Ryggelys

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Even
-
-
Phone: 95011694

Ryggelys

Post by Even »

Jeg bor på en plass det til tider er mørkt,å det e aldri feil med arbeidslys og godt ryggelys...Så,da lurer jeg på om noen har noen gode forslag.På pajeoen jeg hadde før,monterte jeg lys under fangeren,men di overlevde ikke vinteren pga snøen.Gikk av når jeg kjørte over brøytekanten en morgen...

Lurte litt på å sette to lykter på takbøylen.Biltema har arbeidslys med 2 pærer i. Artikkel 38-750 Noen som har erfaring med disse?Jeg er ikke så redd for karosseriet,så jeg er trua til å skru lysa fast i taket og jeg :oops:

Skal alltid klare å krangle det gjennom en kontroll og.
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
solrikioo
-
-
Car: Skoda Octavia 2014

Post by solrikioo »

Kan jo kanskje feste de på innsiden av bakluken?

Jeg hadde lenge planer om å feste de under fangeren jeg også, men skjønner jo nå at det ikke er så lurt.

Om du har bøyler på bilen er det jo absolutt best å skru de fast der, det ville jeg gjort.

:wink:
Even
-
-

Post by Even »

Bøylene bor på bilen,for visst jeg tar di av får jeg brukt for di.Litt typisk det...akkurat som å kaste noe som du har flytta på i et halvt år for det bare ligger i veien.Da får du brukt for det :)

Theodor
-
-
Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
Phone: 93297430

Post by Theodor »

Er også på tanken med ekstra ryggelys.

Jeg kommer nok til å feste dem under fangeren, for jeg har ikke takstativ, og så har jeg solfilm på, så de kommer ikke til å lyse ut om jeg fester dem inni bilen.

Har sett på de du nevner med dobbel reflektor (som vel bare er rip-off fra Hella?), men jeg har også sett på etpar billige tåkelys (vanlige rektangulære til montering foran) hos Torshov (199 for paret). Kjenner at jeg heller kan rygge av etpar sånne i sesongen, enn å betale 399 for en med dobbel reflektor. Skada blir de uansett, mener jeg.

Men om noen har forslag til en bedre løsning, så er man jo alltids åpen?

Vet at det finnes originale hvite tåkebaklys å bytte til, men de koster vel opp mot 1000 for paret?

Forresten, jeg husker i gamle dager (2004?), da solgte Biltema et sett med tåkelys i stål, veldig smale (typ 4 cm høye, og 12 cm brede ca), med hvitt glass. Noen som vet om disse forsatt selges?
Mvh Øystein Theodor

99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
Trænaren
-
-
Phone: 91766770

Post by Trænaren »

Kjøp hvite tåke-lykter til å ha i fangeren...Blir desidert finest....
Harald Undheim..

Westcoastbus
Even
-
-

Post by Even »

Ja,er ikke så dumt det.Å noe kraftig pære i,så blir det lyst :) Eller få tak i lykter som kan tilpasses inni det hullet eller holderen.

Theodor
-
-

Post by Theodor »

Trænaren wrote:Kjøp hvite tåke-lykter til å ha i fangeren...Blir desidert finest....
Finest blir det nok, men også garantert dyrest! Og så står man plutselig uten tåkebaklys (hvilket jo er litt dumt...).
Jeg vet at Hella har rektangulære arbeidslys/dekkslys som burde passe i hullet, og som sikkert kan gjøres litt mer "tilpasset". Men fortsatt, man står uten tåkebaklys (jada, jeg vet at "det er det teiteste i hele verden" osv, og at folk som kjører med tåkebaklys "burde vært skutt" osv).

Var i Stockholm for en tid tilbake, og da så jeg en Volvo 960(?) fra kungens livgarde (eller no). Iallfall, denne hadde ryggelys innfelt i fangern bak. Dette så veldig proft og seriøst ut (mest sannsynlig fordi det er bygget av Volvo Specialvagnar). Men det betyr jo at slike til å felle inn finnes, og fanger-profilen på Vella og på 960 er "ganske" lik, så kanskje... :?:
Mvh Øystein Theodor

07 Mazda 5

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Du mister jo ikke tåkebaklyset om du som meg har kun venstre bakfangerhjørne med tåkebaklys i, og da kjøper et høyre bakfangerhjørne og monterer den hvite tåkelys-lampa i som skissert ovenfor ?? De som har tåkebaklys i begge fangerhjørnene veit jeg ikke helt men kryssjekk med myndighetene om det er fritt fram for å ta ett lys for å gjøre det til ryggelys, så en unngår at staten i ettertid lager krøll :roll:

Da skulle det gå fint, selv om anskaffelser og montasje er noe ekstra adming men jeg tror det kunne latt seg gjøre - og attpåtil sett pent ut 8)

