for ikkje å bli ødelagt fordi den blir stående for lenge i ro, f.eks. om vinteren.
Det var det jeg mente og trodde :D
Roar Indsetviken
VWbus Drammen

mail:
vwbus.drammen@gmail.com
Øystein
-
-

Post by Øystein »

Mange takk for svar!

Regna med at det var en sirkulasjonspumpe.. Noen som vet hvordan pumpa blir styrt? Regner med at det er enten en termostat eller en slags styringsenhet eller rele som er ødelagt siden den går etter at motoren er kald.

Bilen er campinginreda fra et lite firma med diverse kreative, en smule jalla løsninger så det kan godt hende at releet som har mista en ledning, er til et eller annet jeg ikke har oppdaga enda og jeg kan ikke se at ledningene går til pumpa (de forsvinner inn i en strømpe) Men det er jo litt pussig at det skjer samtidig...
Der Postmeister
-
-

Kjøp deg rephåndbok for Diesel med strømskjema i. Da får du kanskje den infoen du trenger, pluss at det er mye lettere for deg å holde liv i bilen.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Øystein
-
-

Post by Øystein »

Hvor får jeg tak i rephåndbok til diesel? Har ikke hatt den der jeg har titta.. thorshov og biltema..
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Øystein wrote:Hvor får jeg tak i rephåndbok til diesel? Har ikke hatt den der jeg har titta.. thorshov og biltema..
Du kan jo gå til ekspertene på slikt. :wink:
http://www.automobilia.no/
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

Øystein wrote:Mange takk for svar!

Regna med at det var en sirkulasjonspumpe.. Noen som vet hvordan pumpa blir styrt? Regner med at det er enten en termostat eller en slags styringsenhet eller rele som er ødelagt siden den går etter at motoren er kald.

Bilen er campinginreda fra et lite firma med diverse kreative, en smule jalla løsninger så det kan godt hende at releet som har mista en ledning, er til et eller annet jeg ikke har oppdaga enda og jeg kan ikke se at ledningene går til pumpa (de forsvinner inn i en strømpe) Men det er jo litt pussig at det skjer samtidig...
sirkulasjonspumpa er koblet opp mot releet til venstre i blackboxen i motorrommet... det andre kjafset som du viste bilde av kan du fjerne..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
ole81
Phone: 91638191

Post by ole81 »

Hadde samme problemet på min,at den tappet seg for strøm da sirkulasjonspumpa gikk hele tiden,prøv å dra av stikket på den ene temp giveren som står på flensen ved bakkant dieselpumpe etter at du har stoppet bilen og pumpa fortsatt går,hvis sirk pumpe stopper når du drar av stikket er det sannsyneligvis feil med temp giveren,det var det som var feil med min :)
1989 syncro doka 1,9 td aaz

1986 vw joker westfalia 2,1 dj
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

I desperasjon koblet jeg av pumpa pga flat batteri. snakket med Møller om problemet og fikk beskjed om en termostat som må byttes. Denne termostaten skulle være i en gruppe med stykker.
Han nevnte noen farger som jeg ikke husker.
Didrik
-
-
Car: 2016 Transporter 2,0 tdi 4-motion
Phone: 92081718

Post by Didrik »

Har også problemer med ei sirkulasjonspumpe på min T4 92.mod. I tillegg er tempmåleren noe ustabil. Viftene er jeg også noe usikker på.
Vurderer å skifte følere, givere og termostat. Er det noen som har greie på dette og eventuellt tegninger?
Post Reply