Mulig å montere en ekstra dynamo?
-
chr18
- -

- Car: lang T4 93mod.
- Phone: 90142311
Mulig å montere en ekstra dynamo?
Hei, sitter her å tenker litt. Lurer på om det er mulig å montere en ekstra dynamo på T4? tenkte bruke braketten til ac-kompressor, å eventuellt feste dynamoen i denne, men er det gjennomførbart?
Tenkte bruke den ekstra dynamoen til å lade forbruksbatterier, men hva vill skje om forbruksbatteriene er fulle, og det ikke brukes strøm fra disse? vill dynamoen pøse på med strøm til abtteriene, helt til de eventuelt eksploderer av overfylling med strøm?
Vill ha ordentlige svar i denne tråden, ikke bare "nei, det går ikke" , eller "ja det går" vill hvite HVORFOR det eventuelt ikke går, bedre oppsett, osv.
Tenkte bruke den ekstra dynamoen til å lade forbruksbatterier, men hva vill skje om forbruksbatteriene er fulle, og det ikke brukes strøm fra disse? vill dynamoen pøse på med strøm til abtteriene, helt til de eventuelt eksploderer av overfylling med strøm?
Vill ha ordentlige svar i denne tråden, ikke bare "nei, det går ikke" , eller "ja det går" vill hvite HVORFOR det eventuelt ikke går, bedre oppsett, osv.
christian
-
chr18
- -

Re: Mulig å montere en ekstra dynamo?
Eller bare bytte til en litt større? http://www.summitracing.com/parts/PWM-47768/
christian
no er det vel ingen campingbilar som opererar med to dynamoar om dei no har aldri så mykje stash baki bueininga.....
Batteriet vil vel forøvrig ikkje eksplodere nei. der er vel mekanismer i dynamoen (regulatoren) som styrer kor mykje straum denne skal levere til batteria?
Batteriet vil vel forøvrig ikkje eksplodere nei. der er vel mekanismer i dynamoen (regulatoren) som styrer kor mykje straum denne skal levere til batteria?
Biler: høg byttefrekvens på bil eg?
Siste år:
95 modell Vw transporter...
90 modell Subarusyncro "Krøvel Velle" Frå Velle i ValleVoll solgt
94 modell Vw Caravelle 2,4 D "Monar"
90 modell Caravelle C "Gunnar"
Siste år:
95 modell Vw transporter...
90 modell Subarusyncro "Krøvel Velle" Frå Velle i ValleVoll solgt
94 modell Vw Caravelle 2,4 D "Monar"
90 modell Caravelle C "Gunnar"
-
chr18
- -

Hvet det ikke er noen biler som er levert med to dynamoer, men er det mulig å sette inn var spørsmålet mitt.
christian
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Vil tippe at Armebilene til det tyske forsvaret muligens kan ha en slik løsning på radiobilene sine. De har hatt dette på flere VW gjennom tidene. Sjekk ditt lokale VW, for slikt kan evt skaffes over disk.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
chr18
- -

Ah, postmesteren kommer med ny info, nok en gang. Så du mener at det faktisk kan hende at det kan skaffes en dynamo nummer to?
christian
-
Der Postmeister
- -

