Skal kjøpe min første T4 / Multivan

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
kaizoku
Car: T4 1999 GL Syncro

Skal kjøpe min første T4 / Multivan

Post by kaizoku »

Hei,

Jeg har tenkt å kjøpe meg en turbil. Jeg har satt øynene på multivan utgaven av VW. Jeg er ikke så bilkyndig, men vet sånn ca hva jeg skal se etter når jeg kjøper bil.

Pris varierer veldig mye, så håpte noen kunne gi meg litt tips/tanker rundt det. Om det vil lønne seg for meg å kjøpe en multivan, eller en billigere t4 og få den ombygd til "multivan". Har sett noen annonser for V.I.P utgaver, som typisk har blitt ombygd i Tyrkia.

Viktig at innredningen på bilen er slik som multivan, da bilen skal brukes til lange turer. Jeg har foreløpig tatt en øvre grense på 150tusen for kjøp.

Jeg vurderer denne bilen, men føler det kan være litt stivt priset? Hva tror dere?
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19539909 - mistenker at det ikke er en "ekte" multivan.

Jeg har prøvekjørt bilen. Den virker god, eneste er at motoren virker litt svak når jeg ga litt gass.

Takk for all tilbakemelding :)
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Re: Skal kjøpe min første T4 / Multivan

Post by Indian »

Den bilen ser grei ut men er det en på 102HK? Da skal bilen være ganske sprek. Er bilen en med 78 hester? Rart at det står ikke noe i annonsen. Av hensyn til de som kjøpte VIP biler og som ikke fikk reklamerte ville jeg ha krevde en test hos NAF eller Møller før du betaler for bilen.
Sjekk ut også firmaet og be om referanser.
kaizoku

Post by kaizoku »

Har ikke kjørt så mye diselbiler, men føltes som den var litt svak før turboen "kicket" inn. Har tenkt å kjøpe bilen for å ha den lenge, så ønsker ikke å gjøre et bomkjøp eller kjøpe en overpriset bil. I dette tilfelle er jeg ikke sikker på prisen på denne biltypen med tanke på årsmodell (1997) og KM 298000. Bikker snart 300- men har hørt mye bra om disse bilene at de går langt :)
chr18
-
-
Car: lang T4 93mod.
Phone: 90142311

Post by chr18 »

min har gått 300 og går som ei klokke, litt oljelekasje, men ikke emr enn 1/2liter på 10000 nå. Firmaet soms elger denne er i hvertfall registrert i brønøysundregistrene http://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=994315269
christian
Stian
-
-
Car: 2004 Multivan

Post by Stian »

Uten å feie alle over en kam, så ber jeg deg ligge helt unna disse "VIP"-bilene.
Snakket med en for noen dager siden som hadde kjøpt en slik;
Totalt missfornøyd! Kunne ikke stole på at motoren gikk fra dag til dag. De såkalte tak-railingene var bare skrudd rett ned i taket med sjølv-borende skruer, uten noen form for tetting. Resultat; fukt i store mengder inne i bilen. Taket innvendig ødelagt av vann.....
Vel, jeg fikk bare bekreftet det jeg alltid har ment om denne type ombygginger.

Mitt råd; STYR UNNA ALT SOM HETER "VIP" ELLER SOM HAR ET TLF-NR DER NAVNET SKULLE STÅTT I ANNONSEN.
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
kaizoku

Post by kaizoku »

Oki, takk for respons og svar :) Er blitt mer skeptisk til VIP bilene nå og skal ikke la meg lure av krom og interiør.

Noen tanker på prisen på bilen til salgs da? Også bak bilen står det Caravelle TDI og ikke Multivan TDI, har det noe å si? Selger sier til meg at det er en original Multivan.
dings
Car: T5 Multivan og T4 Transporter (VIP)

Post by dings »

caravelleman wrote:Uten å feie alle over en kam, så ber jeg deg ligge helt unna disse "VIP"-bilene.
Snakket med en for noen dager siden som hadde kjøpt en slik;
Totalt missfornøyd! Kunne ikke stole på at motoren gikk fra dag til dag. De såkalte tak-railingene var bare skrudd rett ned i taket med sjølv-borende skruer, uten noen form for tetting. Resultat; fukt i store mengder inne i bilen. Taket innvendig ødelagt av vann.....
Vel, jeg fikk bare bekreftet det jeg alltid har ment om denne type ombygginger.

Mitt råd; STYR UNNA ALT SOM HETER "VIP" ELLER SOM HAR ET TLF-NR DER NAVNET SKULLE STÅTT I ANNONSEN.

Jepp. Det var nok oss det :(

Selve setekonfigurasjonen var det som appellerte til oss, dvs Multivan-konfigurasjon, men ikke til MV pris. VEL, der brant vi oss.
Om jobben var blitt gjort ordentlig, kunne det vært en OK bil, men når det i tillegg dukker opp det ene etter det andre, av tekniske/driftsmessige og sikkerhetsmessige problemer, da skal du ha takk! Dette har ingen sammenheng med interiøret, men når vi prøver å klage på varen vi har fått, og selger ikke svarer, så sier det mye om hvor seriøse de er.

Så et godt råd fra meg: Ikke kjøp!

Vi har "tatt til fornuft" og kjøpt en nyere, orginal Multivan. Vel ble det dyrere, men man må kunne stole på at bilen starter og går som den skal. Og at den er sikker!

Lykke til i jakten!
krissh
-
-
Car: T4 1999 TDI Syncro

Post by krissh »

kaizoku wrote:Noen tanker på prisen på bilen til salgs da? Også bak bilen står det Caravelle TDI og ikke Multivan TDI, har det noe å si? Selger sier til meg at det er en original Multivan.
Mye som ikke ser veldig originalt ut i den, av både innredning og seter. En annen detalj som så litt snodig ut var vindussveiv på førersiden men ikke passasjersiden, samtidig som det ser ut som det skal være elektriske vinduer. Kan jo være satt på sveiv fordi det elektriske ikke virker men. Om du søker litt på firmaet finner du at det er startet opp i august og er tilknyttet Storbritannia.
kaizoku

Post by kaizoku »

Snakket mer med selger istad, jeg prøvde å prute litt men han ville ikke. Jeg fikk registreringsnummeret og sjekket det og da stod den registrert som Caravelle og ikke multivan. Så jeg jeg spurte han da om det var orginal multivan eller at det var en transporter/caravelle som har fått setet satt inn.

Men han var klar og sa det var orginal multivan, uten å gi meg noe ordentlig forklaring enn at den har multivan oppsett, så det er multivan. Og forhandleren var veldig PÅ å få solgt den.

Denne bilen er satt litt på hold for min del nå.

dings: Takk for at du delte din erfaring her. Hvor kjøpte dere multivanen? Fant dere på finn eller har dere en forhandler å anbefale?

krissh: Var både sveiv og elektrisk i tilfelle elektrisk skulle ryke, så hadde man mulighet til å sveive ned manuelt.

caravelleman: Takk for din input om VIP :)
Stian
-
-

Post by Stian »

hvis selger fortsatt etter din bemerkning om caravelle, kjører hardt på at det er en multi - da er han enten uviten selv eller bare en snik.

Styr unna den der.

Slike kommer det fler av. som er bedre :)
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
Stian
-
-

Post by Stian »

Denne er da billigere.

Sikkert kjekk sak dette. Ikke sett nøye på anonnsen selv, men kun funnet på to sek på finn.no

Heller en allstar enn en jalla-vip ;)
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
krissh
-
-
Car: T4 1999 TDI Syncro

Post by krissh »

caravelleman: ser ut som du mangler link

Har du vurdert en Tyskland-tur for å finne multivan? Det fins jo ikke all verden av disse i Norge da de er solgt som campingbil eller buss som regel, pga avgiftssystemet. I Tyskland finner du flust av de, til en heeelt annen pris, og de har som regel air condition og dieselvarmer med ur. Og dessuten er det jo en god ting å hente biler INN til Norge i stedet for å sende de til Nigeria osv :D

