Hvor mye bremsevæske og kjølevæske må jeg ha?
-
Areogmarie
Hvor mye bremsevæske og kjølevæske må jeg ha?
Jeg har en 2,4d AAB motor. Er det noen som vet hvor mange liter kjølevæske og bremsevæske den skal ha? Skal tømme og bytte alt, men greit å vite hvor mye jeg må kjøpe inn før den står tom.
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Det er en haug med daler og dype strøk her på Østlandet du fint kan oppnå mye kaldere enn 30 blå.
Jobber for tiden på Rena og det kan bli jævelsk kaldt der.
Men det er vel mere normalt at du nordpå finner slike temperaturer. Jobbet på Porsangmoen leir for noen år tilbake, da hadde landsbyen Skoganvarri rundt 45 blå.
Og idet ting begynnte bli varmere, kom vinden...
Nyt de 45 du kan bevege deg i, min hadde beregna 35 blå som safe sone, men nå er det vel mest vann oppi der.
mvh,
Yngve S
Jobber for tiden på Rena og det kan bli jævelsk kaldt der.
Men det er vel mere normalt at du nordpå finner slike temperaturer. Jobbet på Porsangmoen leir for noen år tilbake, da hadde landsbyen Skoganvarri rundt 45 blå.
Og idet ting begynnte bli varmere, kom vinden...
Nyt de 45 du kan bevege deg i, min hadde beregna 35 blå som safe sone, men nå er det vel mest vann oppi der.
mvh,
Yngve S
Re: Hvor mye bremsevæske og kjølevæske må jeg ha?
Er det samme for 2.5TD? Altså 3L kjølevæske?
- Martin :)
T3 1.6TD, SB 1990
T3 1.6TD, SB 1990
Det går på ca 8 liter ferdig blandet, så da kan du se på flaska og regne ut:)
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
blander du ca 50/50 så er det greit med temp stort sett over alt. Husk på at rein frostvæske visstnok kan fryse så for høy konsentrasjon er heller ikke tingen.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Ikke bare visstnok fryser... Helt riktig. Konsentrert frostvæske... den fryser og blir til "slush" ved 20-25 minusDer Postmeister wrote:blander du ca 50/50 så er det greit med temp stort sett over alt. Husk på at rein frostvæske visstnok kan fryse så for høy konsentrasjon er heller ikke tingen.
Men merkelig
Jeg bruker kun fra Biltema likevel. Har også kjøpt frysepunktmåler. (Også fra Biltema)
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
Bytte av bremsevæske er jo en litt mer komplisert oppgave enn å tappe av frostvæske!!Tapper du tomt for bremsevæske,kan det gå 3 liter før det er fritt for luft!!
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.
For tiden uten VW buss, men....
For tiden uten VW buss, men....
Når du bytter bremsevæske må du ALDRI tømme beholder. Pump ut fra hvert hjul/kalipper og etterfyll beholder.Even wrote:Bytte av bremsevæske er jo en litt mer komplisert oppgave enn å tappe av frostvæske!!Tapper du tomt for bremsevæske,kan det gå 3 liter før det er fritt for luft!!
Jeg bytter hvert 4. år. Merker 1 liters flaska ved hver 2,5 dl. Pumper ut restene i beholder inkludert 2,5 dl fra flaska på første lufteskrue. Fortsetter med 2,5 dl på hver av de 3 gjenværende.
Er overbevist at da er det minimalt med gammel bremsevæske igjen i systemet. Garantert fritt for luft også.
Luft gjerne clutchpedalen også
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
-
Der Postmeister
- -

skiftintervall hos VW er annet hvert år såsant ikke noe nytt har skjedd der.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Skjønner peonget, men jeg bruker en stor sprøyte fra apoteket og suger ut av beholderen og så fyller jeg opp med ny og lufter.Digger wrote:Når du bytter bremsevæske må du ALDRI tømme beholder. Pump ut fra hvert hjul/kalipper og etterfyll beholder.Even wrote:Bytte av bremsevæske er jo en litt mer komplisert oppgave enn å tappe av frostvæske!!Tapper du tomt for bremsevæske,kan det gå 3 liter før det er fritt for luft!!
Har aldri hatt problemer med det. Men man kon jo også pumpe ut den gamle først, til beholderen akkurat rett før det er tomt, men jeg synes det risikofyllt..
Hvordan gjør du/dere det Digger, Riks- eller Postmann?
Torbo
-
Der Postmeister
- -

ellers: pumper og etterfyller fortløpende. Begynner høyre bak, venstre bak, høyre foran og venstre foran.
Så skulle man strengt tatt gjort det samma på clutchen men det blir aldri gjort.
Du ser når ny væske kommer ut forøvrig. De har en klar fargeforskjell.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Det var sånn jeg gjorde før i tiden, men så sparsommelig som jeg har blitt, har jeg funnet ut at jeg sparer med væske ved å suge opp av beholderen og fylle ny før jeg starter med ny sirkulering og skift.
Med liff forsikighet er det vel ikek store faren fo å få luft nedover på denne måten?
Det har gått bra de siste tre gangene, da jeg tok en runde med skifting på mine biler...
Jeg har ikke vært så nøye med rekkefølgen, men det er kanskje smart, selv om systemet ikke er tomt på forhånd. Så jeg tar med meg det rådet...
Med liff forsikighet er det vel ikek store faren fo å få luft nedover på denne måten?
Det har gått bra de siste tre gangene, da jeg tok en runde med skifting på mine biler...
Jeg har ikke vært så nøye med rekkefølgen, men det er kanskje smart, selv om systemet ikke er tomt på forhånd. Så jeg tar med meg det rådet...
Torbo
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Jeg ser ikke det store poenget med å spare på væska. Det er begrenset hvor små kvanta du får kjøpt, og hvis du har åpnet beholderen så bør den ikke stå til neste gang du skal skifte. Bremsevæska har en lei tendens til å trekke til seg vann hvis den oppbevares i ei flaske som har vært åpnet, så den bør ikke brukes om den har stått lenge.
Vær forsiktig med å plukke ut plastsila under lokket på bremsevæskebeholderen. Jeg husker ikke hvilke biler det gjelder, men noen slike siler har mothaker som knekker av hvis sila vippes ut av beholderen. De små plastbitene som knekker av kan bli med ned i hovedsylinderen og skade pakningene.
Vær forsiktig med å plukke ut plastsila under lokket på bremsevæskebeholderen. Jeg husker ikke hvilke biler det gjelder, men noen slike siler har mothaker som knekker av hvis sila vippes ut av beholderen. De små plastbitene som knekker av kan bli med ned i hovedsylinderen og skade pakningene.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi