Kjøre motor rundt uten start

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Torbo
-
-
Car: T4
Phone: 91144666

Kjøre motor rundt uten start

Post by Torbo »

Sesongstart:
I morgen skal jeg starte opp min T4 2,4. men jeg skulle gjerne kjørt den noen runder til oljetrykket kom og litt til for å få smøring til toppen før tenning/start.
Hvilken ledningtilkopling eller relé kan enkelt kobles vekk for å gjøre dette?
Torbo
Andyboy
-
-

Re: Kjøre motor rundt uten start

Post by Andyboy »

Torbo wrote:Sesongstart:
I morgen skal jeg starte opp min T4 2,4. men jeg skulle gjerne kjørt den noen runder til oljetrykket kom og litt til for å få smøring til toppen før tenning/start.
Hvilken ledningtilkopling eller relé kan enkelt kobles vekk for å gjøre dette?
Kan du ikke bare skru ut sikringen til glødinga, må kinne lenge før den starter uten den.. ellers er det sikring 15.
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Takk. Kan evt. prøve det, jeg ville helst ikke ha noe diesel inni motoren før gløding og start.

Kunne jeg ikke bare nappe av ledningen på pumpa? Eller hvilken sikring går til pumpa? Uten sikring rett fra tenningsbryter?
Torbo
royterje
Car: t4 +++++
Phone: 45423537

Post by royterje »

du kan lett nappe av ledningen som går til dieselpumpa. ta den av på pumpen.

men hvorfor skal du dette?
1981mod vw lt35 bobil
1981mod vw lt35 bilberbingsbil
1997mod vw transe 2,5tdi
2005mod vw transporter 2,5tdi 4motion lang og blå
1985mod vw golf2 vr6 turbo rslykter recardo intriør og 0 rust
1986mod vw golf2 syncro 1,8l 20v med stor turbo og datasprut
Andyboy
-
-

Post by Andyboy »

sikring 15 går til solenoiden på pumpa, da får den ikke diesel, dette har vel ikke så mye for seg men hvis du sover bedre om natta da så.... :D
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Mulig det er pirk, men da jeg var i militæret kjørte vi M6-ene litt med stoppknappen ute først for å få opp oljetrykket. Så startet vi. Det skulle reduserre slitasjen, da et kraftig forbrenningstrykk uten skikkelig oljefilm ellers ville øke slitasjen.

Og nå da bilen har stått flere måneder er det vel ikke så mye oljefilm igjen. Vell, vell. Jeg skal huske å nappe strømmen til pumpa neste gang hvis bilen står lenge.
Denne gang ble det noen runder uten gløding og det var vel bedre enn ingenting.

Jeg har hørt at noen eldre Porsche-modeller ikke kan starte før oljetrykket er på plass.

Og på min Volvo Amazon (litt oppjustert) koblet jeg et relé til tenningen som blir styrt av oljetrykksbryteren.

På oljetrykksbryteren har jeg også jordet lysvarsleren. I tillegg til å varsle om lysene er feil, vil den varsle ved lavt oljetrykk.

Takk for innspill!
Torbo
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Post by Tom Bringsvor »

Torbo wrote:Mulig det er pirk, men da jeg var i militæret kjørte vi M6-ene litt med stoppknappen ute først for å få opp oljetrykket. Så startet vi. Det skulle reduserre slitasjen, da et kraftig forbrenningstrykk uten skikkelig oljefilm ellers ville øke slitasjen.

Og nå da bilen har stått flere måneder er det vel ikke så mye oljefilm igjen. Vell, vell. Jeg skal huske å nappe strømmen til pumpa neste gang hvis bilen står lenge.
Denne gang ble det noen runder uten gløding og det var vel bedre enn ingenting.

Jeg har hørt at noen eldre Porsche-modeller ikke kan starte før oljetrykket er på plass.

Og på min Volvo Amazon (litt oppjustert) koblet jeg et relé til tenningen som blir styrt av oljetrykksbryteren.

På oljetrykksbryteren har jeg også jordet lysvarsleren. I tillegg til å varsle om lysene er feil, vil den varsle ved lavt oljetrykk.

Takk for innspill!
Dette har ikke jeg så mye greie på men "holde stoppknappen ute" høres mekanisk ut, slipper vel da ut kompresjonen, resultat, lettere å dra rundt, mindre slitasje.
Men ved å ta en sikring, koble av pluggen på dieselpumpa hindrer vel bare at diesel ikke kommer inn i sylinder og avlaster vel ikke kompresjonen i sylinderne og igjen endrer vel ikke på belastningsslitasjen, eller er jeg på jorde og tråkker i gjørme nå tro?
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
Andyboy
-
-

Post by Andyboy »

Er noe i det du sier, blir ekstra belastning på lagrene ved forbrenningen i og med det blir trykk over stemplene, men trur ikke dette har all verdens betydning med mindre du skal prøve å få motoren til å holde 2 millioner km... men alle monner drar jo.
royterje
Car: t4 +++++
Phone: 45423537

Post by royterje »

eg nekter og tro at en "frisk og sunn" motor vil ta skade av og bli startet etter 3-4månder i ro. hadde det vært snakk om årevis eller etter overhaling så er eg med på hva du mener.

tenk på alle båter som havner på land på høsten og i sjøen på våren. dem ligger da gjerne i 4-6måner. og eieren hopper oppi og durer den i gang. tar ofte lite hensyn til både turtall og annet rart. har vært vitne til maaaaaange slike tilfeller når en båtforening leier inn noen for og få den på sjøen.

så eg vil tro at på din halvgamle-halvdøde 2,4 kan du peise i gang uten problem etter vinterdvalen.
1981mod vw lt35 bobil
1981mod vw lt35 bilberbingsbil
1997mod vw transe 2,5tdi
2005mod vw transporter 2,5tdi 4motion lang og blå
1985mod vw golf2 vr6 turbo rslykter recardo intriør og 0 rust
1986mod vw golf2 syncro 1,8l 20v med stor turbo og datasprut
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Vell vell ingen racerbil, men den trekker som en elefant. Gått 230 000 km og bruker ikke en skvett med olje, nesten så jeg blir bekymret, men den bruker ikke så mye diesel heller. ca. 0,75 l/mil. Hørt at andre har samme erfaring, så da må jeg jo passe på å gjøre det jeg kan for å få ut mange mange km til på bilen. Er derfor litt pirkete og påpasselig. Bruker eksempelvis en gammel harddiskmagnet (veldig sterk) på olejfilteret for å samle opp metallspon). Har ikke tenkt å bytte den ut i det hele tatt.
Takk for innspill og god påske!
Torbo
Post Reply