Som sagt hadde de dette på flere før i tia, men åssen T4 er aner jeg ikke, men fullt mulig. Du må bare spørre. Fullt mulig de har løst ladetemaet med større dynamo for alt jeg veit..
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
................
Last edited by Speedster on 10 Dec 2009, 11:39, edited 2 times in total.
-91(M) T3 Syncro
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Vil det være tilstrekkelig om du bygger ei kobling som først lader startbatteriet og når det har blitt toppa, så går ladestrømmen over til fritidsbatteriet ??
Finnes ferdige kretser for slik lading, mener å huske prisleia ligger mellom 400 og 2.000,- for noe som holder - men selv skjit kan skinne, som brura sa. Det kan hende en selvmekka løsning til etpar hundrelapper fungerer fint.
Husker ikke i farta hva man kaller disse ladereléene men prinsippet er vel at en zenerdiode styrer strømmen kun én vei, så styrer et relé som mottar info fra startbatteriet om når det har fått sitt, slik at strømmen deretter sjaltes til "neste" batteri. Skal være godt om plass under huven på en T4 for slik en krets, ja.
mvh,
Yngve S
Finnes ferdige kretser for slik lading, mener å huske prisleia ligger mellom 400 og 2.000,- for noe som holder - men selv skjit kan skinne, som brura sa. Det kan hende en selvmekka løsning til etpar hundrelapper fungerer fint.
Husker ikke i farta hva man kaller disse ladereléene men prinsippet er vel at en zenerdiode styrer strømmen kun én vei, så styrer et relé som mottar info fra startbatteriet om når det har fått sitt, slik at strømmen deretter sjaltes til "neste" batteri. Skal være godt om plass under huven på en T4 for slik en krets, ja.
mvh,
Yngve S
-
chr18
- -

problemet mitt var det at om jeg hadde en batteribank på 500Ah, og en dynamo på 90A så ville det ta bortimot 6timer bare å lade batteribanken, derfor jeg tenkte på en ekstradynamo, for å øke ladinga. ellers er du nok inne på noe med de ladeskille-releene du snakker om Rudeboy. men hadde håpet å få ett mere utfyllende svar, møller her kunne ikke hjelpe meg, som jeg tenkte meg på forhånd, de kan vist bare "små biler"
christian
Det du trenger Yngve, er et "skillerelè".Rudeboy wrote:Vil det være tilstrekkelig om du bygger ei kobling som først lader startbatteriet og når det har blitt toppa, så går ladestrømmen over til fritidsbatteriet ??
mvh,
Yngve S
Dette får du kjøpt bl.a. hos Trufa.
http://www.trufa.no/
Koster ikke mange kronene.....
Arild Aase
`94 VW California Coach 2,4D (solgt)
`96 VW Golf Cabriolet "Classic Edition"
`05 BMW 525dAT M-Sport
`07 Dethleffs Globebus Integral
`94 VW California Coach 2,4D (solgt)
`96 VW Golf Cabriolet "Classic Edition"
`05 BMW 525dAT M-Sport
`07 Dethleffs Globebus Integral
I alle dager hva skal du med 500Ah i en t4 ? har du en mega stor forbruker, gjør som russ ... bruk strømaggregat .
Peter
Peter
Bussfeber skal ikke helbredes ,bare vedlikholdes .
T4 California Coach 98 Modell ACV 102 HK TDI
Passat 3B Sedan 99 Modell 1.6 101 HK B
T4 California Coach 98 Modell ACV 102 HK TDI
Passat 3B Sedan 99 Modell 1.6 101 HK B
-
chr18
- -

det var ment som ett eksempel peter. men sjønner nå at jeg ikke vill få ett konkret svar på spørsmålet om det er mulig å montere inn en dynamo til.
christian
-
Der Postmeister
- -

Nei, men du har da fått endel tips som DU kan bygge videre på med egen innsats. 
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
For å si det sånn,allt går
du må bare finne plass til dynamoen og lage deg et skikkelig feste.Mulig du må skifte et av reimhjulene som er på bilen i dag med et dobbelt,så du får en ekstra reim til dynamoen.Viktig at den nye dynamoen kommer helt i linje med reimhjulet.Visst ikke spiser den reimene opp fort....Jeg har 120 amp dynamo.Det pluss en 4 amp lader var nok i sommer til å holde et batteri på 60 og startbatteriet opplada til å bruke lys og kjølebokser i 14 dager.Var ikke hver natt vi hadde tilgang til lading heller.
Det er fantasien som setter grenser.Begynn å skisse og fabrikere fester.Legg ut bilder å info om du får til noe,så har vi andre og noe å gå etter visst det noe vi trenger en gang
Det er fantasien som setter grenser.Begynn å skisse og fabrikere fester.Legg ut bilder å info om du får til noe,så har vi andre og noe å gå etter visst det noe vi trenger en gang
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.
For tiden uten VW buss, men....
For tiden uten VW buss, men....
-
mr.johansen
- -

