vurderer og med tiden kaste inn en 1,9td i "den brune mare", hvordan er det og bytte til en større turbo?
først, er det mulig? er det noe gevinst i det og hvordan tåler motoren det?
større turbo?
større turbo?
t-3 1,6td buss 82mod
Member of: Rundlyktgeriljaen
Re: større turbo?
sjekk ut vwdiesel.net. Tror jeg leste der at det er mulig, men ikke anbefalt i en T3 da du vil få en god del treghet før turboen slår inn.
ok, takk.
er forsat bare på tanke/drømme feltet, så vi får se hva jeg skaffer av motor først og vel.
men, det er lov og drømme lit:-)
er forsat bare på tanke/drømme feltet, så vi får se hva jeg skaffer av motor først og vel.
men, det er lov og drømme lit:-)
t-3 1,6td buss 82mod
-
vwooosh...!!!
- -

- Car: 1990 Diesel Syncro doka.
det er viktig å drømme litt....
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 Syncro Doka 1,9 m-Tdi
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
2000 Land Rover Discovery II Td5.
Ford 4000
TLF 91785288.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 Syncro Doka 1,9 m-Tdi
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
2000 Land Rover Discovery II Td5.
Ford 4000
TLF 91785288.
Det er ikke sikkert du har noe videre å vinne på bare å sette inn en større turbo. Skal du få noe utbytte, så må du nok spesialbygge en turbo til den. Originalturboen klarer fint å levere luft i bøtter og spann! Setter du inn en større sak, ja så får du nok enda mere luft, men du vil få ladetrykket ved høyere turtall. En 1,9td er ikke noen turtallsmaskin, så da er det jo litt bortkasta og gi den en turbo som kan mate den med luft fra 2.500rpm til 11.000rpm. En løsning kan være å få bygget en turbo med en mindre turbin og en større kompressor. Hvis du i tillegg topper det hele med en kulelagret sak, istedenfor oljefilmlager, så vil du kunne oppnå fullt ladetrykk nesten helt fra bunnen av.
Hvis du ønsker å kjøre høyere ladetrykk bør du absolutt få inn en ladeluftkjøler. Det vil også hjelpe uten økt ladetrykk, men sammen med litt mere trykk på både luft og diesel så vil du merke vesentlig forskjell.
Hvis du ønsker å kjøre høyere ladetrykk bør du absolutt få inn en ladeluftkjøler. Det vil også hjelpe uten økt ladetrykk, men sammen med litt mere trykk på både luft og diesel så vil du merke vesentlig forskjell.
Tidligere eier av 1991 VW T3 Syncro "Sturmwagen"
-hans christian-
Member of Team Syncronaut.
-hans christian-
Member of Team Syncronaut.
ok, hørtes ut som mye jobb og lite resultat for jobben, og når alt jeg egentlig ønsker er å ha en motor som klarer og dra lit bakker uten og gire på deg senebetenelse så er det vel enklere og kaste inn en ic på en 1,9td, får vel litt ut av det også vel?
t-3 1,6td buss 82mod