Supre triks i montering av ekstralys etterlyses

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Okken Bom

Supre triks i montering av ekstralys etterlyses

Post by Okken Bom »

Hei.
Jeg har nå trålet gjennom forumet etter noen triks for å montere ekstralys, og har funnet mye bra.
Dog er det noen supre triks man bør tenke på med opplegg av ledninger etc.
Er det noen ledige sikringer man kan koble seg inn på?
Han spiller på en øse, en øse.......

'95 2,4D kort Syncro
StaaleB
-
-

Post by StaaleB »

Det bør vel legges opp direkte (og tykke) ledninger fra batteriet, som styres med reléer. Da er det vel hengesikring på ledningen som gjelder, og ganske nær batteriet. Styrestrøm tas fra fjernlysledningen på originallyset hvis det er tusenmetre du monterer. Hvis det er tåke/kurvelys må du vel legge opp styrestrøm via bryter på dashbordet. Men uansett er det på hovedforsyningen du trenger sikring, og den går som sagt helst direkte fra batteri. Ledige sikringer i sikringsboksen blir en omvei som kan koste spenningstap.
Ståle Bekkelien
Eks: 2000 mod. Caravelle TDI Syncro, Buss nr 5, 1995 mod. Caravelle 2.4 Syncro, Buss nr 1.
Theodor
-
-
Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
Phone: 93297430

Post by Theodor »

Plusskabel bør som tommelfinger-regel avsikres max 20 cm fra plusspol på batteriet. :!:

Om du vil ha ekstra bryter på dashen til å skru av ekstralysene, f.eks om sommern/andre grunner (mulig dette faktisk er pålagt?), så kan du gjøre som følger;
Hent 12V fra opprinnelige fjernlys, og bruk denne som styrestrøm til releet, men trekk ledningen inn i bilen, gjennom bryter, og jorde i passelig jordpunkt under dash. Dermed slipper du dra ledning inn til bryter, og ut igjen til releet og til jord.
Skrev jeg veldig tuklete nå? :oops: Det er kanskje selvsagt?
Mvh Øystein Theodor

99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
Espen
-
-
Phone: 95216652

Post by Espen »

Tror nok det er påbudt med egen bryter for ekstralysa. Men jeg tror også bare.
Espen

Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Ikke påbudt.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Theodor wrote:Plusskabel bør som tommelfinger-regel avsikres max 20 cm fra plusspol på batteriet. :!:

Om du vil ha ekstra bryter på dashen til å skru av ekstralysene, f.eks om sommern/andre grunner (mulig dette faktisk er pålagt?), så kan du gjøre som følger;
Hent 12V fra opprinnelige fjernlys, og bruk denne som styrestrøm til releet, men trekk ledningen inn i bilen, gjennom bryter, og jorde i passelig jordpunkt under dash. Dermed slipper du dra ledning inn til bryter, og ut igjen til releet og til jord.
Skrev jeg veldig tuklete nå? :oops: Det er kanskje selvsagt?
Det jeg tror du mener er slik jeg har gjort dette:
Styrestrøm:
12V fra eksisterende fjernlys direkte til rele, jord til rele fra jordpunkt inne i kupe via bryter på dasj og ut til rele.
Hovedstrøm:
12V fra batteri, via sikring til rele, videre til ekstralys. Ekstralys jordes nær lyktene.

Og bryter er vel anbefalt, men ikke påbudt etter det jeg kjenner til.
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Post by Stein »

En annen ting som jeg synes er kjekt er hurtigkoblinger til kablingen til lyktene. Slik at de er raske å hekta av dersom du skal bort med fronten på bilen. Eller som jeg, får pålegg om å vise bilen uten 200% for mye lys.......

Stein
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
Even
-
-
Phone: 95011694

Post by Even »

Stein wrote:En annen ting som jeg synes er kjekt er hurtigkoblinger til kablingen til lyktene. Slik at de er raske å hekta av dersom du skal bort med fronten på bilen. Eller som jeg, får pålegg om å vise bilen uten 200% for mye lys.......

Stein
Hmmm,kjenner jeg ikke til... :)
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
Okken Bom

Post by Okken Bom »

Kjempebra med så mange innspill :-)
Han spiller på en øse, en øse.......

'95 2,4D kort Syncro
Post Reply