- Car: t5 1,9 2006
et lite tips ang. ladestrøm så bør du ikke lade blyakkumulatorer med så høy ladestrøm som du nevner over. Tror nok batteriet ditt fort ville kokt seg tørt og bilen vil bli full av knallgass. Har selv sett batteribank på 1000A gå ilufta pga knallgass....ikke et pent syn... Du kan jo feks bruke en dc/ac konverter på 200-300w og sette en lader på denne. da har du 220v når du trenger det og du kan lade batteriet mens du kjører/har svev på bilen....det er nok den billigste løsningen og den sikreste...
-
chr18
- -

Nå blir ikke batteribanken min av disse utrangerte blybatteriene(regner med det var det du tenkte på med blyakkumulatore mr.johansen)
jeg går for vidlikeholdsfrie batterier.
og en konverter på 200-300w er ikke mye, etter mine beregner er 300w 220V 1,36 ampere, og om jeg ikke kan lade batteriene med mer enn det, så dropper jeg hele greia.
men bilen skal mest antagelig opp på bukken i løpet av helga, så da skal jeg ta en titt om åssen det er mulig å montere inn en ekstra dynamo da.
Noen som hvet om noe dobbelt svinghjul til T4?
og en konverter på 200-300w er ikke mye, etter mine beregner er 300w 220V 1,36 ampere, og om jeg ikke kan lade batteriene med mer enn det, så dropper jeg hele greia.
men bilen skal mest antagelig opp på bukken i løpet av helga, så da skal jeg ta en titt om åssen det er mulig å montere inn en ekstra dynamo da.
christian
-
Der Postmeister
- -

Delelageret til VW sitter på svaret.
Møller Bil Fredrikstad
Stabburveien 3
1617Fredrikstad
Jon Kinnerud
Delesjef
Telefon: 69 36 06 33
E-post: jon.kinnerud@moller.no
Møller Bil Fredrikstad
Stabburveien 3
1617Fredrikstad
Jon Kinnerud
Delesjef
Telefon: 69 36 06 33
E-post: jon.kinnerud@moller.no
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
chr18
- -

fikks var på mail jeg sendte til møller.
Hei.
For en god del år tilbake var dette et option med 2 dynamoer.
Vår avdeling for deler&tilbehør her hos Harald A Møller AS har undersøkt tilgangen på deler ifbm dette, men de ser at venderulla som brukes på disse har utgått uten erstatning.
Men de bekrefter at du får kjøpt ny brakett/dynamo/reim/rulle men venderullen har utgått uten erstatning.
Det finnes ikke et ferdig sett for dette med evt monterings anvisning, så her må forhandler lete i sin delekatalog for å komme frem til de rette delene som er tilgjengelig.
Men her har forhandler mulighet til å kontakte delesupport hos Harald A Møller AS for bistand ved behov. Kontakt person Rudi Sand.
Med vennlig hilsen
Kundehenvendelser
Harald A Møller AS
Hei.
For en god del år tilbake var dette et option med 2 dynamoer.
Vår avdeling for deler&tilbehør her hos Harald A Møller AS har undersøkt tilgangen på deler ifbm dette, men de ser at venderulla som brukes på disse har utgått uten erstatning.
Men de bekrefter at du får kjøpt ny brakett/dynamo/reim/rulle men venderullen har utgått uten erstatning.
Det finnes ikke et ferdig sett for dette med evt monterings anvisning, så her må forhandler lete i sin delekatalog for å komme frem til de rette delene som er tilgjengelig.
Men her har forhandler mulighet til å kontakte delesupport hos Harald A Møller AS for bistand ved behov. Kontakt person Rudi Sand.
Med vennlig hilsen
Kundehenvendelser
Harald A Møller AS
christian
-
chr18
- -

syns det høres rart ut at venderulla har gått ut, uten en erstatning, hva med de som faktisk har to dynamoer? de får jo ett problem om venderulla ryker? Trudde det var slik at de skulle ha deler tilgjengelig i minst 10 år? I såfall må det jaggu være VELDIG mange år siden dette var option. Hva er foresten denne venderulla egentlig? noe det er mulig å mekke til selv?
christian
-
mr.johansen
- -

