større og mindre startproblemer er tydeligvis et vanlig problem. Mitt er som følger;
Klokken 1645: Bilen parkeres etter kjøring fra oslo (2.5 mil)
Klokken 1700: Bilen nekter å starte (10-20 forsøk)
Klokken 1815: Bilen starter på første slag uten problem
Dette skjer fra tid til annen. I perioder kan det være daglig. Så kan det gå måneder uten problem.
Tipsene jeg finner her inne er;
- gløderele
- dieselfiler
- irring på kabler
- tette returslanger
Noen gode tips til hva jeg bør si når jeg setter den på Møller i morgen? Vil de forøvrig finne feilen tror dere, eller kreves det full stans når de starter feilsøkingen?
startproblemer er tydeligvis et vanlig problem
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Re: start
Gi dem en så presis beskrivelse av problemet som mulig. Tidspunktene du har satt opp er sikkert et godt utgangspunkt. Tenk i tillegg over om du kan si noe mer om hva slags forhold det oppstår under. Motortemperatur, utetemperatur, spesielle værforhold osv. Det er også lurt å ha en tydelig beskrivelse av hvordan feilen arter seg. Går motoren rundt på starteren? Lyser det som normalt i kontrollampene? Hvis den går rundt på starteren, høres det antydninger til at den skal tenne? Kommer det hvit/grå/blå/svart røyk ut av eksosrøret? Det er ofte de små detaljene som får en dyktig feilsøker på rett spor.monor wrote: Noen gode tips til hva jeg bør si når jeg setter den på Møller i morgen? Vil de forøvrig finne feilen tror dere, eller kreves det full stans når de starter feilsøkingen?
Vær forsiktig med å stille diagnose selv. En utydelig beskrivelse av en periodisk feil, kombinert med et tydelig forslag til hva som er galt, kan lede mekanikeren til å bruke mye tid på å lete på feil plass.
Periodiske feil er alltid vanskelig å finne. Det er jo dessverre ofte sånn at alt virker når bilen er inne på verkstedet, og da er det ikke lett å finne feil. Den beste sjansen har du nok om du kan fortelle dem hvordan de best kan provosere fram symptomene du opplever.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
Torle
- -

- Car: T4 2002
- Phone: 90994928
Minner veldig om startsperre problematikk, er det den "gamle" typen, knus svart boks på diselpumpe, finn ledning som gir +12v og koble den direkte på "stopp-start ventilen" . Er det nyere type sjekk ut koblingene til spolen rundt nøkkel, her er et stikk med to kontakter, her forekommer dårlig kontakt, demonter kontakt og lodd stikkene. En skjønner problemet når en tar det fra hverandre....
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
Eks Multivan 2002 TDI 102
bilen er da levert til møller;
Først ringte de og sa at de måtte kople ut startsperre + noe til. Det var ok for meg. Så ringer de igjen og sier at jeg har lekasje fra dieselpumpe, og at de må skifte pakninger.
Så;
Er feilen med dieselpumpe den egentlige årsaken? Kunne de spart seg for arbeidet med å kople ut startsperren?
MortenRN
Først ringte de og sa at de måtte kople ut startsperre + noe til. Det var ok for meg. Så ringer de igjen og sier at jeg har lekasje fra dieselpumpe, og at de må skifte pakninger.
Så;
Er feilen med dieselpumpe den egentlige årsaken? Kunne de spart seg for arbeidet med å kople ut startsperren?
MortenRN
Re:
Bare minne om at dette funket nok en gang!! 95/96 modellTorle wrote:Minner veldig om startsperre problematikk, er det den "gamle" typen, knus svart boks på diselpumpe, finn ledning som gir +12v og koble den direkte på "stopp-start ventilen" . Er det nyere type sjekk ut koblingene til spolen rundt nøkkel, her er et stikk med to kontakter, her forekommer dårlig kontakt, demonter kontakt og lodd stikkene. En skjønner problemet når en tar det fra hverandre....
stikkord hjelp i søk:
startproblem dieselpumpe startsperre startrele elektromagnet rele bilen stopper motor stopper plutselig
Takk for hjelpen
T4 2000 2.5tdi personbil 9 seter aut klima
T3 81 kombi 5 seter-overh,pktsandblåst,omlakk,solgt
T3 89 1.6 tdi kombi 5 seter-overh,pktsandblåst,omlakk,solgt
T4 95 2.4 personbil 9 seter-nytopp,solgt
T4 2000 2.5tdi personbil 9 seter aut klima
Re:
var det gløderele som dere loddet??? vil bare gjøre oppmerksom på at her varierer det på nummer på glødereleene. i mon bil er det 60. har hørt 99, 109, 102 også... en gjenganger er vel hvordan disse ser ut.t21500 wrote:...var det rele nr. 19 som var en gjenganger også? Dårlige loddinger?
jeg har funnet ut hvorfor min ikke starter til tider, det er dette fantastiske glødereleet som har dårlig kontakt
Jeanette og Ørjan Henriksen
1994 caravelle 2.4D Solgt
Skoppum, Vestfold
1994 caravelle 2.4D Solgt
Skoppum, Vestfold