T5 -1995 Mod 174 hk 4 motion - dårlig fungerende klimaanlegg

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
olympus32

T5 -1995 Mod 174 hk 4 motion - dårlig fungerende klimaanlegg

Post by olympus32 »

Er interessert i høre om det finnes andre som har erfaringer med et stadig dårligere fungerende klimaanlegg på disse bilene. Min bil har gått ca 150 000 km, og jeg måtte bytte kompressor m.m, da det var slutt på kjøling. Anlegget var da blitt gradvis dårligere gjennom de 2 siste årene.

Det koster mellom 17 og 24 tusen kroner å få utbedret dette. Møller innrømmer ikke at dette er en svakhet på disse bilene, men de som gjorde jobben for meg sa at de hadde hatt flere biler med samme problem, og at de ventet at det ville komme mange i tiden som kommer. For meg høres det ut som om det er en svakhet, og noe som Møller burde ta ansvar for. Synspunkter ??
klystèr
-
-

Post by klystèr »

min T5 har lekket ut all gass 2 ganger.
min kollega's T5 har hatt samme problem
men ikke att selve kompressoren blir defekt.
skal være trykk bryter som koopler den ut når trykket lir for lavt

min begynte å surkle.. for så p bli dårligere og dårligere
Jørn Tangen
Bjørnar
-
-
Car: Div type 2

Re: T5 -1995 Mod 174 hk 4 motion - dårlig fungerende klimaanlegg

Post by Bjørnar »

Bumper opp denne tråden jeg...

Jeg har en 2006 T5 med ac som fungerer dårlig, i det siste har det vært over normalt varmt her i trøndelag ( 26c i dag) noe som har gjort at jeg syns ac'n fungerer dårlig/ikke i det hele tatt. Fikk trykktestet anlegget og etterfylt gass her om dagen. Var nesten helt tomt for gass, så jeg hadde forhåpninger om at dette skulle gjøre susen...

Det gjorde det ikke, så da lurer jeg på... er det noe man kan gjøre for å finne ut hva som er feil uten tilgang til vagcom/canbus?

Eller er det bare å levere den inn med en gang?
77
Car: Transporter 2004

Post by 77 »

Har Transporter som var ny i feb. 2004.
Hadde denne på garantiutløpstest hos NAF før den var 3 år. NAF påpekte at AC ikke ga nokk effekt.

Problemet med anlegget i min bil er at kjølemediet forsvinner. Bil og Maskin har etterfylt tre ganger nå. Har og prøvd med et stoff som skulle få pakninger til å utvide seg.

Hadde bilen inne tidlig i denne måneden og det ble igjen påfylt kjølemedie og sporingstoff. Skal levere bilen igjen 28. så får vi se hva de finner. De har og bestillt inn deler som mistenkes å være problemet.
Bjørnar
-
-
Car: Div type 2

Post by Bjørnar »

77 wrote:Har Transporter som var ny i feb. 2004.
Hadde denne på garantiutløpstest hos NAF før den var 3 år. NAF påpekte at AC ikke ga nokk effekt.

Problemet med anlegget i min bil er at kjølemediet forsvinner. Bil og Maskin har etterfylt tre ganger nå. Har og prøvd med et stoff som skulle få pakninger til å utvide seg.

Hadde bilen inne tidlig i denne måneden og det ble igjen påfylt kjølemedie og sporingstoff. Skal levere bilen igjen 28. så får vi se hva de finner. De har og bestillt inn deler som mistenkes å være problemet.
Du får gi en lyd når du vet hva de finner ut da!
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Post by Tom Bringsvor »

Snakket med en kjølemontør, han sa at ofte er grunnen til mangel på eller lekkasje av gass i kjølesystemer i bil (sikkert alle anlegg som har kompressor) er at de ikke blir brukt på høst vinter og vår, klimaanlegg skal stå på hele året, men så lenge man ikke "ber om kjøling" vil ikke kompressor starte.
Det som skjer er at pakkboksen i kompressor tørker ut og gassen lekker ut her.
For å hindre dette er noen (alle) nye(re) biler slik at ved start så starter kompressor å gå selv om den ikke trenger det, bare for å smøre pakkboksen.
Skru på AC anlegget i ny og ne for å smøre pakkboksen.
Tips fra en kjølemontør.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
Magne1

Post by Magne1 »

Har en Caravelle 05. 130hk.
I sommer kjørte jeg bilen til Italia på feritur, der lå utetemperaturen på ca 30gr c og bilens ac kjølte veldig bra.
Etter en pause(ca 30 min) var det på tide å dra igjen, like etter at jeg startet bilen kom det en litt rar "rumlende" lyd fra motoren(nesten ikke hørbar utenfra ,men godt hørbar inne i bilen).
Klimaanlegget mistet veldig mye av effekten, det kjølte ,men veldig dårlig.
Denne lyden varte kanskje 10-15 min så forvant den like fort som den kom,og ac'en funket som bare det igjen.
Har vert borti det samme noen ganger her i Norge også,men registrerte det førte gang i Italia.

Lurte på om det er noen der ute som vet hva dette kan være?

Mvh Magne1
Post Reply