Mister motorkraft ved 2400 omr i 5. gir

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
oyveng
Car: T5 2006, 1,9 TDi

Mister motorkraft ved 2400 omr i 5. gir

Post by oyveng »

Hei.

Har siden sommer slitt med at bilen slutter å trekke, som om turboen ikke vil trekke noe mer.
Før kunne jeg holde 120 km/t opp Lierbakken, men nå når jeg kommer i bunn av bakken og må kompensere for mer motstand mister jeg trekkraften og toppfart opp bakken blir 80 km/t. Det skjer rundt 2400 omr i 5. gir.
Har hatt bilen på en lokal verksted, de er veldig dyktige og rimelig, men de klør seg litt i hode på hva dette kan være. De har bytte luftmassemåleren, men symtomene er der fortsatt, ble litt bedre i bunntrykk. Litt kjapere før turbo slår inn.

Er det noen som vet hva som kan være feil?
Noen tips er dere snill :D
VW Transporter 1,9 TDI 2006, 3 Seter
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Re: Mister motorkraft ved 2400 omr i 5. gir

Post by t21500 »

N75? Vakuumslanger?
Pål Strand
oyveng

Post by oyveng »

t21500 wrote:N75? Vakuumslanger?
N75?
Hva er det?
Er desverre ikke bilkyndig så om du kan gi meg en liten forklaring please. :?:
t21500
-
-

Post by t21500 »

Er det egr på denne (resirk. av eksos)? N75 er en ventil som styrer/regulerer vakuumtrykk. Hender at disse også skaper litt trøbbel....
Pål Strand
kjellg

Post by kjellg »

Hadde noe lignende. Til slutt fant de på verkstedet en liten sprekk i en av slangene etter turboen. Fikk ny slange og bilen gikk som den skulle. (Virket som om slangen holdt tett inn til et visst trykk, og så flatet kraften helt ut.)
T4 buss 2000 TDI
Golf stv 2001 1,4
oyveng

Post by oyveng »

kjellg wrote:Hadde noe lignende. Til slutt fant de på verkstedet en liten sprekk i en av slangene etter turboen. Fikk ny slange og bilen gikk som den skulle. (Virket som om slangen holdt tett inn til et visst trykk, og så flatet kraften helt ut.)
Hmm dette ligner veldig på mine symtomer, akkurat slik min teori hele tiden har vært, noe med turboen osv.

Takker og bukker for alle gode forslag, skal ta det med meg videre til verkstedet.
asbjgroe
Car: 1997 TDI

Post by asbjgroe »

kjellg wrote:Hadde noe lignende. Til slutt fant de på verkstedet en liten sprekk i en av slangene etter turboen. Fikk ny slange og bilen gikk som den skulle. (Virket som om slangen holdt tett inn til et visst trykk, og så flatet kraften helt ut.)
Var det sprekk i ein av dei tynne Vakuum slangane?

Mvh
Asbjørn
zak1963

Post by zak1963 »

Finner du ut av dette er jeg veldig int. i hva årsaken var for sånn oppfører bilen min seg også.
T4 lang 2,5TDI, automat.
T4 2001 automat 102hk TDI ex hc bil nå 9 seter
oyveng

Post by oyveng »

zak1963 wrote:Finner du ut av dette er jeg veldig int. i hva årsaken var for sånn oppfører bilen min seg også.
T4 lang 2,5TDI, automat.
Så fort jeg finner ut av det kommer jeg med oppdatering.
Når får jeg faktisk ikke start på bilen i det heletatt, måleinstrumentene viser at det er noen feilkoder på dieselpumpa så vi får se hvordan dette går.
kjellg

Post by kjellg »

asbjgroe wrote:
Var det sprekk i ein av dei tynne Vakuum slangane?

Mvh
Asbjørn
Nei, så vidt jeg forstod var det i slangen som står under trykk, enten fra turbo til intercooler eller fra intercooler til innsug. Tror helst det var den fra turboen.

Mvh Kjell
T4 buss 2000 TDI
Golf stv 2001 1,4
asbjgroe
Car: 1997 TDI

Post by asbjgroe »

Har samme symtomer på min bil, oppstod etter skifte av vannpumpe og registerreim, og reingjering av innsug og EGR.

Mvh Asbjørn
oyveng

Post by oyveng »

Heisann!

Verkstedet har kommet fram til at Dieselpumpa er defekt.
Det er også en del feilkoder på måleapparetet som også indikerer dette.

Men så kommer min far å sier at, nei det er det ikke, han mener det er et relè som er feilen!
Er det noen som har noen erfaringer rundt dette?
Hvem har rett. Jeg vil tro at verkstedet har rett, han har trossalt veldig lang erfaring i faget og jeg har aldri tvilt på hans diagnose og ikke minst dyktighet.
Men hva hvis det er et eller 2 relèr, da vil prisen gå ned fra ca 20.000,- til et par lapper.
Stor forskjell.