Et par eksempler:
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... abNumber=1
dings
Car: T5 Multivan og T4 Transporter (VIP)

Post by dings »

kaizoku wrote:
dings: Takk for at du delte din erfaring her. Hvor kjøpte dere multivanen? Fant dere på finn eller har dere en forhandler å anbefale?

caravelleman: Takk for din input om VIP :)
Vi fant den på Finn. Var privat ( og viste seg å være noen mannen kjente fra barndommen). Har kikket etter Multivan en stund, og ser ikke ut som om merkeverkstedene har hatt noen den siste tiden. Har vært flere private til salgs da.

Vår erfaring er at eldre ( hvertfall før 2000 modell) Multivaner her til lands er enten camping eller "jalla". I Tyskland finnes det eldre med 7-seterkonfigurasjon. Men de som er eldre enn ca 2000 har kun 2-punktsele i pilotsetene.
storbonden
-
-
Car: 2003 t4 multivan
Phone: 47857447

Post by storbonden »

Har multivan campingbil og må si meg veldi fornøyd med den. Er en 2003 da. Men etter det jeg har forstått, skal det stå multivan bakpå luka hvis det er det. ellers mener jeg det er blå I på de 2,5 som en av minste utgavene.
Sett litt på denne som ekstra bil. Noen som har noen formening om den?
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19744378
Stian
-
-

Post by Stian »

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19601838

her er den linken jeg glemte isted ;)
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
kaizoku

Post by kaizoku »

Takk for alle svar og tilbakemeldinger :)

Siste bilen jeg ser på nå er en Caravelle 2.5 GL Syncro (bensinmotor). Noen som har noe erfaring med den type bil? Den er i teknisk god stand og har noen riper i lakk, men det betyr ikke så mye.

Bilen går for 79.000 og har gått 170.000KM. Reg reim er byttet og er en 1999 mod.

Grunnen til denne blir vurdert er at jeg føler jeg får mye bil for pengene. + at jeg kan bruke de pengene jeg har spart til å "rigge" seter og interiør selv.
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Post by Stein »

krissh wrote:
kaizoku wrote:Noen tanker på prisen på bilen til salgs da? Også bak bilen står det Caravelle TDI og ikke Multivan TDI, har det noe å si? Selger sier til meg at det er en original Multivan.
Mye som ikke ser veldig originalt ut i den, av både innredning og seter. En annen detalj som så litt snodig ut var vindussveiv på førersiden men ikke passasjersiden, samtidig som det ser ut som det skal være elektriske vinduer. Kan jo være satt på sveiv fordi det elektriske ikke virker men. Om du søker litt på firmaet finner du at det er startet opp i august og er tilknyttet Storbritannia.
Jeg har aldri hørt om at en bil har både sveiv og elektrisk heving på vinduer...... Mystisk. Jeg hadde aldri kjøpt en bil med noe slikt.....
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
oddvarr
-
-
Car: 2002 T4 Caravelle AXG

Post by oddvarr »

Stein wrote:
krissh wrote:
Jeg har aldri hørt om at en bil har både sveiv og elektrisk heving på vinduer...... Mystisk. Jeg hadde aldri kjøpt en bil med noe slikt.....
Min gamle T4 (1997) hadde el-vindu. Bryterne var av den typen du finner i nyere modeller. Bryterne på denne ser ut til å være av eldre modell.
Image
I tillegg ser det og ut som om det har vært sveiv på passasjersiden og. Hullet ser blendet ut med en merkelig plugg.
Image
Virker som om det er noe ettermontering som har foregått her ja....
2011 Tiguan R-Line
Har VAG COM om du trenger hjelp med feilkoder eller lignende.
---
Tidligere
2002 T4 TDI
1997 T4
kaizoku

Post by kaizoku »

Da er det gjort. Jeg blir eier av en Caravelle 2.5 GL SYNKRO. Håper jeg ikke har bommet alt for mye for min første Caravelle kjøp.

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19933520 - dette er bilen.