Noen som vil bytte ei tåkebaklykt (uten sokkel) i hvitt mot den ene røde jeg har for mye ?? Da mangler jeg jo bare høyre bakfangerhjørne som jeg bytter med det som står på bilen (som ikke har høl til no lamper).

mvh,
Yngve S
Theodor
-
-

Post by Theodor »

Jeg har to røde tåkebaklys (dvs, har et fungerende og et uten pære eller kabel). Er vel standard på 99 modell?
Vet ikke hvordan det er med andre her, men jeg vil helst ha like lamper, dvs enten to røde eller to hvite.
Og skal det bli noe ut av det, må det være to ryggelys til, det holder ikke med ett. Ikke noe i veien for å ha rød pære i den ene og hvit i den andre, men som sagt, jeg vil ha to ekstra ryggelys (men det er jo bare meg,da).

Forresten, nå skal ikke jeg kapre tråden til Even,da.... :oops:
Mvh Øystein Theodor

07 Mazda 5

Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

hvor mange med hånda på hjertet bruker faktisk tåkeBAKlyset da??
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Trænaren
-
-
Phone: 91766770

Post by Trænaren »

rapidspeed wrote:hvor mange med hånda på hjertet bruker faktisk tåkeBAKlyset da??

Kun di som ikkje vet hva det er til..... :lol: ..
Harald Undheim..

Westcoastbus
therkildsen
-
-
Car: T4 00mod 2,5tdi 102hk
Phone: 932 fem tre 574

Post by therkildsen »

menner at reglene for tåke bak er sån et vist det er der så skal det virke men det er ikke påbut så det er bare og fjerne vist ønskelig.
jeg fjernet på en bil jeg hadde en gang etter mangel på eu kontrol og da blei det ikke mangel :D
bare husk at vist en skal gjøre om tåke lyset til ryge lys så legg nye kabler med lit tykelse på så får en bedre lys der også.
mitt forslag er da og bruke den orginale kablen til styre støm til et rele og lege op nye tykere ledninger til alle rygelysa og så bruke kraftigere pærer hvet biltema har 35watts pærer som passer i orginal holder.
har aldri helt sjønt vitsen med tåke baklys jeg da.
Glenn therkildsen sen 75mod den nyskjerige sørlending
caravelle 00mod 2,5tdi 8seter
du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse
kongen av skrive feil er sikkert meg det :D
Even
-
-

Post by Even »

Bare godt med masse innspill.Får litt ideer til hvordan det skal gjøres da.Tåkelys blir ikke brukt utenom visst noen kjører bak meg og ikke dimmer.Da fungerer jo kraftige ryggelys mye bedre enn tåkelys da :) Skal sjekke hva som finnes av lys,så kommer jeg tilbake til saken !

krissh
-
-
Car: T4 1999 TDI Syncro

Post by krissh »

Kanskje du kan pelle av noe fra en Pajero?

Image
Image
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Post by Stein »

Jeg har dratt nye kabler bak fra batteriet, montert rele sammen med jekken, og lagt kabler under støtfangeren og montert de billigste grøftelysene fra biltema under støtfangeren bak. Grei og ganske holdbar løsning.
Har vurdert å montere på bøyle på taken, men da går ikke bilen i garasjen.
Har vurdert å montere inne i bilen slik at lyset går ut gjennom bakruten, men da ble det gjennskinn i ruta.
Har vurdert å kjøpe meg en T5 med bedre ryggelys, men den kostet mer enn et grøftelys fra biltema, så da så....

Skal se om jeg får dratt ut fingeren og lagt ut et bilde av dette....( ALts ikke fingeren, men lyset)

Image

Stein
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
Theodor
-
-

Re: Ryggelys

Post by Theodor »

Da er vi kommet dit i sesongen hvor dette igjen gjør seg gjeldende som tema. Kommer nok til å gjøre som Stein her, og sette en billig lampe (har en liggende og slenge) under fangern, men så lurer jeg litt.

Overlever ryggelys-kursen en ekstra 55w lampe? Sikringen er vel 15A, men det er vel bakrutevarme og litt annet på den? Dvs,jeg regner med at sikringen klarer seg, men er det ikke veldig spinkle ledninger generelt i denne farkosten? Er ikke lysten på å svi av kabler midt inni tralla noe sted, kan man si.

Det blir jo en midlertidig løsning uansett. Jeg har planer om å dra en feit 25 kvadrat (ok, kanskje 16 da) hele veien fra batteriet og bakover, med avgreining under førersete, under baksete og i siden bak, slik at jeg har tilgang til litt skikkelig power til kjøleboks, (fremtidig) dieselvarmer osv, sammen med eventuelt ekstra forbruksbatteri++. Men i kjent stil blir jo ikke det på denne siden av nyttår!