- Car: t5 1,9 2006
chr18 wrote:Nå blir ikke batteribanken min av disse utrangerte blybatteriene(regner med det var det du tenkte på med blyakkumulatore mr.johansen)
chr18 wrote:Nå blir ikke batteribanken min av disse utrangerte blybatteriene(regner med det var det du tenkte på med blyakkumulatore mr.johansen)
Kom til å tenke på hvordan du har tenkt å kople denne dynamoen? Den bør jo være separert fra fra den andre dynamoen/batteriet. Du kan ha samme jord (-) men plussen må ikke blandes med pluss fra det andre batteriet. Nå vet jeg ikke om du kan parallell koble ankerstrømmen fra den andre dynamoen til den nye slik at du slipper å lage så mye "spagetti" for å koble på en ny dynamo..
Når det gjelder den DC/AC omformeren på 300w tilgjengelig i 220v vil du fint klare å drive en 20A lader på 12v (så en slik en til salgs for 600kr hos moe og coe..http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=15487792)
Når det gjelder vedlikeholdsfrie batterier vil de også "koke" seg tørr, tar bare mye lenger tid enn et vanlig bly-batteri. Gel batterier derimot er nesten evig varende med riktig lading/forbruk..
PS: den laderen veier 8kg og er ganske stor, ville nok gått for en elektronisk lader og kostet på meg en skikkelig DC/AC omformer som gir fra seg en sinuskurve som litt mere følsom elektronikk tåler..
-
Der Postmeister
- -

chr18 wrote:syns det høres rart ut at venderulla har gått ut, uten en erstatning, hva med de som faktisk har to dynamoer? de får jo ett problem om venderulla ryker? Trudde det var slik at de skulle ha deler tilgjengelig i minst 10 år? I såfall må det jaggu være VELDIG mange år siden dette var option. Hva er foresten denne venderulla egentlig? noe det er mulig å mekke til selv?
Siste med DIN motor var vel i 94. Altså 15 år siden.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
chr18
- -

Hadde tenkt til å koble den ekstra dynamoen separert fra den andre. Og rett til ekstrabatteriene, dette for å minske kjøre tiden jeg vill trenge for å lade de helt opp.
men hvorfor kan man ikke koble de sammen på hovedbatteriet, for så å bruke ett sånnt ladeskillerele egentlig?
Og var gele batterier jeg hadde i tankene når jeg skrev at jeg ville gå for vedlikeholdsfri batterier, enkelte av disse kan jo lades oppned også, om man får lyst til å montere de på hode, dette gir jo en fordel når man skal plassere de.
Og jeg hvet bilen min er 16år Der Postmeister for den bærer den preg av
regner med det nå ser mørkt ut for den ekstra dynamoen, for regner med det ikke er levert så mange med ekstra at man bare kan gå på en hugger å skru av den rulla 
men hvorfor kan man ikke koble de sammen på hovedbatteriet, for så å bruke ett sånnt ladeskillerele egentlig?
Og var gele batterier jeg hadde i tankene når jeg skrev at jeg ville gå for vedlikeholdsfri batterier, enkelte av disse kan jo lades oppned også, om man får lyst til å montere de på hode, dette gir jo en fordel når man skal plassere de.
Og jeg hvet bilen min er 16år Der Postmeister for den bærer den preg av
christian
-
Der Postmeister
- -

VW Classic parts i Das Vaterland kan nok hjelpe deg.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
chr18
- -

Takker for tipset Der Postmeister, får sette meg end en gang jeg har god tid å skrive en mail til de, er ikke stødig i tysk, så blir engelsk, noe jeg håper de forstår der borte
men engalsken er ikek helt stødig heller, så må vente til jeg får hjelp her. Skriver her når jeg får svar fra de(om jeg får svar).
christian