-Jeg satt og utdannet meg hos Møller da jeg leverte Tyskerbrakka til reparasjon i januar hvor jeg brukte et kvarter med en selger, og han satte da opp regnestykket for meg på en flette ny T5b Caravelle 4mosjon.
At prisen kom på rett under 830k, om jeg husker rekti, er en ting som forteller meg at jeg heller avventer noe med å tenke på såpass ny bil
Men da vi var innom "ekstrautstyr" eller optional som det jo heter på nynorsk, så måtte regnestykket mitt tilsi at bilen ble levert med Haldex IV. Da sa jeg at jeg ville ha mekanisk sperre og selger begynnte argumentere for at det var ikke nødvendig, det ble en unødig fordyring av pris. Jeg kvitterte med at om han stillte garantier for at jeg ble trukket løs hvor enn i verden jeg sto fast av ham, så ville det være greit, det
Vi snakka litt om firehjulstrekk og det å kjøre seg fast hvor jeg minnet ham på at selv en Volvo XC-90 sliter på vått gress/flatmark og iset asfalt, om man ikke monterer ordentlige dekk for den slags underlag. Der ville en slik sperre ha hjulpet tilstrekkelig til at bilen hadde kommet seg igang, og at også en T5b har sine begrensninger som en elektronisk sperre/brems ikke vil løse under alle forhold.
Han sto på sitt, men gikk etterhvert med på å legge inn mekanisk sperre i regnestykket.
En ting er andres mening om hva jeg trenger eller ikke trenger, en annen er hva slags selgervilje enkelte har - men til sist er det jo du sjøl som veit hvor du skal og hva du risikerer å møte på av utfordringer langs din ferd.
Søk på Haldex 4 og les deg opp, les forum som beskriver bruken av disse systemene (som jeg for tiden leser syncrorelatert info) og jeg vil tro du finner ut hva du trenger og hva du vil ha
Jeg veit jeg skal til Island med min neste bil, jeg veit jeg har lyst å kjøre Nord-Afrika. Dermed er det ikke opp til noen annen å legge føring for hva slags kit bilen min skal ha ombord
mvh,
Yngve S