Har jeg klart det nå?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Espen
-
-
Phone: 95216652

Har jeg klart det nå?

Post by Espen »

Jeg må jo si jeg i motsetning til mange andre har vært veldig godt fornøyd med 1,6TD motorens driftsikkerhet og alt det der...

Men så måtte jo dagen komme... Kjørte til jobb i dag, motoren ble veldig varm, jeg la jo selvfølgelig merke til det, men det er ikke lange turen, så jeg sjekket litt men det virket greit. Kjørte hjem igjen senere, og da skjedde det samme, la merke til at det var litt lite kjølevæske, så jeg fylte opp litt... og det hele virket som det var greit. Lampa sluttet å blinke... og det var det, tenkte jeg... Men etter en liten stund begynte den å blinke igjen, og jeg stoppet... Og det sto røyk ut av motoren, og det roet seg ikke på en stund... luktet ikke bra heller... Når den hadde stått en stund prøvde jeg å starte, sånn at jeg fikk snudd bilen så jeg kunne få tauet den hjem, men den viste ikke tegn til å starte...

...motorhavari? Eller kanskje bare noe feil... Skal jeg gå på jakt etter 1,9TD motor med en gang... Eller gå optimistisk på prosjektet 112i? Er litt redd for at motoren er død jeg nå, sånn egentlig...

Uansett, jeg er forbredt på det værste...
Espen

Bjørnar
-
-
Car: Div type 2

Post by Bjørnar »

hvis du skal beholde den motoren du har så kan du jo starte med å kjøpe deg et topp-pakningsett m. bolter! Virker som om det er din tur nå... :oops: Hvit røyk er vel bare en ting det kan være det eller tar jeg feil gutter?

Jeg ville satset på 1,9 td fremfor 112i, men det er vel en smaks-sak!
Jørre
-
-
Car: T4 Transporter Syncro,
Phone: nittisøttentolvti

Post by Jørre »

Kan jo bare være en gummislange som er gåen....det skjedde på min...blinket som bare det....gikk tom for vann og røykla hele området....men det var jo bare vanndamp da....byttet slangen og fylte på igjen, og kjørte hjem.....man må jo håpe på det meste....lykke til.
T5 4 Motion 07
T4 Transporter Syncro 03, lang utg
T4 Transporter Syncro 03, kort utg selges, reg som personbil.
T4 2001 med T5 Multivan Highline-seter, solgt, se link :)
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=56&t=10504

Jørn
Espen
-
-

Post by Espen »

Var nok neppe vanndamp, for å si det sånn... og det er fortsatt kjølevæske på tanken...

Men er det ikke omtrent stokk stein umulig å få tak i en 1,9TD uten å betale skjorta, buksa og skoa?
Espen

Jonas

Post by Jonas »

Espen wrote:Var nok neppe vanndamp, for å si det sånn... og det er fortsatt kjølevæske på tanken...

Men er det ikke omtrent stokk stein umulig å få tak i en 1,9TD uten å betale skjorta, buksa og skoa?
er det ikke omtrent samme saken de snakker om her da? http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?t=1254
V·A·G 4 life!
Espen
-
-

Post by Espen »

Er jo noe av det samme ja... Får jo en meget bra 1,6TD motor med oljekjøler, intercooler ++ for 35.000,- Kan jo egentlig sette inn mye morro for den prise... faktisk kjøpe seg en bra bil for det!

Og sånn for å toppe morroa så ville (sannsyneligvis) ikke girkassa på bayen mer i dag, så da får jeg bytte den i morgen... Har jo faktisk en på lager der, da har jeg noe å gjøre i morgen også... Som om jeg ikke har dobbelbokket nokk fra før... :roll:
Espen

Jørre
-
-
Car: T4 Transporter Syncro,
Phone: nittisøttentolvti

Post by Jørre »

Kansje denne karen har noe på lur...
http://www.vol.no/rubrikk/vis.asp?ID=33703
T5 4 Motion 07
T4 Transporter Syncro 03, lang utg
T4 Transporter Syncro 03, kort utg selges, reg som personbil.
T4 2001 med T5 Multivan Highline-seter, solgt, se link :)
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=56&t=10504

