Da jeg skulle bytte registerrem på min etterhvert kjære caravelle så oppdaget jeg til min store overraskelse at eneste måten å stramme remmen på, var å justere på vannpumpen. Ingen fjærbelastet innretning av noe slag. Så jeg strammet den så mye som jeg selv syntes var passelig, skrudde alt sammen igjen, og det har fungert perfekt i noen tusen kilometer nå. Men, jeg går utfra at på verksteder må de ha noe slags verktøy som man kan måle denne strammingen med. Er dette et verktøy som man kan skaffe for en billig penge? Noen som vet?
Skal sies at den gamle remmen var ganske slakk, så slakk at jeg ville ment at det ikke var forsvarlig utfra en hobbymekanikers synspunkt.
Stramming av registerrem
-
Torle
- -

- Car: T4 2002
- Phone: 90994928
Denne fra populert kalt "ikketema" nr 19-1307

Minner om den orginale VW210
Sitat fra VW store klokebok
"Monter registerremmen
Monter nedre registerdeksel
Monter strammemålet VW 210
Drei kjølevæskepumpen inntil strammemålet viser en verdi mellom: 12 - 13
Fest kjølevæskepumpen 20 Nm"

Minner om den orginale VW210
Sitat fra VW store klokebok
"Monter registerremmen
Monter nedre registerdeksel
Monter strammemålet VW 210
Drei kjølevæskepumpen inntil strammemålet viser en verdi mellom: 12 - 13
Fest kjølevæskepumpen 20 Nm"
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
Re: Stramming av registerrem
VW 210 heter måleverktøyet for reimas stramming.Larsste wrote:Men, jeg går utfra at på verksteder må de ha noe slags verktøy som man kan måle denne strammingen med. Er dette et verktøy som man kan skaffe for en billig penge? Noen som vet?
En får kjøpt dette både originalt hos Møller og hos diverse verktøysjapper, og det er faktisk cirka lik pris dersom du ikke bestiller fra det store utland.
-
Torle
- -

- Car: T4 2002
- Phone: 90994928
Ser dem har den her http://www.dieselkontor.de/product_info ... cts_id=441
til 56,9 euro pluss frakt og mva...
til 56,9 euro pluss frakt og mva...
Tor-Ole Olsnes
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Ja, bytta vannpumpa og løpehjulet også.Der Postmeister wrote:Håper du bytta vannpumpe også. Den er kilde til mye "morro"...
Etter det jeg kan se på denne, http://www.dieselkontor.de/product_info ... cts_id=441 , så er strammeverdien i Nm, så da burde den fra biltema fungere bra dersom denne også er i Nm.
91 2,4D ex buss