Tips mottas med takk please.
oyveng

Post by oyveng »

Kikket litt rundt selv i går kveld å fant da ut at slangen som skulle sitte på lokket til luftfilteret ikke var tilkoblet og i tilegg mangler det et klips for å holde lokket igjen.
Hvor viktig er dette. kan dette være hele og fulle årsaken til problemene.
Var litt bedre i bakken i dag etter at jeg fikk på denne slangen, men jeg vet det ligger en del feilkoder på hovedenheten etter tidligere problemer.
Får stikke innom å få slettet disse.

Men kan det være at det klipset for å holde luftfilter lokket tett samt at slangen i lokket ikke satt vat tilkoblet som er hele problemet, (optimistisk :mrgreen: )
t21500
-
-

Post by t21500 »

Skudd i blinde her, men kan jo være at den drar luft utenom luftfilteret hvis lokket ikke er tett, som igjen tar knekken på luftmassemåleren.
Pål Strand
oyveng

Post by oyveng »

Var en tur innom Albjerk i Drammen for å høre med de om de har noen erfaring på problemet.
Han jeg pratet med nevte at dette var et kjent problem, og problemet lå i magneten som er slitt og ikke virker helt slik som den skal lenger.
Lite viten som jeg er spurte jeg om dette var en enkel og rimelig jobb som jeg kunne gjøre selv, og svaret var at jeg må bytte turboen :cry:

Nei å nei å nei, det koster jo mer enn skorta det kan ikke stemme
Jeg må sjekke litt mer. Må nok vuredere en diagnose time på kr 500,- for å sjekke 100% hva/hvor poblemet ligger, jeg godtar ikke det svaret :shock:
150Hk TDI
-
-
Car: T4 151hk

Post by 150Hk TDI »

oyveng wrote:
zak1963 wrote:Finner du ut av dette er jeg veldig int. i hva årsaken var for sånn oppfører bilen min seg også.
T4 lang 2,5TDI, automat.
Så fort jeg finner ut av det kommer jeg med oppdatering.
Når får jeg faktisk ikke start på bilen i det heletatt, måleinstrumentene viser at det er noen feilkoder på dieselpumpa så vi får se hvordan dette går.
Hadde samme problem på min. Måtte skifte dieselpumpe.
Egil Skodvin
Tlf 40606000

01 Caravelle 2.5 TDI 151hk (T5 Multivan inredning)
08 Beetle 1,9TDI
73 Opel Manta A 2.4S
oyveng

Post by oyveng »

Heisann!

Jeg trodde jeg måtte bytte pumpa for et år siden da jeg ikke fikk liv i bilen.
Men etter at jeg neste hadde glemt bilen så var ute å kikket litt på den igjen, selv.
Etter masse undersøkelse her på forumet og rundt omkring, mange gode tips :-)
Da så jeg at reima til dieselpumpa var fri for tagger, dermed så ble det igjen håp for bilen og jeg satte den inn for rep.
Bytte reg reim, reim til dieselpumpa osv.....
Det ble avdekket brudd i begge fjærene bak og bremseskiver måtte byttes, 25 tusen kroner rett ut :-(
Bilen startet og gikk veldig bra, men symptomene som jeg hadde før den stoppet kom fort tilbake. Mister trekkraft ved belastning :-(
Har lest av feilmeldingene, litt usikker hva de viste, men noe om at trykket til turboen faller og at det er feil på ledningsnett. Ja det kan være dieselpumpa :-(
Spm er om jeg virkelig skal ta en stor kost til på denne bilen som har nå rundet 320.000 km, men jeg trenger bilen og jeg er kjempe fornøyd med den (når den går som den skal)

Men jeg er redd det blir noen kroner til for å få den slik jeg vil ha den :-(

Blir nok til at jeg sender bilen inn til merkeverksted for en diagnose time for å svaret på hva som er feil.

Så får vi se hva jeg gjør.

Takker for alle gode tips, jeg er litt oppgitt nå, men men,
"Det som ikke tar livet av en, styrker en". Er det noe som heter.

Er nok ikke det siste dere har hørt fra meg i denne saken. :-)
oyveng

Post by oyveng »

Da har jeg omsider anskaffet meg VAG-Com kabel.

Etter litt sjekking så har jeg igjen fått de samme kodene som nevnt tidligere.
00575 Manifold Absolute Pressure Sensor
01268 Quantity Adjuster -N146

Og slik jeg leser det (etter en del google søk) muligens må bytte dieselpumpa :(
Hadde håpet på noe billigere. Hvor kan jeg få tak i en dieselpumpe rimligst, noen som vet?

