2-masse svinghjul

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

2-masse svinghjul

Post by Needforspace »

Vet ikke om det er riktig benevnelse, men har forstått det sånn at svinghjulet på bilen min er et sånt.
Kan noen forklare oppbygningen av det?
Har noen vibrasjoner rundt maks dreiemoment som jeg har forstått kommer fra nettopp svinghjulet, det kom etter chipping og har vert stabilt i ett og ett halvt år. Det virker nå som det har forverret seg og jeg frykter et større problem under oppseiling.
Beroligelse hadde vert fint nå...... eller trøst....
Last edited by Needforspace on 14 Oct 2009, 22:15, edited 1 time in total.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
lars erik wogsted

Re: 2-masse svinghjul

Post by lars erik wogsted »

Hei!
Vet at et annet tysk bilmerke har burkt dobbel masse svinghjul på en modell på 90 tallet.
Grunnet var at det skulle gi mindre vibrasjon gennerelt. Og lettere håndtering i trafikken.
Problemet er at mellom ytre og indre svinghjul er det en gummiskive/foring. Denne har en tendens til å tørke og derfor sprekker den etterhvert.

Det er dette som gir vibrasjonen du snakker om.

Ofte byttes disse dobbelmasse svinghjulene til "enkel svinghjul" på bilmerket jeg snakker om. (lett svinghjul)
Da blir det bedre gassrespons, men også noe mer "støy" og vibarasjon. Dette er selvsagt ikk noe problem i racing. Det lette svinghjulet gjør at bilen må "gjentes" med klutchen for å dra i gang bilen.......
T4 2,5 TDI -99 mod.
Samt noen andre artige tyske merker.... ;-)
Syncronaut
-
-

Post by Syncronaut »

lars erik wogsted wrote:Hei!
Vet at et annet tysk bilmerke har burkt dobbel masse svinghjul på en modell på 90 tallet.
Grunnet var at det skulle gi mindre vibrasjon gennerelt. Og lettere håndtering i trafikken.
Problemet er at mellom ytre og indre svinghjul er det en gummiskive/foring. Denne har en tendens til å tørke og derfor sprekker den etterhvert.

Det er dette som gir vibrasjonen du snakker om.

Ofte byttes disse dobbelmasse svinghjulene til "enkel svinghjul" på bilmerket jeg snakker om. (lett svinghjul)
Da blir det bedre gassrespons, men også noe mer "støy" og vibarasjon. Dette er selvsagt ikk noe problem i racing. Det lette svinghjulet gjør at bilen må "gjentes" med klutchen for å dra i gang bilen.......
2-masse svinghjul er brukt av VW f eks på (noen av?) 1,9 TDI motorene for å glatte ut de verste momentspikrene...

Jeg kan ikke huske å ha hørt at 2,5 TDI har de, men det får vi sikkert snart vite...
Gorm
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Har problemet enda, mangler bare svaret :shock:
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14