Registerrem bytte på min 2,5 multivan. Problemer.

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
storbonden
-
-
Car: 2003 t4 multivan
Phone: 47857447

Registerrem bytte på min 2,5 multivan. Problemer.

Post by storbonden »

Hadde med en fyr som visstnok hadde byttet remmer på disse bilene før. Først fikk han løsnet med ut remmdrevet på veiva, slik at det var helt ute. Fulgte med da remmskiva ble trukket av. Brakk også løs to store biter på ytterkanten av den indre ringen i senter av denne store remskiva. Der som det er gummi mellom. prøvde holde igjen veivakslingen med ett spett, mens han skulle løsne senterbolten. Så fikk han slått akslingen på servopumpa ut gjennom bakdekselet, da han slo på en unbrakobits i boltene.

Pumpa er det jo så som så med. Måtte byttes.
Skaden på den store hovedremskiva på veiva gjorde ikke noe sa han. neivel....
Men hva med at han fikk dratt av tannremhjulet på veiva da? Kan dette komme på galt igjen?

Virker som om noe rart har skjedd. Når motoren startes kald, ryker den ganske mye, men normal farge. Ligger og liksom småfusker noe til ca 30 sek etter start. Bittelite kraft i den når den er kald. Når motoren har gått litt, sviver den greit igjen. Føler forbruket er gått opp noe. Og Motoren drar liksom ikke like godt lenger. Er det noen som har noen ideer om hva som kan ha skjedd. Har lest ut feilkoder, men fant ingen. Remma er strammet til på merket på strammeren.

Og kan denne skaden på hovedremmhjulet skape noe problemer egentlig? Bitene henger på enda, Men henger kun i dden gummien mellom indre og ytre ringen.

Råd mottas med takk.
Hilsen Frank.
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Re: Registerrem bytte på min 2,5 multivan. Problemer.

Post by Stein »

Huff: Hjemmemekk med spett...

Stopp bilen, og ring Falken/NAF for transport, og sørg for at noen som kan hva de gjør reparerer skadene før det blir for ille.

Hva om ikke senterbolten er satt til med rett moment? Var det denne bolten som skulle sitte med 400NM?

"Gjør ikke noe om det mangler noen biter". Ubalanse, ekstra slitasje, you name it. Somethings rotten! Hva skjer om resten av hjulet ryker i 100km/t?

Og siden du beskriver at bilen ikke går like bra som før, skaff deg kvalifisert hjelp før noe virkelig går galt.

mvh

Stein
Krisemaksimator
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
storbonden
-
-

Post by storbonden »

Hørtes virkelig gale ut dette da.... :(
Brukte ikke moment på senterbolten, da han ikke har slikt tilgjengelig.
Blir helt galen her.
Håpet på og spare noen lapper, men ser jo at jeg heller skulle tatt en tur på verksted. Og han tar ikke på seg noe som helst skyld i noe.
Men men.... Lærer noe hver dag. Skal ikke la han komme i nærheten av mine ting lengre.
Makan til sleggemekaniker :twisted:
tlauri
-
-
Car: T4 TDI 2001 lang (solgt) Sharan TDI 4motion 2002

Post by tlauri »

Motoren skal jo justeres etter reimbytte, hvis dieselpumpen ikke er riktig innstillt så fusker bilen.
Tom
Bodø City
Image
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

storbonden wrote:Hørtes virkelig gale ut dette da.... :(
Brukte ikke moment på senterbolten, da han ikke har slikt tilgjengelig.
Blir helt galen her.
Håpet på og spare noen lapper, men ser jo at jeg heller skulle tatt en tur på verksted. Og han tar ikke på seg noe som helst skyld i noe.
Men men.... Lærer noe hver dag. Skal ikke la han komme i nærheten av mine ting lengre.
Makan til sleggemekaniker :twisted:
Mange her inne som gjør dette, så du er i godt selskap. Jeg har jobba endel år på VW og sjøl om jeg har gjort dette endel ganger, vil jeg aldri gjort dette selv hjemme i garasjen. Det kreves litt mer enn krittpenn, god pågangsvilje og merkelige løsninger inniblandt.