Men jeg har bestilt diagnosetime hos Albjerk for å se hva de sier.

En annen ting (kanskje det har noe med saken å gjøre)
Når jeg kjører og kommer opp i 80-90 og oppover så begynner det og hvine fra høyre side forfra, akkurat som om vinduet er nesten igjen, typisk lik lyd.
Jeg har ikke klart å lokalisere lyden, men den er sterkere på høyre side og den kommer forfra et sted. Kan det være noe med luftfilter boksen (den magler et klips)
therkildsen
-
-
Car: T4 00mod 2,5tdi 102hk
Phone: 932 fem tre 574

Post by therkildsen »

min var også litt slap mista mye trek kraft i baker på min var det tett catalysator.
Glenn therkildsen sen 75mod den nyskjerige sørlending
caravelle 00mod 2,5tdi 8seter
du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse
kongen av skrive feil er sikkert meg det :D
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

oyveng wrote: En annen ting (kanskje det har noe med saken å gjøre)
Når jeg kjører og kommer opp i 80-90 og oppover så begynner det og hvine fra høyre side forfra, akkurat som om vinduet er nesten igjen, typisk lik lyd.
Jeg har ikke klart å lokalisere lyden, men den er sterkere på høyre side og den kommer forfra et sted. Kan det være noe med luftfilter boksen (den magler et klips)
Jeg tror vel ikke det har noe med luftfilterboksen å gjøre. Kan det være ladetrykkslekkasje? Slik som kjellg beskriver tidligere i tråden. Da kan det suse ved pådrag, særlig opp bakker og ellers når motoren går med stor belastning. Når du slipper gassen vil nok susingen gi seg hvis det er ladetrykkslekkasje.

"Manifold Absolute Pressure Sensor" er nok ladetrykksensoren G71. Til og med årsmodell 1999 sitter den integrert i motorstyreenheten på ACV. Det går en tynn slange fra intercooleren til sensoren i styreenheten. Sjekk slangen for skader, og prøv å blåse gjennom den. Det kan komme oljerester og skitt inn i slangen slik at den tetter seg. Kanskje styreenheten vil registrere feil på sensoren dersom du har en lekkasje mellom turboen og innsuget, og ikke får opp ladetrykket? Feilkode 00575 betyr noe sånt som "reguleringsdifferanse manifoldtrykk", og er vel ikke nødvendigvis en kode som sier at det er noe galt med selve sensoren. Det kan vel bare bety at motorstyreenheten registrerer et annet ladetrykk en det som burde vært der. Dette kan gjerne ha sammenheng med magnetventil N75, som styrer wastegaten på turboen og regulerer ladetrykket.

"Quantity Adjuster" N146 er mengderegulatoren i dieselpumpa. Feilkode 01268 betyr noe sånt som "reguleringsdifferanse øvre/nedre anslagsverdi" Styreenheten får tilbakemelding fra sensor G149 om hvilken stilling mengderegulatoren står i. Jeg tror feilkoden betyr at ikke styrenheten ikke liker signalene den får fra denne sensoren. Det trenger ikke å bety at det er noe feil med dieselpumpa. Det kan være en elektrisk feil, men det kan også være drivstofftilførselen. Er det lenge siden du har bytta dieselfilter?

Begge disse feilkodene er slike koder som kan skyldes feil et helt annet sted i systemet. Styreenheten føler at det er for mye eller for lite drivstoffmengde og/eller ladetrykk, og prøver å regulere opp eller ned for å kompensere for dette. Det klarer den ikke, så da blir reguleringsmekanismen stående på max eller min. Det kan selvfølgelig skyldes feil på dyre komponenter, men ofte er det andre ting som forårsaker slikt. Slikt feilsøking kan ta mye tid, og tid koster penger hvis du setter bilen på verksted. Det er mye du kan gjøre selv. Men ikke demonter mer enn du vet du får sammen igjen, og du må ikke begynne å justere på saker og ting bare for å prøve! Sjekk alle slanger mellom turbo og innsug. Disse kan ha sprukket slik at det er vanskelig å se. Og de kan holde tett ved lave trykk, men plutselig åpner det seg et stort hull når trykket øker. Sjekk at ikke intercooleren har sprukket. Sjekk alle vakuumslanger og sånt som har med motorstyringa å gjøre. Sjekk drivstofftilførselen. Hvis du ikke finner noe annet kan det også være lurt å få sjekket timing av kamaksel og dieselpumpe før du begynner å skifte dyre deler.

Hvis du leser tysk kan du finne mye bra info her:
http://t4-wiki.de/wiki/Ventil_N75_%28La ... renzung%29
http://t4-wiki.de/wiki/Mengensteller_N146
http://t4-wiki.de/wiki/G71
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Post Reply