Sommerdekk T5

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
hunter
-
-

Sommerdekk T5

Post by hunter »

Contidekkene som fulgte med bilen minker på mønsteret og i hvert fall to nye sommerdekk må kjøpes inn i år. Kjører standard 16" felger på bilen og det blir ikke penger til å øke felgdim denne sesongen. Derfor... hvilke dekkmerke anbefales å skifte til? Trolig går årets tur gjennom europa til Italia... kan det svare seg å handle dekk i noen av landene jeg kjører igjennom? (Danmark, Tyskland, Østerrike, Italia)
kodvaag
-
-
Car: 2009 Transporter 174 4-motion
Phone: 48869416

Post by kodvaag »

Jeg var så dum å bestille min Transporter uten comfortpakke, da jeg ikke visste at denne pakken innebar ekstra lyddemping.

Har fått opplyst at overgang fra Continentaldekk til Michelin utgjør mer for støyen enn selve comfortpakka. (Både målt støy og opplevd støy på øret)

(Har du justerbar instrumentbelysning har du også comfortpakka)

Når det gjelder dekkjøp, Tyskland er plassen!
Har handlet dekk mange ganger hos en eller annen filial av www.atu.de men, jeg kom på en bedre ide.

Når du er en tysk by, så stopper du en taxisjåfør og spør han hvor det er billigste dekk her i byen.
Sist gang jeg skulle kjøpe noen dekk som kostet 63 Euro på en billigkjede så spurte jeg en taxisjåfør, og da ble jeg sendt til en butikk som tok 50 eur pr dekk, det var 52 Eur spart, nesten 500 billigere enn allerede superbillig...

Dessuten, i tyskland balanserer de dekk nøyaktig, ikke bare sånn ca som her i landet...
09 Transporter 174TDI 4motion...ha det...
16 Transporter 150TDI 4Motion...hei...
08 Sprinter Rimor Superbrig 749 4,6t
98 E 290t Turbodiesel

x: 03 MV 151 TDI, 03 Mv Syncro, 03 Mv, 91 & 98 2,4D, 00 & 01 88TDI
hunter
-
-

Post by hunter »

kodvaag wrote:Jeg var så dum å bestille min Transporter uten comfortpakke, da jeg ikke visste at denne pakken innebar ekstra lyddemping.

Har fått opplyst at overgang fra Continentaldekk til Michelin utgjør mer for støyen enn selve comfortpakka. (Både målt støy og opplevd støy på øret)

(Har du justerbar instrumentbelysning har du også comfortpakka)

Når det gjelder dekkjøp, Tyskland er plassen!
Har handlet dekk mange ganger hos en eller annen filial av www.atu.de men, jeg kom på en bedre ide.

Når du er en tysk by, så stopper du en taxisjåfør og spør han hvor det er billigste dekk her i byen.
Sist gang jeg skulle kjøpe noen dekk som kostet 63 Euro på en billigkjede så spurte jeg en taxisjåfør, og da ble jeg sendt til en butikk som tok 50 eur pr dekk, det var 52 Eur spart, nesten 500 billigere enn allerede superbillig...

Dessuten, i tyskland balanserer de dekk nøyaktig, ikke bare sånn ca som her i landet...
Fant bare Conti hos atu.de til 107€ pr stk... men skal stoppe i flere byer underveis både ned til Italia og hjem igjen... så jeg skal følge rådet ditt og spørre meg litt rundt... Har forresten Caravelle NY - den er tilnærmet like godt støyisolert som Multivan :)
solrikioo
-
-
Car: Skoda Octavia 2014

Post by solrikioo »

sjekka dekkonline.com?
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Post by Martin Sandvik »

ha, tror ikke det er noen som avbalanserer sånn ca.
hunter
-
-

Post by hunter »

Martin: Er det Pirelli eller Michelin som gjelder?
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Post by Martin Sandvik »

Vanskelig å si i de dimensjonene
Conti normalt mange flere mil en f.eks Pirelli

jeg hadde nok gått for Pirelli da jeg setter komfort og støy høyere en mange mil.
jonnemann

Re: Sommerdekk T5

Post by jonnemann »

T5 130 tip wrote:Contidekkene som fulgte med bilen minker på mønsteret og i hvert fall to nye sommerdekk må kjøpes inn i år. Kjører standard 16" felger på bilen og det blir ikke penger til å øke felgdim denne sesongen. Derfor... hvilke dekkmerke anbefales å skifte til? Trolig går årets tur gjennom europa til Italia... kan det svare seg å handle dekk i noen av landene jeg kjører igjennom? (Danmark, Tyskland, Østerrike, Italia)
Jeg har meget gode erfaringer med "Michellin Latitude Tour" 215/65 - 16" på min Caravelle lang. Lite støy, retningsstabil og behagelig.
jonnemann
Post Reply