Demontering av mellomaksel syncro???

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Frode Myrvang

Demontering av mellomaksel syncro???

Post by Frode Myrvang »

Hei! Har fått noen vibrasjoner i bilen,en 93 Caravelle syncro m/2,4l motor.Tror ikke vibrasjonene kommer fra hjulene for rattet rister ikke! Tror synderen er mellomakselen eller rettere sagt opplagringene! Tror disse er veldig slitt så akselen kaster litt på seg ved noen hastigheter....verst rundt 80 km/t! :( Lar det seg gjøre å demontere hele greia pluss drivakselene bak og bare ha framhjulstrekk eller er det noe i drivverket som vil ryke da? Evt. får man ikke noe framdrift pga. mindre motstand i drivverket? Er helt grønn når det gjelder dette :oops: så jeg setter min lit til at noen på forumet vet noe om dette :!:
Frode
Even
-
-
Phone: 95011694

Post by Even »

Jeg demonterte mellomakselen på min syncro for ikke lenge siden.Er ikke så vanskelig.Er litt tricky å få ut skruene,men er langt fra umulig!!Har en beskrivelse på det,men vet ikke helt hvordan leg legger det ut...må jekke opp bilen fremme for å få ut akslingen,er et stag i veien der.Jekk ene bakhjiulet opp fra bakken så du kan snurre akslingen rundt for lettere å komme til skruene.Di er forøvrig XZN,Bits og skralle fåes på biltema.

Er bare å kjøre etter at mellomakslingen er demontert.Trenger ikke å demontere stikkakslinger å sånnt.
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
Frode Myrvang

Post by Frode Myrvang »

Flotte greier :D Takker for raskt svar!! Da trur jeg at jeg skal prøve å få ut akselen før noe ryker pga all risting/vibrasjoner :idea:
Frode
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Hvis du finner ut at du skal demontere de bakre drivakslene også, så må du være obs på at senterbolten til ytre ledd også holder hjullageret på plass.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Ingar L
Car: VW Sharan 2003 1,9 TDI

Re: Demontering av mellomaksel syncro???

Post by Ingar L »

Noen som har erfaring med å kjøre uten mellomakslingen på syncro? Fordeler/ ulemper. Får man mer futt, mindre drifstof forbruk, kan man ødelegge girkassa ?
Even
-
-
Phone: 95011694

Re: Demontering av mellomaksel syncro???

Post by Even »

Ikke problem å kjøre uten mellomakslingen.Samme drivstofforbruket,men noe lettere i svingene og mindre støy fra drivverket.Sporer litt mer i oppoverbakker under belastning.Muligens og litt mer slitasje på fremdekkene.

Dette er da mine erfaringer.
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
Post Reply