Da gjenstår det å "pimpe" bilen.
Planene er i denne rekkefølgen:
- Interiør / lyd&bilde / navigasjon
- Nye seter (multivan/kapteinstoler)
- Felger (noen anbefaling av størrelser?)
- Styling (front, bak, vinge, etc)
- Nye lys( angel eyes / eller lignende)
- nytt eksosystem (helst med doble enderør)

Eneste dumme er at jeg kan ikke dette selv og kommer til å være avhengig av verksted.

Og et ferskingspørsmål, er dette lang eller kort front? :oops: :oops:
solrikioo
-
-
Car: Skoda Octavia 2014

Post by solrikioo »

syncro.. :wink:

Grattis med ny bil! :D
oddvarr
-
-
Car: 2002 T4 Caravelle AXG

Post by oddvarr »

@ kaizoku
Vælkømmin på forumet. :)
Skriv gjerne inn bosted i signaturen.

Dette er lang front.
Ang. de tingene du skal gjøre. Les litt på forumet så ser du nok at det er mye man kan gjøre selv. I alle fall når man har lest litt om hvordan det gjøres.
I tillegg kan det jo være at det bor andre medlemmer i nærheten av deg. Kanskje du kan plukke opp noe tips der.
Forøvrig er tips og triks delen her brukendes til mye...

Vil kanskje foreslå litt senk på den også. Om du ikke skal bruke den til å kjøre i skævven da. ;)

Men, du burde lage din egen tråd om dette.
2011 Tiguan R-Line
Har VAG COM om du trenger hjelp med feilkoder eller lignende.
---
Tidligere
2002 T4 TDI
1997 T4
kaizoku

Post by kaizoku »

Tusen takk. Tror dette blir veldig bra :)

Har fått oppdatert profilen min nå med litt mer info. Skal gå gjennom postene som finnes allerede med tips og triks.

Senking har jeg ikke tenkt på, men kan være aktuelt å gjøre.
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Stein wrote:Jeg har aldri hørt om at en bil har både sveiv og elektrisk heving på vinduer...... Mystisk. Jeg hadde aldri kjøpt en bil med noe slikt.....
De ettermonterte vindusheverne fra diverse leverandører har slike deksler som bildet over.
Det er rett og slett et blindlokk over der original sveiv skal være, og med en medfølgende T-formet nøkkel kan en sveive vinduet opp den dagen wiren ryker.
Eneste brukbare av slike ettermonterings-sett er et merke som heter Electric Life, og som blir/ble levert av Lütken & Co. Jeg vet at flere VW-forhandlere kjøpte inn slike for å oppgradere bruktbiler etc. der kundene ville ha el.vinduer.
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
tlauri
-
-
Car: T4 TDI 2001 lang (solgt) Sharan TDI 4motion 2002

Post by tlauri »

Hvor ligger den medfølgende t-nøkkelen for å sveive ruta med?? Har ikke funnet en slik i min bil...
Tom
Bodø City
Image
Stian
-
-

Post by Stian »

Flott doning dette da! Syncro og greier! Også en helt ok farge også....

Når det gjelder planene dine; Masse av dette kan du klare sjøl! :)

- Interiør / lyd&bilde / navigasjon---- Detter klarer du :)

- Nye seter (multivan/kapteinstoler) ----- Dette også!

- Felger (noen anbefaling av størrelser?)-----Bare velg felger og dra kortet :)

- Styling (front, bak, vinge, etc) ----- Kanskje den jobben som krever mest kunnskap for å få det fint, men det går det også :)

- Nye lys( angel eyes / eller lignende)---- Dette gjør du etter middagen en helt vanlig dag :)

- nytt eksosystem (helst med doble enderør)---Dette får du hjelp av en av gutta her inne til å gjøre. Du skaffer deler også smekker andre det sammen. Men så kan du jo også få det profft gjort, så er alt tipp topp :)

Dette er absolutt et godt utg.pkt for en rå turbil da! Lykke til. Kommer til å følge med ;)
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
Post Reply