Burde jeg bare bite tenna sammen og dra den feite ledningen med en gang? Det er jo så himla mye jobb å demontere hele bilen... Og ja, jeg har gryende planer om en liten prosjekttråd, men på den annen side har jeg jo hatt de planene siden jeg kjøpte bilen for to år sida. :oops:
Mvh Øystein Theodor

07 Mazda 5

ChrisRw
Car: 2,5Tdi T4

Post by ChrisRw »

Hehe her er en tanke som ogås æ e inne på:) Men har derimot funne tak i xenonarbeidslys som passer rett inn i org tåkelys i bakfanger.. Koster bare 1400.- kr stk men hold vel godt med bare en stk:) Blir montert i løpet av de neste 2 uken;)
Ford Sierra. Vw Passat. Audi TT. Chevrolet Tahoe. Vw Passat. Bmw E36. Honda Hr-v. Vw Caravelle T4 2,5tdi
therkildsen
-
-
Car: T4 00mod 2,5tdi 102hk
Phone: 932 fem tre 574

Post by therkildsen »

ChrisRw wrote:Hehe her er en tanke som ogås æ e inne på:) Men har derimot funne tak i xenonarbeidslys som passer rett inn i org tåkelys i bakfanger.. Koster bare 1400.- kr stk men hold vel godt med bare en stk:) Blir montert i løpet av de neste 2 uken;)
den ønsker vi og se bilde av når den er montert.

de tåke lysa med hvit glass er det hvit eller rød pære som skal i de for at de skal kunt brukes som tåkelys :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?:
Glenn therkildsen sen 75mod den nyskjerige sørlending
caravelle 00mod 2,5tdi 8seter
du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse
kongen av skrive feil er sikkert meg det :D
de lange

Post by de lange »

mange gode forslag her, dette er noe jeg har tenkt på. har fått kjøpt meg rygge kamera med dioder lys som da skal feste i hekk spoileren som jeg skal få kjøpt om litt. dette tror jeg blir bra og mulig sette noen rygge lys i fangeren. og da byrde dette holde
jarle de lange
caravelle 96 mod 2.4d
Jørre
-
-
Car: T4 Transporter Syncro,
Phone: nittisøttentolvti

Post by Jørre »

Jeg har hvite tåkelys i fangern, og det funker mer en kjempebra. Har en bratt og mørk bakke som må rygges opp om vintern.
T5 4 Motion 07
T4 Transporter Syncro 03, lang utg
T4 Transporter Syncro 03, kort utg selges, reg som personbil.
T4 2001 med T5 Multivan Highline-seter, solgt, se link :)
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=56&t=10504

Jørn
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Har montert arbeidslys på taket, med egenkonstruerte fester i hengslene for bakluka. Ingen nye hull nødvendig :)
Theodor
-
-

Post by Theodor »

Hmmm.... Bilder? :D
Mvh Øystein Theodor

07 Mazda 5

Even
-
-

Post by Even »

Image
Image

Brutal1ty
-
-
Car: Touran '09 - Caravelle '97
Phone: 99417721

Re:

Post by Brutal1ty »

Rapidspeed wrote:hvor mange med hånda på hjertet bruker faktisk tåkeBAKlyset da??

I do, men bruker det som ryggelys da :P har jo svarte tåkelysglass så lyser hvit ut av dem, men vurderer selv om jeg skal prøve og få in noe kraftigere der men mest trolig plasserer jeg 2 tåkelys i bakruta eller noe :P får se det ann
Touran '09
Caravelle '97
--------------------
Belysning til fleste typer kjøretøy:
http://lysstyrke.no/
Drefts
Car: T4 1991 2.4d

Post by Drefts »

monterte h3 xenon kit beregnet for motorsykkel (1 balast per pære) på omegan's ryggelys i orginal lykter og ble supert, testet de 15min sammenhengende på uten at det ble noe problem med varme, men har ikke hatt caravellen så lenge at jeg har sett på hvordan baklyktene er, om det er plass med lengden på pærene.
Mener det er verdt ett forsøk isteden for og begynne å montere flere lykter, kjøpte kit på ebay kom seg på ca 1300kr for 2 kit med frakt og moms.
VW Caravelle 2.5 TDI 98.mod

VW carvelle 2.4D T4 91.mod --RIP--
VW Golf 1.9TDI 94.mod --RIP--
Opel Omega 2.5tdi CD 95.mod --RIP--
Opel Vectra 2.0i GL 92.mod --RIP--
Toyota Corolla 1.3 85.mod --RIP--
Toyota Corolla 1.3 89.mod --RIP--
Post Reply