Jørn
Espen
-
-

Post by Espen »

Jørre wrote:Kansje denne karen har noe på lur...
http://www.vol.no/rubrikk/vis.asp?ID=33703
Tror jeg skal prøve å få tak i en 1,9TD motor i første omgang... Har noen kontakter som kanskje kan skaffe det for meg... Kanskje flere også hvis noen trenger... men er fortsatt litt usikkert... Er noen nedover i europa som skylder meg en tjeneste, som tilfeldigvis jobber i et firma som driver med transport... :D

Min nabo mente foresten at det ikke bare var å bytte fra 1,6 til 1,9, men masse som måtte gjøres... :?:
Espen

Espen
-
-

Post by Espen »

Er ikke umulig å skaffe disse motorene i norge heller... Fikk pris på en nå 6500 for en bra 1,9TD... og 10.000 med girkasse...

Kan samme girkasse brukes som jeg har fra før?
Espen

steinarsv

Post by steinarsv »

Hvorfor ikke sette inn en gammel Golf gti motor?

Motoren passer vel rett på motorfestene, og du får jo 112 hester..
1988 Caravelle C 2.1 8-seter Automat
Espen
-
-

Post by Espen »

Problemet mitt er jo at jeg har disel fra før, og jeg har vell forstått det slik at det er frarådet å bygge om fra disel til bensin...
Espen

Bjørnar
-
-
Car: Div type 2

Post by Bjørnar »

ikke noe problem å bytte fra diesel til bensin, skal du sette i golf motor må du flytte over bunnpanne og oljepumpe ellers er det "bare" å smekke den inn. Tror jeg ville satset på en 1,9 td fremfor bensin, sparer deg for mye arbeid (innsprøytning/tenningsanlegg/eksos). Naboen din mener muligens tdi, da er det en del mikk makk som må tilpasses... tror ikke 1,9 td skal være noe problem
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Espen wrote:Problemet mitt er jo at jeg har disel fra før, og jeg har vell forstått det slik at det er frarådet å bygge om fra disel til bensin...
Ikke frarådet, men alt kommer an på hvor mye arbe du vil ha deg.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
HappyCamper

Post by HappyCamper »

Hvis du ikke er like uheldig som jeg var da.... (Jeg var stokk dum i tillegg)
Lampa blinka, nåla gikk utenfor skalaen til høyre men jeg var så forb**** på muttern som ikke vills skjønne betydningen av "Den går sunn, jeg KAN ikke kjøre dere hjem fordi om dere vil se et program på tv... går sunn som i koster masse å fikse"

Men akk... den ga seg sakte men sikkert. Ga mer trøkk på pedalen, men den bare ga opp liksom. Fikk låne verktøy til å skru av toppen og kunne konstantere at toppen var sprukket mellom ventilparene.

Kom grå-sort røyk ut av sideventilene, det var jo ikke mer vann å koke.

Jeg har syndet og kommer nok ikke inn i VW-himmelen ;-)
men for å bøte på synden, har jeg kjøpt en 89' Syncro som jeg er veldig snill med.

Ben.-
Image
Espen
-
-

Post by Espen »

Tror nok jeg var like uheldig ja, og burde sikkert tatt tegnene mye mer alvorlig... Men etter å kjørt Audi et år med en temp-lampe som blinket i hytt og gevær, sånn ca. når den selv følge for det. Hadde jeg i første omgang en tanke om at det kunne være elektronikken som igjen spilte meg et puss... Men sjekket jo faktisk for sikkerhetsskyld... og hadde tro på at det ble orden på ting ved å fylle kjølevæske...

Regner uansett med at toppen er sprukket og alt der der, så det er like greit med en ny motor. Og jeg har jo egentlig litt lyst på en 1,9TD i første omgang... Liker jo egentlig lyden av disel, men det er jo et faktum at 1,6TD ikke akkurat burner rosinen ut av pølsa, eller hvordan det nå skal sies... Er uansett ikke det som er viktig her, en grei motor som man kan stole litt på om ikke annet... :) Hadde ikke noe problemer før dette skjedde, så jeg kan gi VW diselmotorer en sjangse til...
Espen

Post Reply