Dette er en slik "Hva sa jeg"-historie.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
royterje
Car: t4 +++++
Phone: 45423537

Post by royterje »

eg har gjort det 2 ganger selv på min t4.
det er en 2,5tdi og det er alt annet enn lett.
det er er det størst problemet er jo og kunne få løsnet den senterbolten. der bruker eg et harry triks eg fant ut fungerte fint på vw lt(gamel type)

for og løse den og ikke bruke spett og div annet rart napper eg av ledningen til dieselpumpa (så den ikke starter) og setter på pipa i senter og en latmansarm som står i mot karoseriet.
så er det til og sette seg inni og gi den et lite klikk på nøkelen. (ikke mye) og så vips er den løs. men husk skal kun løse den ikke skru den ut på denne måten. er kun for og løse den uten og slite deg helt ut. resten av jobben er jo veldig lett. umbrako må oftes slås inn i boltene vist dem sitter godt.

men løsnet han reimhjulet oppe når han byttet reima?
1981mod vw lt35 bobil
1981mod vw lt35 bilberbingsbil
1997mod vw transe 2,5tdi
2005mod vw transporter 2,5tdi 4motion lang og blå
1985mod vw golf2 vr6 turbo rslykter recardo intriør og 0 rust
1986mod vw golf2 syncro 1,8l 20v med stor turbo og datasprut
royterje

Post by royterje »

var jo en jævli gammel tråd ser eg nå.
1981mod vw lt35 bobil
1997mod vw transe 2,5tdi
vidar_78
-
-
Car: 2012 VW Caravelle T5b 2.0 TDI 114hk

Post by vidar_78 »

royterje wrote:var jo en jævli gammel tråd ser eg nå.
Hmm, hvis Søndag 07. februar 2010 er jævlig lenge siden må jeg si du har et imponerende tidsaspekt :D :D :D
Vidar Øverås
Nyjord-vegen 48
2012 Caravelle 2.0 TDI 114HK
royterje

Post by royterje »

ja nå er klokka i orden. sto at den var 3 år gammel nå netopp.
1981mod vw lt35 bobil
1997mod vw transe 2,5tdi
storbonden
-
-

Post by storbonden »

Ikke gammel denne tråden nei :lol:
Nei, han løsnet ikke hjulet oppe, men det på veiva hadde han av. har bestillt time på vw nå, så får vi se hva som har skjedd. Han slo på skruene på servopumpa. Derfor tok den kvelden.
Fyllte forresten på syntetisk olje på motoren da jeg tok oljeskift her om dagen, da jeg regner med dette er best. Men kom til og tenke på: Siden motoren ellers alltid har gått på vanlig mineralolje, kan den syntetiske gjøre noe fra eller til? Har automat, som etter hva jeg forstår, styres av oljetrykket på motor mm.
Tenkte da på om den tynne olja kan ha noe invirkning på giringen på kassa?

Tog dåkke an? :D
royterje

Post by royterje »

hadde netopp registrert meg så ikke vet eg ka som gjore at den viste feil. men samme det.

og løsne reimhjulet oppe er noe som skal gjøres ved bytte av reim. det står på con og skal låses av i andre enden. for og få dette til må topploket av og inn med et vw spes værktøy. og skal så måles med måleblad (sånn som du justerer ventiler med) på begge sider om den er i senter. så skal hjulet settes fast igjend. og dieselpumpa skal stilles inn med et ur. (kansje litt med vw pc også). da blir det rett.
er litt mer enn 2 skiftesnøkler en skralle og et spitt som skal til for og gjøre dette.
1981mod vw lt35 bobil
1997mod vw transe 2,5tdi
storbonden
-
-

Post by storbonden »

da var bilen tilbake fra verksted. Kjørte fullt rembytte utenom deler da jeg hadde det fra før. Dvs hadde jo byttet regremmen, så den tok de bare og sjekket. Ellers bytte av pumperem og justeringer. Viste seg at han luringen som var med og bytte regremmen, hadde greid og stramme strammehjulet feil vei, med resultat at det holdt på og løsne. HELDIGVIS jeg gikk på verksted og sjekket det. Bilen går nå mye bedre enn aldrig før, og sviver helt utrolig fint. Blir ikke snakk om annet enn og bytte på verksted neste gang også så blir ting gjort helt riktig . Kunne gått riktig ille dette. :roll:
Post Reply