Myk i hekken

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
oyveng
Car: T5 2006, 1,9 TDi

Myk i hekken

Post by oyveng »

Hei!
Kjører mye med stor Campingvogn og sliter med at Caravellen er lav og myk bak.
Må ta av nesehjulet på vogna ved kjøring. Har ødelat 2-3 stk pga jeg har glemt å ta det av, subber nedi i dumper osv.

Er det noen som har erfaring med dette, kan det være at jeg bare trenger å kjøpe nye dempere, for mine kan være slitte og dårlige?
Eller bør jeg bytte de ut med en annen forsterket type, kanskje bytte fjærene også???
Tips mottas med stor takk da vi skal på tur om 3 uker.
VW Transporter 1,9 TDI 2006, 3 Seter
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Post by Tom Bringsvor »

Kjører du med 2 fulle gassflasker i gasskassa veier dette kanskje nærmere 50 kg.
Fordel vekta i vogna, slik at kulevekta di ikke overstiger 100 kg. ideell kulevekt 60 kg.
Du har sikkert bilen full av ting, ta noe og legg bak bakre aksel inne i vogna, har du et bæleværk av et pentatelt og vogna di er 7 meter lang, veier dette, med stenger 80..100 kg.
Ta med deg en gammel badevekt og en pinne opp i kulehullet på vogna, ikke bruk støttehjulet på badevekta, husk da vekt x arm.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
krissh
-
-
Car: T4 1999 TDI Syncro

Post by krissh »

Ser du rundt om i Tyskland får sett bakfjærer som er beregnet for last på kroken. Står på flere at det er nivåregulering også, men vet ikke hvordan det skal virke. Har sett du får kjøpt luftfjær-innsatser med nivåregulering til 200 euro også, kan jo være kjekt om en kjører med mye vekt bakpå. Har drevet og sett etter litt sånt til syncro, men stort sett bare funnet til non-syncro
krissh
-
-

Post by krissh »

Her har du et sett. Ut fra det jeg forstår med min tysk er det ekstra fjærer du setter på som virker ved høyere last.. http://transporter-parts.com/Niveauregu ... T4-Bj-0990
oyveng

Post by oyveng »

Til Tom:

Takk for mange gode råd, men er det noe jeg er bevist på så er det akkurat vektfordeling. Jeg har gått til innkjøp av slik kulevekt som jeg bruker å veie trykket på kula før jeg kjører. Ligger som regel på rundt 90 kg.
Så her har jeg ikke noe å hente desverre.
Etter mine\våre mange turer vil jeg nå kalle meg (nesten da :lol: ) ekspert på akkurat vektfordeling på vårt vogntog :-)

Og til krissh:

Så på linken spennende, dette må jeg sjekke ut litt nærmere ja.
Takker så mye for innspill 8)

Om det er andre som har noen erfaringer og tips har jeg åpne armer og tar i mot med takk :D
krissh
-
-

Post by krissh »

No prob :D Har kommet over en del sånt, har drevet og søkt litt etter noe for å heve syncroen et par cm, men ikke funnet no særlig, det meste er for dra-trekk :-p (Hvorfor lage hevesett for vanlig T4 og ikke syncro???)

Har sett Mad og King Springs har et par sett. Den linken jeg sendte var vel for tilleggsfjører som stiver av en del i ræva, men har sett fulle sett med luftfjærer og kompressor du styrer fra cockpit. Da tror jeg du må bla opp 500-1000 euros.

Google og Vw T4 + höherlegung, niveauregulierung eller luftfedern så finner du en del. Litt på ebay.de også. De fleste ser ut til å være TÜV-godkjente så da bør du slippe gjennom papirmølla hos staten også, men det vet ikke jeg for sikkert. Reimo-forhandlere kan nok også skaffe noe. Her har du en norsk forhandler av luftfjæring:
http://reimonew.ms-visucom.de/n/M46498- ... de_lasten/
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Nå er jeg ingen ekspert på matte, men om det koster €600, skulle det da bli rett under 5 laken !??

Hm. Og Hm opp i mente, plutselig blir ting interessante !

Ikke nødvendigvis for Tyskerbrakka sin del, men det kan jo hende man bytter bil om en tid og luftfjæring ruler rævva av det meste.

Hm !

mvh,
Yngve S
krissh
-
-

Post by krissh »

Jepp, 5690 er den norske prisen. Ser det ble tysk pris når du bruker linken, men om du går på procamp.no -> Bobilteknikk -> Lasting og Fjæring finner du det
oyveng

Post by oyveng »

Har noen byttet til noe slikt.
Er det nesten som å bytte støtdemper og fjerne fjæringene + trekke noen slager og kabler til så er man i boks? Noen timer går det sikkert, men meg som ikke er fult så kyndig mtp å skru, vil jeg klare å bytte dette selv?

Har fått litt sansen for denne til kr 3700,- NOK
http://reimonew.ms-visucom.de/n/M46498- ... de_lasten/
lwbT4syncro

Post by lwbT4syncro »

Når eg kjøpte mi 'velle var fjørene knekt bak. spiralendane på begge sider hadde knekt så bilen var nok sigen bak. dette kunne ikkje sjåast når bilen sto uten last, merka det på klunking og ulyder når vi kjørte på veldig humpete vei.
Kjøpte originale VR6 senkefjører og skrudde ned litt foran. har litt trøbbel med lav vogn på kula, men går greit å kjøre med og bilen er utrulig mykje bedre å kjøre med til daglig.
- Tanke og draum er himmelske køyrety..
oyveng

Post by oyveng »

lwbT4syncro wrote:Når eg kjøpte mi 'velle var fjørene knekt bak. spiralendane på begge sider hadde knekt så bilen var nok sigen bak. dette kunne ikkje sjåast når bilen sto uten last, merka det på klunking og ulyder når vi kjørte på veldig humpete vei.
Kjøpte originale VR6 senkefjører og skrudde ned litt foran. har litt trøbbel med lav vogn på kula, men går greit å kjøre med og bilen er utrulig mykje bedre å kjøre med til daglig.
Har kommet fremt til at jeg MÅ bytte demperne mine da disse er så å si deffekte. Fjærene er hele, men vurdere å bytte de til forstekede fjærer.
Får se etter at demperne er byttet. Har bare 1 uke igjen til ferieturen så det blir begrenset hva man rekker.
Ellers har tanken på å senke bilen vært vurdert, men tror ikke det løser mitt problem i og med at vogna allerede er lav ved kjøring.
Har sett at det er en annen tråd her hvor det en som etterlyser høyerer hengerfeste pga lav bil.

Ny dempere vil forhåpentligvis hjelpe litt på i første omgang :-)
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Har H/R 40mm senk fra Martin, vogna ser til tider litt lav ut, men det er overhodet ikke noe problem. Aldri vert nedpå med noe som helst og jeg kjører gjerne med tresifret kuletrykk, tross alt forsvinner det ett kilo pr km/t over 60.
Vogna er 2T (minst)
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
oyveng

Post by oyveng »

Needforspace wrote:Har H/R 40mm senk fra Martin, vogna ser til tider litt lav ut, men det er overhodet ikke noe problem. Aldri vert nedpå med noe som helst og jeg kjører gjerne med tresifret kuletrykk, tross alt forsvinner det ett kilo pr km/t over 60.
Vogna er 2T (minst)
Hmm sier du det, kanskje jeg skal tenke på å senke den alikevell, den blir kanskje litt mer stabil?
Litt mindre gynging kanskje.
Tja, jeg rekker nok ikke det uansett før ferien, får tenke på det i fremtiden.
Trenger da noen tips :-)
Post Reply