T3 - motorkvalitet?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Mach III

T3 - motorkvalitet?

Post by Mach III »

Heisann!
Jeg er en nybegynner her og som nettopp fikk opp øynene for disse campingbilene med hevetak da familien var på ferie i sommer.
Er nå på jakt etter en med 4 sengeplasser til en grei pris.
Men totalt uerfaren som jeg er med tyske biler så blir jeg litt skeptisk når jeg ser i salgsannonsene at det er byttet motor både 2 og 3 ganger.
Hvilke motorer/modeller bør man passe seg for, hvilken er best, finnes det noen oversikt over dette? :)

Hilsen blivende VW eier?
Mach III
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

har en jeg som vurderes solgt.
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Mach III

Post by Mach III »

Rapidspeed wrote:har en jeg som vurderes solgt.
Tar gjerne imot informasjon/bilder/pris av bilen. :)
Selv om jeg altså fortsatt ikke er heelt kjent med de forskjellige modeller/motorer ennå...

Mach III
hunter
-
-

Post by hunter »

smaken er som baken... den er delt! :)

Noen er ihuga dieselentusiaster og noen sverger til bensin! Sånn er det bare... motorene har forskjellige kvaliteter og svakheter!

billigst går diesel-motorene... dyrest går bensinmotorene... 2,1 bensin ryker toppene mens 1,9 bensin bruker mye bensin og går tregt... men 1,9 motoren holder... diesel kan jeg ikke noe om :)
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

!,6 diesel uten turbo er veeeeldig dødt, 1,6 turbo er også dødt men 1,9 tdk er sprekere og mer solid. Toppakninger og ødelagte topper er en svakhet på disse motorene. Min motor har rundet 300,000, fått byttet topp en gang. Er ellers i god form.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Mach III

Post by Mach III »

Høres ut som kanskje 1,9 bensin er det tryggeste alternativet. :)
Får prøve å legge ut en "ønskes kjøpt" annonse her.
Bli sikkert vanskelig å finne en bil som oppfyller alle kriteriene mine; er det eventuelt vanskelig å få tak i løse hevetak for ettermontering?
Ser dette er blitt gjort her inne tidligere, og det er kanskje flere som har slike tak liggende? Hva ligger disse på i pris?

Mach III
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

T5 130 tip wrote:smaken er som baken... den er delt! :)

Noen er ihuga dieselentusiaster og noen sverger til bensin! Sånn er det bare... motorene har forskjellige kvaliteter og svakheter!

billigst går diesel-motorene... dyrest går bensinmotorene... 2,1 bensin ryker toppene mens 1,9 bensin bruker mye bensin og går tregt... men 1,9 motoren holder... diesel kan jeg ikke noe om :)
1,9 bensinmotor med forgasser er kjent for at forgasseren "lekker" bensin ned i veivhuset.
Dermed blir oljen fortynnet. Hvilket hurtig kan gi opphav til havari.
Dårlig smøring av lagre. Slitasje pga. dårlig oljetrykk osv.

Ang. Toppene..

Hva skulle tilsi at toppene på 1,9 er bedre enn de til 2,1?
For alle vannkjølte boxermotorene er jo problemet galvanisk korrosjon ved vannkappe-pakningen....som da gir opphav til problemene som følger av dette...

DERIMOT har jeg hørt at rådene i 2,1 gjerne kunne vært sterkere, da det ikke skal mye aksialslakk på veivakselen til før disse får juling...
Igjen et spørsmål om slitasje av veiv- og rådelagre.
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
martins.macs
-
-
Car: VW T3 1.9TDI Westfalia 83
Phone: 97071638

Post by martins.macs »

Jeg tror at hvis man skal kjøpe en vw t3 campingbil så er det kanskje lurt å vurdere flere ting enn bare motor.
F.eks. om karroseri har mye/lite rust eller om kempinginredning virker og er i ok stand.
Det kan være lurt å se etter en godt vedlikehold bil uansett om den har stor/liten disel eller bensin motor.
:)
Martins
VW T3 Westfalia 1.9TDI ///on storage///
VW T3 Coach + EJ22 ///under construction///
Avo
-
-

Post by Avo »

Må bare innrømme det med en gang - man kjøper ikke en T3 fordi den har så bra motor. Det er vel heller slik at man kan leve med et motorbytte i fremtiden, fordi resten av bilen er så genial.

Selv har jeg hatt 7 eller 8 T3 med WBX, og jeg har altid en liten frykt for at toppene ryker, men synes det er en liten pris, fordi det er noe med disse bilene, noe jeg ikke helt kan forklare, som gjør at jeg ikke vil ha noen annen turbil.
Noen liker Man U - jeg liker T3

89 Syncro 112. Ikke så veldig kjip C, men står å venter på en ny vår
Trodde jeg var ferdig med T4 for en stund nå - men jaggu kjøpe jeg ikke en T4 Multi.
83 Golf MK1 Rabbit GTI - ufrivillig senka moro
Mach III

Post by Mach III »

martins.macs wrote:Jeg tror at hvis man skal kjøpe en vw t3 campingbil så er det kanskje lurt å vurdere flere ting enn bare motor.
F.eks. om karroseri har mye/lite rust eller om kempinginredning virker og er i ok stand.
Det kan være lurt å se etter en godt vedlikehold bil uansett om den har stor/liten disel eller bensin motor.
:)
Skal sevfølgelig vurdere rust/vedlikehold, men dette er visuelle ting som jo går nokså greit selv for en uerfaren i VW-miljøet å få øye på. :)
Ble bare som sagt veldig usikker da jeg så at disse bilene slet med en del motorproblemer. Har jo ikke lyst til å bli stående med defekt motor på ferieturene.
Jeg har tidligere bare hatt japanske biler, og der er jo ikke motorproblem noe tema... :wink:
Men det er det jeg mener,; det er vel lettere å finne en T3 som er i god stand uten hevetak , for så å ettermontere dette?

Mach III
Harald
-
-

Post by Harald »

Min erfaring med 1,9 bensin er at den er omtrent lydløs og vibrasjonsfri. 1,6TD bråker og ikke minst rister noe utrolig i forhold. Man kjenner dieselmotorens ukultiverte gange i ryggen. Motorene går omtrent like sakte. Turbodieselen krever noe tilsyn og er kjent for store varmeproblemer. Det bør monteres oljekjøler. Fordelen med 1,6TD er at den med nesten 1,9 tonn bil har gått 0,70 liter/mil fra østlandet over til Bergen, inkludert noen småturer rundt i byen. Bensinmotoren har gått 1,05 liter/mil på langkjøring.
Post Reply