Hvordan fungerer egentlig tdi-motorer

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Hvordan fungerer egentlig tdi-motorer

Post by Tur-Bo »

Jeg trodde at tdi motorene åpnet dysene elektronisk og at det var derfor de er så effektive, men så leser jeg rundt omkring at folk bruker tdi dyser på biler med mekanisk pumpe og da blir jeg litt forvirret.
Hva er det egentlig elektronikken styrer som gjør disse motorene så effektive ?
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Re: Hvordan fungerer egentlig tdi-motorer

Post by subwoofer »

Tur-Bo wrote:Jeg trodde at tdi motorene åpnet dysene elektronisk og at det var derfor de er så effektive, men så leser jeg rundt omkring at folk bruker tdi dyser på biler med mekanisk pumpe og da blir jeg litt forvirret.
Hva er det egentlig elektronikken styrer som gjør disse motorene så effektive ?
SVJV jeg kan skjønne styrer de tidspunkt og mengde, men gjennom å styre pumpa, ikke dysene. TDI-pumpene kan kan konverteres til ren mekanisk styring ved ombygging. Direkteinnsprøytning har eksistert siden tidenes morgen, og er normen på større diesel. GM V16 som står i NSBs diesellok (Di3 og Di4) er direkteinnsprøyta med pumpedyser...
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
dieselfreak

Post by dieselfreak »

TDI-betegnelsen er vel brukt på mange forskjellige innsprøytnings-system. Jeg er ikke sikker nå, men de første TDI-motorene tror jeg hadde ren mekanisk innsprøytning. Senere kom elektronisk styring av pumpa, videre til pumpe-dyse og nå er common-rail det mest vanlige.

Jeg tror det er bare common-rail som har elektronisk styrte dyser.

Det er helt sikkert noen som kan spesifisere dette bedre enn meg :lol:
2005 VW Transporter 2.5 TDI 130 Tiptronic (Firmabil)
1991 MB 300TDT S124 Sportline (Privatbil)
SveinR
Car: 74`VW 412. 62` VW 1200. 82`luftkjølt Reimo camper
Phone: 90259297

Re: Hvordan fungerer egentlig tdi-motorer

Post by SveinR »

Tdi(Turbo direct injection) og Sdi(suction direct injection) Skiller seg fra virvelkammer motoren(som VW har kjørt på,TDK og SDK) ved at i disse motorene sprøytes drivstoffet direkte inn i sylinderen,og ikke via ett virvelkammer. De tok rett og slett "proppen" (virvelkammeret) i systemet bort,og fjernet dermed effekttapet som oppstår når brennstoff/luftblandingen beveger seg fra virvelkammeret og ut over stempelet. Den totale innvendige overflaten blir mindre, så varmetapet ut til kjølevæska blir redusert,og forbrenningsgassens kontakt med sylinderveggen blir redusert i og med at forbrenningen skjer nede i stempelet. Det reduserte varmetapet gjør at mere drivstoff kan brukes til framdrift,vi får mindre forbruk og mere effekt. Det merkes at disse motorene har mindre restvarme :-)
En ulempe med SDI/TDI systemet er at lufta blir satt i mye mindre bevegelse i forhold til virvelkammermotoren,det blir mere sot,lite kraft på lave turtall,den tar gassen dårligere og er mere følsom for innsprøytingssystemets nøyaktighet.
Det som definerer TDI/SDI motoren er alltså det at drivstoffet sprøytes rett inn i sylinderen,ikke hvilket system som brukes for å gjøre dette :-)
mekonomen
-
-
Car: 07 T5 130+ TDI 4motion
Phone: 74148800

Re:

Post by mekonomen »

dieselfreak wrote:TDI-betegnelsen er vel brukt på mange forskjellige innsprøytnings-system. Jeg er ikke sikker nå, men de første TDI-motorene tror jeg hadde ren mekanisk innsprøytning. Senere kom elektronisk styring av pumpa, videre til pumpe-dyse og nå er common-rail det mest vanlige.

Jeg tror det er bare common-rail som har elektronisk styrte dyser.

Det er helt sikkert noen som kan spesifisere dette bedre enn meg :lol:

Pumpedyse har også delvis elektrisk styring av dysene.
B Almli
Post Reply