Hei!
I vår nyinnkjøpte T4 Multivan 2004 mod er det montert en slik tilleggsvarmer for motor. Ikke av de programmerbare typen, men den som starter automatisk ved ca +4 grader jmf instruksjonsboken. Har vært på påsketur i fjellet og må desverre konstatere at denne varmeren ikke starter/virker ikke som den skal. På min T4 2,5TDI 99 mod har den fungert som den skal uten problemer i alle år.
To spørsmål:
1) Trenger tips til feilsøking hvor jeg skal begynne. Sikringer? Drivstofftilførsel? "Veke"?
2) Kan denne oppgraderes til programmerbar av typen "Webasto" som jeg hadde på gamlemercedesen?
mvh
Lasse
Diesel tilleggsvarmer 2004 T4 Multivan
Re: Diesel tilleggsvarmer 2004 T4 Multivan
På den ene Touran min fungerte den veldig dårlig. Jeg måtte kjøre flere mil før motor fikk driftstemperatur.
De fant ingen feil på den på Møller, men sa man aldri må kjøre tanken lengre ned enn trekvart. For da starter ikke varmeren. Og starter du bilen mer enn tre ganger med så lite diesel i tanken, så går varmeren i safe mode. Og da må du på møller for å starte den igjen.
De som sitter i blene er ofte kalt 1/2-varmer, og kan bygges ut til fullvarmer, med tidsur, fjernkontroll osv.
De fant ingen feil på den på Møller, men sa man aldri må kjøre tanken lengre ned enn trekvart. For da starter ikke varmeren. Og starter du bilen mer enn tre ganger med så lite diesel i tanken, så går varmeren i safe mode. Og da må du på møller for å starte den igjen.
De som sitter i blene er ofte kalt 1/2-varmer, og kan bygges ut til fullvarmer, med tidsur, fjernkontroll osv.
Mvh
Pål
Pål
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Eberspächeren som sitter i T4 er ikke helt lik som Webastoen som sitter i Touran. T4-varmeren går så vidt jeg vet ikke i lås når den blir kjørt lavt ned på drivstoff. På T4 er det vanlig at varmeren er sotet igjen. Demontering av varmeren, reingjøring, ny glødeplugg og pakningssett løser ofte problemet. Skikkelig grisete jobb.. Hvis bilen går mye på småkjøring kan det være lurt å montere en bryter som kobler ut varmeren. Men det kan være andre feil på varmerne også. Da er det ofte like lønnsomt å skifte hele varmeren. Mange skifter ut 3kW-varmeren med en ny på 5kW. Dette er en stor fordel hvis den skal brukes som parkeringsvarmer.
Det er mulig å bygge ut kjørevarmeren til parkeringsvarmer, men det krever litt nye slanger og sånt, pluss sirkulasjonspumpe. Det leveres sannsynligvis fortsatt ettermonteringssett til dette fra Eberspächer. Søk på forumet, og du finner mye info om disse varmerne.
Det er mulig å bygge ut kjørevarmeren til parkeringsvarmer, men det krever litt nye slanger og sånt, pluss sirkulasjonspumpe. Det leveres sannsynligvis fortsatt ettermonteringssett til dette fra Eberspächer. Søk på forumet, og du finner mye info om disse varmerne.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
lassemann
- -

- Car: 2004 T4 Multivan
- Phone: 91114856
Tusen takk for nyttige tilbakemeldinger..
Har undersøkt litt mer og det kan virke som tilleggsvarmeren starter nogenlunde samtidig med motor, men stopper etter relativt kort tid, lenge førmotoren når driftstempratur. Til sammenlikning med min 99 mod går her tilleggsvarmeren lenge, helt til motoren har god driftstempratur. Foreløpig kan det virke som den kan stoppe på grunn av en feil. Dette kan jeg huske også sjedde på "gamlemercedesen" sin Webasto med en feilkode i et display inne i bilen. Et slikt display finnes jo ikke i Multivanen, men jeg antar at den har et sikkerhetssystem som slår den av ved feil.
Som Rikskringkastingen hentyder fant jeg på hjemmesiden til Eberspacher et utbyggingskit til slike orginalmonterte kjørevarmere. Har sendt mail dit med forespørsel om pris. Men først må jeg jo finne ut av feilen på min..
mvh
Lasse
Har undersøkt litt mer og det kan virke som tilleggsvarmeren starter nogenlunde samtidig med motor, men stopper etter relativt kort tid, lenge førmotoren når driftstempratur. Til sammenlikning med min 99 mod går her tilleggsvarmeren lenge, helt til motoren har god driftstempratur. Foreløpig kan det virke som den kan stoppe på grunn av en feil. Dette kan jeg huske også sjedde på "gamlemercedesen" sin Webasto med en feilkode i et display inne i bilen. Et slikt display finnes jo ikke i Multivanen, men jeg antar at den har et sikkerhetssystem som slår den av ved feil.
Som Rikskringkastingen hentyder fant jeg på hjemmesiden til Eberspacher et utbyggingskit til slike orginalmonterte kjørevarmere. Har sendt mail dit med forespørsel om pris. Men først må jeg jo finne ut av feilen på min..
mvh
Lasse
Sjekk eksos røret/potta, den kan være tett.
Ved de fleste andre feil så ville den gått i sikkerhetsmudus etter 3 forsøk, og da må du nullstille den med en dings som kobles på før den starter igjen.
Dingsen kan også lese av feilkode.
Elektro diesel værksteder kan som oftest koble seg til å få lest ut feilkoder.
Ved de fleste andre feil så ville den gått i sikkerhetsmudus etter 3 forsøk, og da må du nullstille den med en dings som kobles på før den starter igjen.
Dingsen kan også lese av feilkode.
Elektro diesel værksteder kan som oftest koble seg til å få lest ut feilkoder.
T4 1999 2.5 TDI
-
Bandit
- -

- Car: Caravelle 2,5 TDI,1999 mod.
Hei
Hadde samme problemet på min T4 før nyttår,va inne på feilsøking hos møller og konklusjonen var att vifta i brennaren var deffekt,eg valgte og kjøpe en komplett ny p.g.a høge delepriser.Vurderte og kjøpe en 5KW men p.g.a den trengte litt ombygging av eksos,kontakt og att en måtte skifte dieselpumpa valgte eg å sette inn en ny av samme type som stod der.Meiner att eg betalte 4700 eller 4900kr.
Hadde samme problemet på min T4 før nyttår,va inne på feilsøking hos møller og konklusjonen var att vifta i brennaren var deffekt,eg valgte og kjøpe en komplett ny p.g.a høge delepriser.Vurderte og kjøpe en 5KW men p.g.a den trengte litt ombygging av eksos,kontakt og att en måtte skifte dieselpumpa valgte eg å sette inn en ny av samme type som stod der.Meiner att eg betalte 4700 eller 4900kr.
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Som sagt er det Webasto i T5 og Eber i T4 og feila på de er litt forskjellige fra hverandre. Du må ta deg en tur på VW og kjøre diagnose.
Sirkulasjonspumpa er en gjenganger på T5, men i tilfellet her er det nok låst, så du må inn å få gjort det ugjort først.
Sirkulasjonspumpa er en gjenganger på T5, men i tilfellet her er det nok låst, så du må inn å få gjort det ugjort først.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter