instrumentpanel t4

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
vw&saab
-
-

instrumentpanel t4

Post by vw&saab »

Tank og temperaturmåleren funker ikke. Jeg har hørt at dette bruker å være et problem på disse bilene. Det skal visst være dårlig kontakt i instrumentpanelet, er det noen som har en guide til å fikse dette problemet? En skjelden gang bruker målerne å funke, så det tyder jo på dårlig kontakt?
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Loddepunktene på printplata har dessværre en tendens til å gå i stykker etter noen år på disse. Sjekk de.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
vw&saab
-
-

Post by vw&saab »

Er dette et enkelt inngrep?
Stian
-
-
Car: 2004 Multivan

instrumentpanel....

Post by Stian »

:? Jeg har også et lite problem i min t4; lyset i panelet er svakt. En fyr sa til meg at jeg måtte ikke stille for mye på det (det er jo et slikt hjul på v.side som stiller styrken på lyset), for det kosta VELDIG mye å få fixa en slik sak. Stemmer dette? Er det noe en kan gjøre selv? :wink:

Caravelleman
-T4, 93 mod.
Stian
-
-

instrumentpanel....

Post by Stian »

:? Jeg har også et lite problem i min t4; lyset i panelet er svakt. En fyr sa til meg at jeg måtte ikke stille for mye på det (det er jo et slikt hjul på v.side som stiller styrken på lyset), for det kosta VELDIG mye å få fixa en slik sak. Stemmer dette? Er det noe en kan gjøre selv? :wink:
Der Postmeister
-
-

Veit ikke åssen fyr dette var, men det er jo bare ett dreiepotmeter. Regner med at begge deres her er en T4 91-95. Jeg ville dreid ivei, men det er nå meg...
Koster nok kanskje litt å fixe dette, men tar du ut panelet og demontere dette slik at printplata er løs, så kan du helt sikker levere denne til rep hos hvilken som helst forhandler, eller TV-reparatør for den saks skyld for sjekk av loddepunkt.
Uansett er dette brannslukking, for dessværre kan de ryke igjen senere.
Ny er og anbefales, men den koster nok litt.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Stian
-
-

Post by Stian »

okey. Takk for det :)
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
vw&saab
-
-

Post by vw&saab »

Så det er ikke noe jeg kunne ha lodda selv?
VWCaravelle

Post by VWCaravelle »

Jeg kjøpte nylig en Caravelle 2.4d -93mod, og har også problemer med temp og tank måler.

I går kveld begynte jeg å plukke ut instrumentpanelet, og tenkte å skrive litt om mine erfaringer og gjøremåte. Ser at vw&saab etterlyser gjøremåte.

Slik gikk jeg frem:

1. Tok vekk plastkåpa rundt rattstammen (rundt tenningslås og hendlene)
2. Tok av rattet. (Dro av kåpa i midten (hornet), løsnet mutter med 24mm kopp, løsnet lett ved å "dra" i rattet i toppen, bunnen, venstre side og høyre side) PS! Det er ikke sikkert at rattet trengs å fjernes på Caraveller med airbag, da disse er noe mindre.
3. Tok av plastdekselet foran instrumentpanelet (2 skruer i toppen)
4. Tok av plugg og speedometerwire bak instr.panelet
5. Tok ut instr.panelet. (2 skruer, hhv høyre og venstre side)

Deling av panelet:

6. Tok av fronten på instr.panelet (2 skruer, hhv høyre og venstre side)
7. Fjernet 3 lyspærer i toppen og løsnet plast-printen.
8. Fjernet temp- og fuel måler, speedometer og turteller. Speedometer var skrudd fast, mens de 2 andre var bare å trekke av.
9. Fjernet skruen til spenningsregulatoren (øverst til høyre på printplata)
10. Fjernet lyspære på baksiden (til digitauret) og løsnet pluggholderen på baksiden.
11. Løftet ut printplata, ved å vippe til side de 4 mothakene.

Jeg har ikke gått over loddepunktene enda, det skjer i løpet av kvelden.

Dere får høre fra meg etter jeg har montert dette ferdig og satt det på plass igjen. Håper at viserne blir steady da!! :)

Mvh
VWCaravelle
Der Postmeister
-
-

vw&saab wrote:Så det er ikke noe jeg kunne ha lodda selv?
Kan du lodde så gjør det for all del selv! Grei skuring med fin fingerføring.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Der Postmeister
-
-

Det er ikke alle du må ta av rattet på. Du kan i mange tilfeller vippe opp hendelene og få ut dekselet rundt disse. Vanskelig å forklare uten bil foran deg! Dessværre må du av med ratt på enkelte airbagmodeller... dette er no dritt å få til på de siste modellene.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
vw&saab
-
-

Post by vw&saab »

Jeg satser på at det går bra med det der VWCaravelle. Hvis det går bra, så tror jeg at jeg skulle gjøre det samme, kanskje ta bilder også? Det hadde vært fint om dette kunne blitt en guide til alle de med dette problemet! Det er hvertfall noe jeg har ventet på.
VWCaravelle

Post by VWCaravelle »

Hei igjen!

Nå har jeg loddet over alle loddepunktene på printkortet, og der var det mange dårlige loddinger!!!!!!!!!!! Resultatet ble bra til å begynne med, men etter noen mil falt tank- og tempmåleren ned noe :( . (ikke helt) Dette tyder på at spenningsregulatoren er defekt. Når bilen er kald, virker de normalt, men når det blir godt og varmt inne i bilen, faller viserne noe :!: Angrer meg nå hvorfor ikke spenningsregulatoren ble byttet i samme slengen. Jeg anbefaler at denne blir byttet, når man allikevell er ute med instrumentpanelet.

Jeg byttet også de 3 belysningspærene inne i instr.panelet, i håp om at de varer noe lengre....... :!:

Lykke til vw&saab :)
vw&saab
-
-

Post by vw&saab »

Var det vanskelig å lodde de greiene, var det små loddinger?
VWCaravelle

Post by VWCaravelle »

Hei vw&saab!

Det gikk greit å lodde selv, men du bør ha en loddebolt med spiss "ende". Noen av punktene var relativt små, men ikke noe problem. Selv brukte jeg en Weller loddestasjon, og arbeidslampe med forstørrelses glass.

Beklager at jeg ikke svarte før nå!!
grei bil

instrumentpanel

Post by grei bil »

fikk inspirasjon fra innlegget til å utføre dette inngrepet på min 93 mod som har hatt dette problemet en stund.
ganske grei operasjon,men måtte ta av rattet og armatur for blinklys og viskere. men det ser ut til at problemet med tank og temperaturmåler ble løst. takk for tipset....
wabby

Post by wabby »

VWCaravelle wrote:Hei vw&saab!

Det gikk greit å lodde selv, men du bør ha en loddebolt med spiss "ende". Noen av punktene var relativt små, men ikke noe problem. Selv brukte jeg en Weller loddestasjon, og arbeidslampe med forstørrelses glass.

Beklager at jeg ikke svarte før nå!!
har gjort det samme på min passat men har ikke fått noe liv i målerene mine. Fant også en del tørrloddinger. Spessiellt der kontakten til hele panelet koples til.
Skal prøve å bytte spenningsregulator på min imorgen.
Hvor var det dine tørrloddinger var vært ? Kansje jeg har oversett noen...
Instrumentpanelene er like på T4 og min passat (93 mod)
vw&saab
-
-

Post by vw&saab »

Da er det gjort, å ta ut instrumentpanelet gikk greit, måtte dessverre ta av rattet, men det var ikke det største problemet. I stedet så var det én skrue som ble problemet. Det var en av de to skruene som instrumentpanelet er festet med som var helt ødelagt. Jeg fikk den ut til slutt, klipset av speedometervaier og kontakten for hele greia.

Da jeg åpnet så fant jeg ikke feilen med en gang. Det ble loddet over flere loddinger for å omsmelte. Det gikk bra. Da man kom til 6 loddinger ved spenningsregulatoren, der så det ut som det var hull rundt i loddingen. Instrumentpanelet ble prøvd å alt funket bra.

Dessverre så ble ikke problemet med at klokka nullstilter seg etter hver start av bilen. Noen som vet hva det kan skyldes?

Bak på instrumentpanelet så var det en hvit kontakt med 3 punkter, disse var ikke blitt tilkoblet til noe, jeg så heller ikke noen ledninger som kunne kobles til i bilen. Hva er det til?

Kan man putte inn instrumentpanel med kjørekomputer?
Pokker

Post by Pokker »

Forsøkte oppskriften over for å få ut instrumentpanelet. Den fungerte fint i mitt tilfelle (Carawelle GL, 95)

Men det kurerte ikke problemet med en oljelampe som blinker i hytt og pine! Helt uten mål og mening blinker den litt og stopper opp. Jeg har en mistanke til å dårlig forbindelse eller eventuelt en sensor som kanskje ikke er helt frisk. Noen som har erfart det samme?
vw&saab
-
-

Post by vw&saab »

Oljelampa brukte å blinke på denne bilen også, vet ikke hva som fikk den til å stoppe, men det ble kjøpt pakning som skulle være under oljelokket, det hadde blitt borte.
grei bil

Post by grei bil »

du får sjekke om det er oljelekasje rundt oljetryksbrytern .
hadde dette problemet for et par år siden, og da var det brytern som var gåen.
ikke mange kronene for denne.
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

vw&saab wrote:Da er det gjort, å ta ut instrumentpanelet gikk greit, måtte dessverre ta av rattet,......
Det skal ikke være nødvendig... :)
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
vw&saab
-
-

Post by vw&saab »

Det var nesten nødvendig for meg, er jo rimelig stort ratt i den. Jeg klarte ikke å få av det plastikkdekslet uten å gjøre det, så ingen annen mulighet :)
Pokker

Post by Pokker »

Takker for tips, grei bil.

Jeg hadde en mistanke til at det kunne være noe slikt. Skal sjekke oljetrykksensoren. Gir tilbakemelding. Ser jo at dette gjerne kunne vært under en egen topic da problemet med blinkende lampe ikke var direkte relatert til instrumentpanelet...
Ulvar

Post by Ulvar »

Hei
Hadde lignene problem med periodisk blinking i oljetrykkslampe T4-93. Feilen var at det var slitt hull på isolasjonen til oljetrykk sensoren og en annen ledning ca 15-20 cm fra sensoren (Den ene av de to). Det var litt vansklig å oppdage siden ledningene var ganske møkkete. Oppdaget det når jeg tørket av ledningene.
Post Reply