Instrumenter "døde" samtidig.

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
joheri
-
-
Car: T4 2002 2,5 TDI

Instrumenter "døde" samtidig.

Post by joheri »

Jeg har en eldre 92. mod Caravelle 2,5 bensin, som jeg bruker som ekstrabil. For en tid tilbake hadde bilen stått et par måneder.
Det gikk greit å starte den, men var noen bremser som måte mykes opp litt igjen :-) Etter kort tid sluttet både bensin og temp. måler samt turteller å virke. Speedometer virker som det skal, men er jo bare wirestyrt. Kan det være en jordingsfeil som forårsaker at de andre nålene ikke rører på seg? Har jo hørt at det kan være svake loddepunkter bak på printplata, men litt rart at det skulle bli slik på alle instrumentene samtidig. Kan det være noe i motorstyringsenheten?

Samtidig med at dette begynte oppstod et annet symptom: Det har alltid vært slik at ved stans etter en kjøretur kan det høres en summelyd fra motorrommet. Denne lyden slår seg av etter en viss tid (jeg vet ikke hva det er), men det sluttet den med etter at feilen i instrumentpanelet oppstod. Nå må jeg huske å koble av batteriet etter hver gang jeg bruker bilen ellers blir batteriet flatt. Kanskje det er en sammenheng her og at dette styres fra motorstyringsenheten?

Eric
--
Eric

T4 2,5 TDI (102hk) - lang 2002 modell
Rygge
Dennisen

Re: Instrumenter "døde" samtidig.

Post by Dennisen »

Merklig at denne feilen skulle tømme batteriet.
Hadde satset på det enkleste først, sikring.
Ikke alltid enkelt å finne ut hvilken, ta ut en og en i værste fall.
Summingen du har hørt er sikkert vifta, normalt for mange biler at den går litt ekstra etter stopp.
Jeg kjenner ikke VR6 så er ikke sikker.
Men du kan jo lete etter sikringer som har noe med vifte symbol/tekst på seg.
Lykke til.
T4 1999 2.5 TDI
joheri
-
-

Post by joheri »

Som jeg skrev innledningsvis, dette er en gammel 92. mod 2,5 bensin. Det er ikke viften jeg sikter til, den vet jeg pleier å gå litt i etterkant hvis motoren er varm. Summeluden høres mer ut som en liten rotor som spinner rundt et sted...

Ingen defekte sikringer, som jeg kan se...
--
Eric

Rygge
joheri
-
-

Post by joheri »

Har undersøkt litt nærmere, nå. Det viste seg at sikring nr 16 hadde gått.
Byttet denne og kunne se at tankmåleren begynte å bevege seg før sikringen gikk på nytt. Her er det tydeligvis en kortslutning et sted. Er det noen som har en oversikt over hvor denne kretsen går?
--
Eric

Rygge
Ramius
Car: 95mod T4 (Solgt), 97mod T4

Post by Ramius »

joheri wrote:Jeg har en eldre 92. mod Caravelle 2,5 bensin, som jeg bruker som ekstrabil. For en tid tilbake hadde bilen stått et par måneder.
Det gikk greit å starte den, men var noen bremser som måte mykes opp litt igjen :-) Etter kort tid sluttet både bensin og temp. måler samt turteller å virke. Speedometer virker som det skal, men er jo bare wirestyrt. Kan det være en jordingsfeil som forårsaker at de andre nålene ikke rører på seg? Har jo hørt at det kan være svake loddepunkter bak på printplata, men litt rart at det skulle bli slik på alle instrumentene samtidig. Kan det være noe i motorstyringsenheten?

Samtidig med at dette begynte oppstod et annet symptom: Det har alltid vært slik at ved stans etter en kjøretur kan det høres en summelyd fra motorrommet. Denne lyden slår seg av etter en viss tid (jeg vet ikke hva det er), men det sluttet den med etter at feilen i instrumentpanelet oppstod. Nå må jeg huske å koble av batteriet etter hver gang jeg bruker bilen ellers blir batteriet flatt. Kanskje det er en sammenheng her og at dette styres fra motorstyringsenheten?

Eric
Jeg hadde også det samme problemet med en 94 mod T4 jeg hadde tidligere. Ikke den summelyden, men at batteriet tømte seg pga feil i instrumentpanelet.
Jeg har aldri opplevd så mange forskjellige feil komme pga et instrumentpanel med dårlige loddinger. Det var helt vilt. Så hvis instrumentpanelet ditt allerede lager krøll, så hadde jeg satset ganske mye på at det er årsaken.
I vår så pep det fra oljetrykksvarsleren, bilen stoppet rett og slett mens vi kjørte uten at jeg fant ut hvorfor, batteriet tømte seg når bilen sto stille....og lista er enda lenger. Bare pga et par, tre koblinger med dårlig lodding. :wink:

Morten Sandvik
Caravelle 2,4D T4, 97 mod - Kort type og Syncro
Caravelle 2,4D T4, 95 mod - Lang type og Syncro (Solgt)
"Vi som elsker Caravelle" gruppe på Facebook
joheri
-
-

Post by joheri »

Hmmm...så det kan rett og slett være printkortet på baksiden av instrumentene? Er det en stor operasjon å få ut dette?
--
Eric

Rygge
joheri
-
-

Post by joheri »

I dag undersøkte jeg printkortet bak instrumentene, men kunne ikke finne noe feil.

MEN, dette er nesten flaut, jeg fant ut at sikringen ogås gikk til belysning i hanskerommet. Det viste seg at jeg for noen år siden måtte demontere hanskerommet for å komme til motstanden for vifteappparatet. Det jeg sikkert har gjort er å glemme og sette på ledningene til dette lyset igjen slik at disse har ligget svært nær hverandre over lang tid. Tilslutt kom de så nære at de kortsluttet.

Så nå er den saken ute av verden... ;-)
--
Eric

Rygge
Post Reply